Gastric bypass 2017
Jag har operationstid nästa vecka, den 20/9, för en gastric sleeve, så jag hänger gärna på här om det är ok.
#NELJ , sjukskriven blir man i 4 veckor
Jag har operationstid nästa vecka, den 20/9, för en gastric sleeve, så jag hänger gärna på här om det är ok.
#NELJ , sjukskriven blir man i 4 veckor

Kul att du är så nära nu Jinxi! Måste vara en surrealistisk känsla att det snart är dags :)
Själv var jag på besök hos kirurg och narkos i tisdags. Blir operation i mitten av november för min del, väntar på att op-kordinatorn ska ringa om exakt datum :)Så det blir pulverstart om ca 4 veckor för min del. Har köpt en del olika.
4 veckor sjukskrivning sa dom i Mora, men det är olika på olika ställen. Vet att man i Falun säger 2-3 veckor.
Heja er som är nära och har fått op-tid! I mitt landsting måste man flyta i 4 veckor och det är inte direkt något man ser fram emot. Jag har juicefastat tidigare (grönsaks- och fruktjuice) och höll ut i 12 dagar, saknade verkligen något att tugga på!
Jag skickade ju vidare min remiss till annat landsting pga att det tar lång tid här. Tyvärr blev det precis då stopp för remisser utifrån, så min remiss skulle skickas tillbaka. Bara det att nu är remissen "borta"? och finns ingenstans. Jag har iallafall ringt och krigat om detta. Jag visste att det skulle vara ett infomöte här idag (torsdag) så jag ringde i måndags och sa att jag ville komma med på det (trots att remissen inte kommit tillbaka). Hon sa att hon skulle försöka hålla ögonen öppna om det blev något återbud och isåfall ringa mig. Jag har jobbat natt hela veckan och har inte hört något, förrän idag när jag vaknat upp från nattjobbet. Såg då att det någon lämnat meddelande på voicemail. Vaknade vid 14-tiden och lyssnade på meddelandet som talats in vid 11-tiden. Då var det naturligtvis kirurgmottagningen som hade en återbudstid till infomötet kl 14.00. Men eftersom jag inte svarade så gick tiden till någon annan. 
Men jag fick iallafall besked om att jag får komma på nästa infomöte i början av november.
Det här har strulat så mycket att jag tänker att det kanske inte är meningen att jag ska göra den här operationen! Men - jag ger mig inte!!
Jag tror att jag vill göra en gastric bypass, men jag är inte helt säker så jag skulle säkert kunna övertalas till en sleeve också om läkaren skulle tycka att det vore bättre. Fördelen med sleeve är väl framför allt att risken för komplikationer är mindre, och även att sleeven inte påverkar näringsupptaget på samma sätt (t.ex. om man skulle drabbas av någon annan sjukdom och behöva ta läkemedel för den så tas de upp som vanligt av kroppen, risken är mindre att man drabbas av olika näringsbrister).
Argumenten för varför jag lutar åt gastric bypass är ungefär att:
- Den operationen är överlägset vanligare och har utförts längre så det finns mer forskning om långtidsresultat osv. Med tanke på hur mycket komplikationerna minskat för GBP-patienter nu jämfört med för ca tio år sedan (ungefär 50%) så tänker jag också att det är en fördel att den metoden är väl beprövad och alla kirurger som opererar lär vara vana att utföra den. Jag vill inte vara "bland de första" som får operationen, och kanske drabbas av problem som beror på att det är en ny operationsmetod, om ni förstår vad jag menar.
- Även om skillnaden är marginell så kan man vänta sig att gå ner lite större del av övervikten med en GBP (men det är liten skillnad, typ tre fjärdedelar vs två tredjedelar). Hade jag haft lägre BMI hade jag kanske hellre valt en sleeve, men jag har nästan BMI 45 och har varit fet sedan jag var barn, jag vill verkligen ha den metod som är mest effektiv även om det också innebär något ökade risker.
- De som har gjort en sleeve upplever inte dumping i samma utsträckning som GBP-patienter, det kanske låter konstigt att vilja må dåligt av vissa sorters mat men jag vill nog gärna ha den effekten för jag ser det som ett extra verktyg för förändring på lite längre sikt.
Det är väl ungefär det tror jag, åtminstone som jag kan komma på nu. Meeeen som sagt, just nu vill jag bara gråta och skita i allt, känns som att jag kommer behöva ta ett lån och åka till Polen och operera mig privat om jag vill ha någon hjälp överhuvudtaget.../megadeppig
Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att man stöter på problem på vägen till en överviktsoperation. Man läser ju om så många som har fått kämpa i flera år för att få göra sin operation. Och det är ju så svårt att behöva vänta när man väl har bestämt sig, då vill man ju att det ska bli av direkt! Privat kirurgi kan ju vara ett bra alternativ om man inte orkar vänta på landstingets långsamt malande kvarnar.. Hoppas att det ändå går snabbt för er som krånglar nu med remisser.
Jinxi, jag har valt att göra en GBP, av samma anledningar som diasdias :) Trots att det bara är en månad till flytstart så känns det fortfarande väldigt avlägset med operation för mig. Jag har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt tagit mig igenom hela processen, och att det nu faktiskt bara är en liten väntetid kvar innan jag är igång.
Jag har ätit pulver tidigare med tillfälligt bra resultat. Att gå ner i vikt går ju, bara inte att bibehålla viktnedgången.. Så jag har köpt en del olika som jag vet att jag tycker om. Mest modifast. Gillar puddingarna!
Hade tänkt testa gröten också, hur är den?
Bara en endaste dag kvar för dig nu Jinxi? Hur känns det? Tror att jag kommer att vara jättenervös när det är min tur :)
Idag fick jag brev på posten med min efterläntagde operationstid! Och det blir tidigare än vad de sa när jag träffade läkaren förra veckan, det blir operation redan i slutet på oktober! Flytstart nästa vecka :D
Nu är min operation över, kom hem igår eftermiddag, och jag har varit ute och promenerat min första halvtimme nu på morgonen. Skulle nog börjat redan igår, men hade fortfarande mkt illamående. Men måste säga att just nu mår jag rätt bra, med tanke på att det "bara" e 2 dygn sen operationen. Första dagen var ganska jobbig, och det är inte så lätt att få i sig nått just nu, men nu kan det bara bli bättre känns det som

Ska bli spännande att se träffa de andra igen då.

Kom hem iförrgår, och de ringde mig redan som igår för att kolla hur jag mår. Och idag måste jag säga... att jag mår oförskämt bra faktiskt, med tanke på att det är så nära inpå

Man skulle känna sig redo själv oxå ju
Tyckte man blev väl omhändertagen och personalen var trevliga
kan absolut rekommendera dem

Man skulle känna sig redo själv oxå ju
Tyckte man blev väl omhändertagen och personalen var trevliga
kan absolut rekommendera dem

ÄNTLIGEN gick min remiss igenom! Nu är jag inbokad på gruppinformation 
Vad härligt för dig att äntligen få gehör
Så glad jag blir för din skull! Då är det snart din tur med
Får man kika in? Gjorde en gastric bypass i juni. Opererades på Carlanderska i Göteborg av landets bästa Obesitaskirurg Torsten Olbers. Betalade själv eftersom mitt BMI var för lågt för att få det genom landstinget.
Är väldigt nöjd med min operation!
Visst finns det risker med att opereras, men det är riskfyllt att vara fet också.
Det finns grupper på Facebook, sök på Gastric bypass, tror att de är slutna allihop. Iaf de jag är med i. Det man ska tänka på är att de som skriver mest är de som antingen är nyopererade och har lite "inkörningsproblem" och de som drabbats av komplikationer. Många skriver och frågar om vilka komplikationer andra drabbats av. Läs de inläggen med lite förnuft!
Med det sagt att jag själv drabbats av en del trassel efteråt som tex magkatarr.
Har blivit väldigt väl omhändertagen av mottagningen på Carlanderska, både av dietist, sjuksköterska och kirurg.
Håller tummarna för att ni ska få era operationer och att ni blir nöjda med era nya liv!