• Jinxi

Gastric bypass 2017

Jag har operationstid nästa vecka, den 20/9, för en gastric sleeve, så jag hänger gärna på här om det är ok.

#NELJ , sjukskriven blir man i 4 veckor

• Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-12 15:13:29 följande:
    Hur kom det sig att det blev en sleeve förresten? Fick du själv vara med och bestämma om du ville ha en bypass/sleeve eller var det läkaren som föreslog det? Nyfiken eftersom bypass fortfarande verkar vara absolut "standard" här (tror typ 90% av operationerna är bypass). I USA t.ex. verkar det som att de går mer och mer emot gastric sleeve, där är den t.o.m. vanligare än bypassen.
    Jag har ett tungt jobb, så de rekommenderade att vänta ut alla 4 veckorna, men de sa också att det finns många som bryter den tidigare. 
    Anledningen till att det blev en sleeve var nog i samråd med läkare efter informationsmötet. Hon sa att de rekommenderar de i de lite "lägre" BMI:na, om man nu ska säga så,  att göra den, eftersom det är ett s.k mindre ingrepp. Och att det är vanligare med Gastric Bypass för dem som har ligger i de övre BMI:na. Men sa även att sleeven har börjat komma mer och mer här oxå  
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-12 15:13:29 följande:
    Hur kom det sig att det blev en sleeve förresten? Fick du själv vara med och bestämma om du ville ha en bypass/sleeve eller var det läkaren som föreslog det? Nyfiken eftersom bypass fortfarande verkar vara absolut "standard" här (tror typ 90% av operationerna är bypass). I USA t.ex. verkar det som att de går mer och mer emot gastric sleeve, där är den t.o.m. vanligare än bypassen.
    Men ja, jag fick bestämma själv vilken jag ville göra Är sjukt nervös nu. 8 dagar kvar med modifasten, sen e det dags.  
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-13 22:17:18 följande:
    Kommer gå superbra! Bara att kämpa på med modifasten så är du snart ute på andra sidan Skrattande
    Tack Ja snart i mål. 

Hur går det för er andra? 
  • Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-14 15:55:35 följande:

Kul att du är så nära nu Jinxi! Måste vara en surrealistisk känsla att det snart är dags :)

Själv var jag på besök hos kirurg och narkos i tisdags. Blir operation i mitten av november för min del, väntar på att op-kordinatorn ska ringa om exakt datum :)Så det blir pulverstart om ca 4 veckor för min del. Har köpt en del olika.

4 veckor sjukskrivning sa dom i Mora, men det är olika på olika ställen. Vet att man i Falun säger 2-3 veckor.

Ja verkligen Kippa Helt sjukt... Och jag e bara 700 gr från den satta vikten innan operation   Jag har kört modifast, och den har funkat helt ok faktiskt. 
    Vad kul att du fått tid nu iaf ska du göra bypass eller sleeve? 
  • Jinxi
    Sissely skrev 2017-09-14 17:26:19 följande:

Heja er som är nära och har fått op-tid! I mitt landsting måste  man flyta i 4 veckor och det är inte direkt något man ser fram emot. Jag har juicefastat tidigare (grönsaks- och fruktjuice) och höll ut i 12 dagar, saknade verkligen något att tugga på! 

Jag skickade ju vidare min remiss till annat landsting pga att det tar lång tid här. Tyvärr blev det precis då stopp för remisser utifrån, så min remiss skulle skickas tillbaka. Bara det att nu är remissen "borta"? och finns ingenstans. Jag har iallafall ringt och krigat om detta. Jag visste att det skulle vara ett infomöte här idag (torsdag) så jag ringde i måndags och sa att jag ville komma med på det (trots att remissen inte kommit tillbaka). Hon sa att hon skulle försöka hålla ögonen öppna om det blev något återbud och isåfall ringa mig. Jag har jobbat natt hela veckan och har inte hört något, förrän idag när jag vaknat upp från nattjobbet. Såg då att det någon lämnat meddelande på voicemail. Vaknade vid 14-tiden och lyssnade på meddelandet som talats in vid 11-tiden. Då var det naturligtvis kirurgmottagningen som hade en återbudstid till infomötet kl 14.00. Men eftersom jag inte svarade så gick tiden till någon annan. SkrikandesSkrikandes Men jag fick iallafall besked om att jag får komma på nästa infomöte i början av november.

Det här har strulat så mycket att jag tänker att det kanske inte är meningen att jag ska göra den här operationen! Men - jag ger mig inte!!

Jag har samma problem med att man saknar nått att tugga på.... det är i princip alltid det som jag faller på..... men har faktiskt funkat för mig denna gången, fast jag har bara kört på modifast chokladpuddingen och gröten, så det har varit hyfsat iaf denna gången Då kan man åtminstone äta med sked  Tror att pressen att man måste klara visst antal kilo innan man får opereras hjälper en del med... och man vill ju verkligen inte behöva boka om när man snart är i mål. 
    Vad bra att du fått tid till mötet iaf Håller verkligen tummarna för att remissen "dyker upp" så att det kan sättas i rullning för dig med. Bara kämpa på <3

• Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-15 17:56:33 följande:

Jag tror att jag vill göra en gastric bypass, men jag är inte helt säker så jag skulle säkert kunna övertalas till en sleeve också om läkaren skulle tycka att det vore bättre. Fördelen med sleeve är väl framför allt att risken för komplikationer är mindre, och även att sleeven inte påverkar näringsupptaget på samma sätt (t.ex. om man skulle drabbas av någon annan sjukdom och behöva ta läkemedel för den så tas de upp som vanligt av kroppen, risken är mindre att man drabbas av olika näringsbrister).

Argumenten för varför jag lutar åt gastric bypass är ungefär att:

- Den operationen är överlägset vanligare och har utförts längre så det finns mer forskning om långtidsresultat osv. Med tanke på hur mycket komplikationerna minskat för GBP-patienter nu jämfört med för ca tio år sedan (ungefär 50%) så tänker jag också att det är en fördel att den metoden är väl beprövad och alla kirurger som opererar lär vara vana att utföra den. Jag vill inte vara "bland de första" som får operationen, och kanske drabbas av problem som beror på att det är en ny operationsmetod, om ni förstår vad jag menar.

- Även om skillnaden är marginell så kan man vänta sig att gå ner lite större del av övervikten med en GBP (men det är liten skillnad, typ tre fjärdedelar vs två tredjedelar). Hade jag haft lägre BMI hade jag kanske hellre valt en sleeve, men jag har nästan BMI 45 och har varit fet sedan jag var barn, jag vill verkligen ha den metod som är mest effektiv även om det också innebär något ökade risker.

- De som har gjort en sleeve upplever inte dumping i samma utsträckning som GBP-patienter, det kanske låter konstigt att vilja må dåligt av vissa sorters mat men jag vill nog gärna ha den effekten för jag ser det som ett extra verktyg för förändring på lite längre sikt. 

Det är väl ungefär det tror jag, åtminstone som jag kan komma på nu. Meeeen som sagt, just nu vill jag bara gråta och skita i allt, känns som att jag kommer behöva ta ett lån och åka till Polen och operera mig privat om jag vill ha någon hjälp överhuvudtaget.../megadeppig

vad ledsen jag blir för din skull att du får kämpa så hårt för att bli hörd <3 förstår verkligen att det är frustrerande när man verkligen gör allt man kan för att få hjälp. Vet inte var du bor, men jag har en väninna som gjort en gastric bypass oxå tidigare, men hon fick inte heller hjälp, och hon orkade inte bråka med dem mer. Hon hade ett BMI på  35,2 och hade diabetes, så hon tog ett lån och gjorde det själv på Aleris Obesitas i Malmö (de tar emot patienter från BMI 30 och upp om man själv betalar op). Hon fick tid 3 veckor efter infomötet för OP. Det är nu 2 år sedan.  Hon tyckte de var jättebra där, och jag ska själv opereras på onsdag på samma klinik. Börjar bli sjukt nervös nu bara några dagar kvar  
    Håller verkligen tummarna för att du får den hjälp du behöver och det stöd du önskar. Vi finns här för dig iaf <3
  • Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-16 17:52:39 följande:

Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att man stöter på problem på vägen till en överviktsoperation. Man läser ju om så många som har fått kämpa i flera år för att få göra sin operation. Och det är ju så svårt att behöva vänta när man väl har bestämt sig, då vill man ju att det ska bli av direkt! Privat kirurgi kan ju vara ett bra alternativ om man inte orkar vänta på landstingets långsamt malande kvarnar.. Hoppas att det ändå går snabbt för er som krånglar nu med remisser.

Jinxi, jag har valt att göra en GBP, av samma anledningar som diasdias :) Trots att det bara är en månad till flytstart så känns det fortfarande väldigt avlägset med operation för mig. Jag har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt tagit mig igenom hela processen, och att det nu faktiskt bara är en liten väntetid kvar innan jag är igång.

Jag har ätit pulver tidigare med tillfälligt bra resultat. Att gå ner i vikt går ju, bara inte att bibehålla viktnedgången.. Så jag har köpt en del olika som jag vet att jag tycker om. Mest modifast. Gillar puddingarna!
    Hade tänkt testa gröten också, hur är den?

Då är det iaf på gång åtminstone Men förstår att det känns långt tills dess.  Lite så har det varit för mig med, men nu är det helt plötsligt bara bara 2 dagar kvar, sen e det dags. Kan knappt fatta det bara..... Det kommer gå fortare än du tror <3
    Jag har faktiskt nästan bara kört gröten och chokladpuddingen med modifast, och någon enstaka jordgubbsshake. Så gröten är fullt ätbar, men man blir rätt törstig av den  
    Så idag ska det lagas soppor finns faktiskt några bra recept i den appen som jag laddat ner som de på aleris rekommenderade, (baribuddy) så man kan förbereda de kommande månaderna Får väl frysa in i portioner så det blir lättare  
  • Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-19 00:21:52 följande:

Bara en endaste dag kvar för dig nu Jinxi? Hur känns det? Tror att jag kommer att vara jättenervös när det är min tur :)

Idag fick jag brev på posten med min efterläntagde operationstid! Och det blir tidigare än vad de sa när jag träffade läkaren förra veckan, det blir operation redan i slutet på oktober! Flytstart nästa vecka :D

Japp imorgon händer det verkligen Kan knappt fatta att det e dags  Men ja.. nervös är jag. Faktiskt mer för hur det kommer bli efteråt. Och faktumet är att jag inte berättat för någon mer än min man och två nära vänner.... och jag vill inte berätta för någon mer... inte än iaf. Är trött på att att folk dömmer och snackar... känner inte att jag orkar det också psykiskt just nu... kanske jag är löjlig, men det är så jag känner. Samtidigt som jag är oerhört glad att jag faktiskt ska göra den nu. 

Åh vad härligt att du fick komma tidigare Kommer att gå fort Speciellt när man börjat med flytkost, då man känner att det finns en "deadline". Det motiverar en att orka lite mer <3 
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-19 11:10:47 följande:
    Ohh, förstår att du är nervös men det kommer bli så bra! Jag förstår precis vad du menar med att inte vilja berätta, jag vet alldeles för många som blivit "hon som var tjock men har gjort en GBP" och folk som tisslar och tasslar om det. Även om det absolut inte är något att skämmas för och hålla hemligt av den anledningen(!!) så vill man ju kanske inte behöva fronta med det hela tiden heller, svara på dumma frågor, förklara varför och blabla. Folk i allmänhet är så otroligt dåligt insatta.

Jag tänkte först att jag inte ville prata med någon om det här överhuvudtaget, sedan när det började krångla med remissen gav jag upp och pratade med min mamma. Jag höll på att gå under av frustration över att inte ha någon att prata med, så någon eller några vill man nog ha med sig men jag tror absolut att det räcker med de allra närmaste åtminstone till en början.

Jag tror att det är jätteklokt att vara lite restriktiv med vilka man berättar för och känna av läget lite innan man berättar för fler. Berättar man för alla redan i början så kan man ju inte ha det ogjort, och även om man inte får några negativa reaktioner (tvärtom kanske väldigt positiva och människor som bara är intresserade och engagerade) så kan det ändå bli väldigt påfrestande att ALLTID behöva prata om sin viktminskning och sin operation.
    Ja lite så känns det.... Har inte lust att diskutera allt med alla. Jag vill se själv hur det går, hur jag mår, hur det känns.. osv... behöver ingen som hänger mig över axeln och dömmer.... Jag har faktiskt inte ens sagt till min mamma att jag ska göra detta, så hon vet absolut inget imorgon om att jag ska opereras.... hon är en av dem som jag vet kommer dömma mig hårt... men försökte förbereda henne lite i förra veckan genom att berätta att jag gick på diet.... och hon var nyfiken på vad jag vägde... så jag sa det, och sen blev det tyst ett par sekunder.. sen samlade hon sig, och sa -Oh shit vad mycket, ja det är nog dags att försöka bli av med det där...  Då kände jag mig inte motiverad att prata om det alls med henne. 
    Men jag håller med dig, det är jobbigt att hålla allt själv Är glad för min man, och speciellt en av min väninnor som vet. Jag pratar med dem. En av dem har sjäkv gjort en sådan, och vet vad man pratar om. Det är, precis som du säger, rätt mycket dålig insikt, och det är trevligt att kunna prata om nått annat än det med sen  
  • Jinxi

Nu är min operation över, kom hem igår eftermiddag, och jag har varit ute och promenerat min första halvtimme nu på morgonen.  Skulle nog börjat redan igår, men hade fortfarande mkt illamående. Men måste säga att just nu mår jag rätt bra, med tanke på att det  "bara" e 2 dygn sen operationen.  Första dagen var ganska jobbig, och det är inte så lätt att få i sig nått just nu, men nu kan det bara bli bättre känns det som    

• Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-19 18:37:07 följande:
    Viktigt att tänka på att man faktiskt inte har någon skyldighet att berätta för folk heller, ofta verkar omgivningen tycka att de på något sätt har "rätt att veta" och man själv känner lätt lite press att man "borde säga sanningen" om varför man varit borta från jobbet eller vad det nu må vara. Det är verkligen högst privat och personligt och man har ingen som helst skyldighet att dela det med någon om man inte har lust med det. Jag tänker precis likadant som du.

Jag är singel så jag bor själv och har verkligen ingen som jag "måste" involvera av praktiska skäl förutom att jag kanske kommer behöva hundvakt eller skjuts från sjukhuset typ, vilket är både skönt och lite jobbigt. Drog mig också för att prata med min mamma men det har faktiskt gått över förväntan, hon har en vän/bekant som opererats och har helt uppenbart fått väldigt mycket mer förståelse och kunskap pga det, så det har varit skönt att kunna prata med henne. Annars har jag inte pratat med någon, har en vän som är nyopad men henne vill jag inte heller prata med... ännu iallafall. Redan nu börjar det bli lite jobbigt, man bubblar ju över av alla tankar... jag var på vårdcentralen idag t.ex. och det känns ju märkligt att säga till någon att man ska dit utan att förklara varför Tyst
    Kan förstå att det finns mkt att fundera över, man har ju så många tankar, och vägen dit kan vara jobbig, speciellt när man inte har nån direkt att prata med. Känner mig fortfarande lite konstig som inte sagt nått till nån direkt idag när jag sitter här och operationen är över. Pratade med min syster igår i telefon... pratade om allt utom det... och hon vet heller inget... Men men, det kommer dagen jag e redo att berätta..

Nånting som kändes skönt nu efter operationen var att de som opererats samma dag fick man väldigt bra kontakt med. Vi var 5 tjejer som opererades samma dag,  och det ska bli så kul att se dem igen om 3 månader när återbesöket är, så man kan bolla lite tankar, och se hur vi ser ut då, hur vi haft det under läkning och de olika faserna  
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-22 20:19:38 följande:
    Eller hur! Det är ju lättare att berätta senare om man vill det när man känner sig redo/har hunnit landa lite, än att ta tillbaka det om man redan berättat och sedan ångrar sig för att folk inte pratar om något annat Flört

Skönt att höra att allt gått bra och att du mår bra! Har man återbesök samtidigt sedan?
    ja precis. Tror det är lättare sen Glad
    Ja man gör ett gemensamt återbesök sen,  de som opererades samma dag, efter 3 månader. Tror det var ett återbesök till vid ett år oxå Glad Ska bli spännande att se träffa de andra igen då. 
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-23 13:34:44 följande:
    Det hade jag ingen aning om. Undrar om det är samma överallt! Vilket landsting har du opererats i? Glad
    Hoppas det är så iaf. Tycker det e skönt att liksom vara i samma situation och kunna stötta varandra. Vi  kommer att ses om tre månader, och under tiden har vi kontakt på fb.
    Jag har opererats i Skåne på Aleris Obesitas. Hittills är jag jättenöjd Glad Kom hem iförrgår, och de ringde mig redan som igår för att kolla hur jag mår. Och idag måste jag säga... att jag mår oförskämt bra faktiskt, med tanke på att det är så nära inpå Glad
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-23 20:21:45 följande:
    Ja, eller hur. Kul att få kontakt med folk som opererats samtidigt! Hur var tiden på sjukhuset? Hur länge behövde du stanna kvar innan du fick åka hem? Glad
    Ja verkligen Skrattande
    Jag var kvar en natt, fick åka hem vid lunchtid dagen efter op. Men de erbjöd dem som ville, att stanna en natt till om de kände att man behövde det Skrattande Man skulle känna sig redo själv oxå ju Glad Tyckte man blev väl omhändertagen och personalen var trevliga Skrattande kan absolut rekommendera dem 
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-23 20:21:45 följande:
    Ja, eller hur. Kul att få kontakt med folk som opererats samtidigt! Hur var tiden på sjukhuset? Hur länge behövde du stanna kvar innan du fick åka hem? Glad
    Ja verkligen Skrattande
    Jag var kvar en natt, fick åka hem vid lunchtid dagen efter op. Men de erbjöd dem som ville, att stanna en natt till om de kände att man behövde det Skrattande Man skulle känna sig redo själv oxå ju Glad Tyckte man blev väl omhändertagen och personalen var trevliga Skrattande kan absolut rekommendera dem 
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-24 13:09:51 följande:
    Men visst har de avtal med landstinget? Du har inte betalat själv va? Glad
    Japp deras största uppdragsgivare är region skåne, men man kan även göra det privat och betala själv. Jag valde efter att ha lagt ner en massa tid på allt klabb med mina egenremisser att jag inte ville vänta, och har faktiskt betalt den själv. Mått piss rent ut sagt psykiskt, min astma har blivit värre och mitt höga blodtryck och fruktansvärda migränanfall har upptagit mkt av min energi de senaste två åren... Så det blev så. De opererar både i Kristianstad och i Malmö. Skrattande
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-25 20:58:26 följande:
    Skönt att det finns som alternativ att betala själv ändå, även om jag tycker det är synd att man ska behöva göra det! Jag har skickat in tre egenremisser men alla har blivit ratade, nu väntar jag på att vårdcentralen ska skicka in sin, antagligen under veckan. Förhoppningsvis går det bättre Glad

Får jag fråga vad du hade för BMI när du skickade in egenremiss? Vad hände med dina, fick du något vettigt svar?
    Ja visst är det skönt, men klart synd att man skulle behöva betala själv. 
    Jag hade 35,2 i BMI, och jag fick avslag på mina.  Orkade helt enkelt inte vänta på att äta upp mig mer... eller hoppas att min hälsa blev bättre.... 
    Här i skåne iaf så är det ju helst 40 i BMI man ska ha, men går även vid 35 om man har problem med hälsan, tex diabetes, högt blodtryck och sånt. Ska man betala själv så tar de emot en redan från BMI 30... då är det bara en formalitet med ett infobesök, blodprover och sånt, sen får man ett op datum om man vill. Så mitt gick ganska fort efter jag tog kontakt själv med kliniken. Jag fick tid till nybesök direkt veckan efter, sen 2 veckor till op tid, och nu är det över.. Visst det kostade ju en del med... men ärligt talat, det var lätt värt det efter hur man mått länge. Jag är verkligen glad ändå att jag gjorde det Skrattande 

Vilket landsting söker du i? 
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-10-03 16:03:56 följande:

ÄNTLIGEN gick min remiss igenom! Nu är jag inbokad på gruppinformation Solig

Grattis Skrattande Vad härligt för dig att äntligen få gehör Glad Så glad jag blir för din skull! Då är det snart din tur med Skrattande
  • Jinxi
    Gladhannapanna skrev 2017-10-11 21:47:54 följande:

Får man kika in? Gjorde en gastric bypass i juni. Opererades på Carlanderska i Göteborg av landets bästa Obesitaskirurg Torsten Olbers. Betalade själv eftersom mitt BMI var för lågt för att få det genom landstinget.
    Är väldigt nöjd med min operation!
    Visst finns det risker med att opereras, men det är riskfyllt att vara fet också.
    Det finns grupper på Facebook, sök på Gastric bypass, tror att de är slutna allihop. Iaf de jag är med i. Det man ska tänka på är att de som skriver mest är de som antingen är nyopererade och har lite "inkörningsproblem" och de som drabbats av komplikationer. Många skriver och frågar om vilka komplikationer andra drabbats av. Läs de inläggen med lite förnuft!
    Med det sagt att jag själv drabbats av en del trassel efteråt som tex magkatarr.
    Har blivit väldigt väl omhändertagen av mottagningen på Carlanderska, både av dietist, sjuksköterska och kirurg.
    Håller tummarna för att ni ska få era operationer och att ni blir nöjda med era nya liv!

Hur har det gått för dig efteråt? Med maten? Viktnedgången? 
    Jag gjorde min för 3 veckor sedan så jag är fortfarande i "puré-perioden" Flört
    Men jag är oxå väldgt nöjd med min operation, och jag betalade den själv jag med: 
    Ska kolla lite efter fb grupper jag med faktiskt, vill inte heller att mina vänner ska se vad jag skriver, och skönt att kunna ventilera lite ju 
Svar på tråden Gastric bypass 2017