Inlägg från: Anonym (Anonym Aspie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym Aspie)

Flickvän med autism

Det heter "högfungerande autism" och det mesta går fortfarande under "Aspergers Syndrom" även om det fanns små skillnader mellan dem två diagnoserna, men det har man ändrat på igen. Numera ska allt vara "autism-spektrum". Vad jag menar - om du letar efter något att läsa, så kan det vara bäst att leta på Asperger.

Jag har alltså själv Asperger, och har alltid haft relationer, är gift för andra gången.  Det beror alldeles på om det blir problem eller inte. Det hänger ju mycket på att man har en bra kommunikation. Det kan faktiskt fungera väldigt bra, med just Asperger-kvinnor med män som inte har Asperger. Eftersom kvinnor har bättre social kompetens än män, så kan det då blir så att man är mer lik på det sättet än med en icke-autistisk kvinna. Ofta har kvinnor med autism/Asperger även ofta relativt "manliga" intressen och kommunikationssätt. De är inte så känslostyrda som andra kvinnor. Och det kan ju män tycka är ganska skönt. Känner du till Startrek? Titta på vulkanierna!

Folk med Asperger/autism är oftast väldigt ärliga, direkta och idealistiska. Problem kan vara om personen inte förstår vissa saker. Man kan ha svårt att se likheter i situationer, så att man inte förstår att man ska göra som i en liknande situation tidigare. En del tar ganska mycket i livet absolut. Dvs. om något är dåligt eller bra, så är det helt dålig eller helt bra. De tänker ganska svart/vitt. Andra har lärt sig att komma ifrån det och "flummar runt" då, som jag, haha! Ibland tycker jag allt i livet är relativt.

Jag vet inte vad du vill veta mer, fråga gärna specifikt. Allmänt kan jag säga att det inte finns hinder att ha en relation med en autistisk tjej. Det där är förstås individuellt olika, men jag känner ganska många som har partner och ofta också barn.

• Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Ratio) skrev 2017-07-30 18:44:12 följande:
    Jag skulle välja bort både de med ADHD och/eller autism eftersom detta är ärftligt.

Välj en snygg, smart och social tjej och du har bra förutsättningar att få ett trevligt familjeliv.
    Bättre en med ADHD och/eller autism än någon som dig!
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Funderande...) skrev 2017-07-30 19:47:24 följande:

Tack så jättemycket alla

Hur öppna är folk med autism att prata om det? När jag frågade henne om det så berättade hon väldigt noggrant om det men jag vet inte hur mycket man kan fråga? Antar att jag kanske gör detta till en större grej än vad det faktiskt är.

Jag har läst lite om autism och relationer och vad jag har förstått att sex och samlevnad kan vara svårt ? Hur fungerar det för er?

Sex - inga konstigheter. Samlevnad - nja, jag behöver relativt mycket tid för mig själv. Annars inget svårt.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (xx) skrev 2017-07-30 21:28:43 följande:
    Lika viktigt som det är att sprida bra info om autism är det att inte sprida fördomar om kvinnor generellt. Att det är norm att män och kvinnor tillåts och förväntas visa olika känslor betyder inte att kvinnor är mer känslosstyrda. Hur skulle vi i så fall se på aggressivitet och påföljande irrationella handlingar? Hämnd? Manligt och känslostyrt?
    Det fattar alla - förutom du uppenbarligen - att det inte är menat så. Jag tänker inte ge mig in i att låta diskussionen flyta ut till någon grundläggande diskussion. Vi vet att folk är olika, och jag är själv en ganska icke-känslostyrd kvinna, så jag är helt medveten om att det finns.
  • Anonym (Anonym Aspie)

Och alla som kallar mig för fördomsfull och liknande för att jag påstår att män och kvinnor är olika, visar bara sin okunskap. Det finns ju hur mycket forskning som helst som har visat att män och kvinnor är olika när det gäller kommunikation, inlärning, beteende, m.m. Den som påstår att så inte är fallet, har missat många diskussioner i samhället.

Däremot har jag ju inte påstått att det skulle vara biologiskt betingat/medfött. Det kan vara inlärt. En del är säkert det. Och det är klart att det alltid finns individer som inte passar in så väl.

• Anonym (Anonym Aspie)
    EnAnonumius skrev 2017-07-31 00:30:16 följande:
    Men herregud hur läser du? Du läser ju andras svar så som fan läser bibeln.

Ingen i denna tråden har sagt att kvinnor och män är olika. Det är något du finner på själv faktiskt.

Det folk vänder sig emot är ditt korkade påstående som att "kvinnor är mer känslostyrda".

Det är signifikant skillnad mellan "män och kvinnor är olika" och "kvinnor är mer känslostyrda". 

Män är också känslostyrda i samma höga grad som kvinnor bara det att männen styrs mer av de s.k "hårda tuffa känslorna" som aggressivitet, ilska etc. Medan kvinnorna har de mjukare känslorna.

Och du skall bara begripa att krig/hämnd/våld som männen ägnar sig åt i mycket större utsträckning än kvinnor är baserat på just känslomässigt styrt agerande från männens sida.

Dock så skall du också veta att kvinnor kan i samma höga utsträckning tar rationella logiska beslut i samma höga grad som männen.
    Men fördomarna lever kvar hos många män om att kvinnor inte kan göra detta. Du är ju en av bevisen på att du sitter och förväxlar just saker och ting. Du anser att andra "skall läsa på", det är på tiden att du gör det själv. Du pratar ju som om du har fastnat i 50-tal tänkande om könen och har inte uppdaterat dina egna kunskapsbanker alls till modern tid egentligen. 

Vill avsluta med att påminna dig.
    Inse och förstå att det är signifikant skillnad mellan "män och kvinnor är olika" och att "kvinnor är mer känslostyrda".  du påstod att kvinnor var känslostyrda och det är detta folk vänder sig emot. Men ingen absolut ingen i denna tråd påstår att män och kvinnor är lika.
    Det är egentligen ingen idé att diskutera med dig, för du vill bara föra monologer och misstolkar saker. Man kan alltid hitta fel på det som andra säger om man drar till med speciella situationer - som vi inte ens pratade om. Vi pratade inte krig och aggression utan relationer. Visst, jag håller helt med dig om att män också kan vara mycket känslostyrda, just när det gäller sånt som aggressioner. Men i en relation - om vi tänker på diskussioner man har med sin partner, situationer där man stöttar sin partner, lyssnar på partnern - då tenderar kvinnor till att "trösta", medans männen ger goda råd. Det är främst såna situationer som jag tänkte på och där jag är mer "manlig". Jag tröstar inte, jag ger konstruktiva råd.

Det är en ganska obehaglig ton i det här forumet. Det har förändrats mycket, numera slänger folk ur sig vad som helst mot sina medmänniskor. Skulle du prata så här med folk i verkliga livet? Kanske är jag dubbelt så gammal som du, kanske har jag bättre utbildning än du? För att du ska kunna kolla det: Jag är drygt  50 och har två högskolexamen. Och det har ingått en del om genusfrågor också, så jag tror inte jag behöver din uppläxning.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (xx) skrev 2017-07-31 09:18:07 följande:
    Jag hoppas att det bara är på nätet du kör besserwisser-stilen när du har fel och sådana autism-tolkningar av text, inte i klassrummet där du har verklig makt.
    VAR har jag fel? Jag garanterar dig att jag inte pratar i en sån otrevlig ton med folk IRL som du gör.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (läggermigi) skrev 2017-07-31 10:35:26 följande:

Här:
    Anonym (Anonym Aspie) skrev 2017-07-30 18:58:50 följande:
    Ofta har kvinnor med autism/Asperger även ofta relativt "manliga" intressen och kommunikationssätt. De är inte så känslostyrda som andra kvinnor.

Men det kanske bara var en olycklig formulering? "Vanliga" kvinnor tenderar ju att relatera till sina känslor mer än vad män och autister gör, men det är inte samma sak som att de är mer styrda av sina känslor. Snarare betyder det att de är mer medvetna om dem och det kan ju faktiskt göra att de hejdar sig själva från att låta känslorna styra. En person som inte riktigt uppfattar vad som är egna känslor och vad som är objektiva sanningar riskera att låta känslorna styra, även om det sker omedvetet.
    Man kan säkert uttrycka det tydligare. Absolut. Men om det är otydligt, så kan folk ju fråga hur det är menat - istället för att börja gapa och skrika (virtuellt) att man är dum i huvudet. Jag tycker det har blivit så mycket sämre på hur folk bemöter varandra på nätet. Framför allt förstörs diskussioner av att folk hänger upp sig på formuleringar eller tolkar medvetet tokigt.

Som sagt, jag tänkte på situationer i en relation: Man pratar med sin partner, partnern vill att man lyssnar, stödjer. Män tenderar mot att försöka hitta lösningar för problemet, kvinnor tenderar mot att trösta, känna med personen. Det händer ganska mycket att kvinnor tycker deras partner inte är bra att prata med eftersom han inte ger tröst. Kanske kommer det där med lösningen i ett senare skede för kvinnor (grovt generaliserat nu).

Det du beskriver är ännu en annan aspekt, som också är sant. Där tycker jag dock att det varierar mycket bland folk med autism, så det kanske inte är så bra exempel? Men det är bara min tolkning.

• Anonym (Anonym Aspie)
    Nimzay skrev 2017-07-31 10:47:16 följande:
    Autism kan i vissa fall innebära positiva egenskaper, vilka säkert på sätt o vis kan vara bra att föra vidare, på vissa sätt.

Dessutom kan ju en person som har exempelvis autism ha en massa andra positiva sidor och egenskaper, en människa är ju oftast så mycket mer, än bara just sitt handikapp/sin sjukdom. Känns faktiskt ganska dumt att kasta bort allt sånt positivt, hos någon man tror man skulle kunna börja gilla väldigt mycket, och leta efter någon bättre som man kanske ändå inte hittar. Rekommenderar dig att tänka om!!! Flört
    Gillar din syn på det! Framför allt om man är ute efter ärlighet, pålitlighet och logik. Min man uppskattar sånt, han hade faktiskt en flickvän tidigare som antagligen också hade Asperger.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (xx) skrev 2017-07-31 11:41:16 följande:
    Ditt första svar till mig är definitivt inte trevligt, trots att du har så skrattretande fel och svårt med begreppen. "Känslostyrd" är något helt annat än du tror, precis som någon sedan förklarade. Känslostyrd är ett skällsord misogyna män älskar av använda om kvinnor, det är därför du får reaktioner och att du dessutom har fel.

För att återgå till ämnet autism så är personer med autism som regel mindre känslomässigt lyhörda men snarare mer känslostyrda och närmare att hamna i affekttillstånd. Detta då den som har svårare att förstå andras intentioner är mer lättkränkt. Det kan ju vara bra för TS att veta för att hantera eventuella missförstånd och känslor.
    Det svaret var ju faktiskt inte specifikt för dig. Hur trevligt är det här då: "Skrattretande fel"? För vilka då? Då tycker jag det är mer förståeligt om man kritiserar folk som borde veta bättre. Vi som har problem inom autism-spektrum kan ha svårt med just liknande begrepp, det är ganska typiskt. Men visa mig var de skrattretande felen är - jag har inte svenska som modersmål, förstår du. Och jag brukar inte göra språkfel, men det kan hända nån gång om jag har bråttom.

Jo, jag känner igen användningen av ordet känslostyrd när du säger det. Jag tycker dock att det beror lite på i vilka kretsar man rör sig, eller vilken åldersgrupp man tillhör. Jag tror det är mer den yngre generationen som använder det så. Men vad jag menade var om man har en mer tröstande inställning eller en mer problemlösande när man vill bistå sin partner.

Och att säga att jag är fördomsfull, vilket du gjorde, är inte alls trevlig. Och fel också. Det var något jag reagerade på. Varpå du insinuerande att jag beter mig olämplig/otrevlig mot mina elever, vilket är väldigt otrevlig. Och osaklig. Man har inte makt där numera och autister är oftast inte alls intresserade av makt. Dessutom har jag inte pratat om mitt yrke i denna tråd och du försöker att blanda i mer information om mig trots att jag har (relativt) anonym nick, vilket är väldigt fult, om det inte t.o.m. är otillåtet.

Ja, autister kan ha svårare att behärska sig. Så är det. Och då har jag inte märkt någon skillnad på kön heller.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Hamburgartjuven skrev 2017-07-31 18:27:14 följande:
    Nej det är ju det som skiljer mycket. Med en person utan störning så ger och tar man. Men en person med autism får man ta den person man träffar. Utveckling, framförallt EQ-mässigt, är väldigt svår. Snarare blir de flesta lite bättre på att gå på kalas men sämre och sämre på att sköta en intim relation.
    Som om en person med lättare autismspektrum-störning inte kan ge något! Så är det ju inte. Visst, autistiska personer har mer eller mindre svårt för ömsesidighet, men varenda någorlunda högfungerande Aspie fattar ju att det är förutsättning för en relation. Visst, jag har också problem med ömsesidigheten, men det yttrar sig i små detaljer. Folk som känner mig vet ju hur det är menat. Det är ju mer att det ser annorlunda ut, inte att det inte finns t.ex. omtanke. Min man brukar säga att han tycker att jag är omtänksam.

Jag har bara blivit bättre med åren på att sköta relationen. Och framför allt att hitta rätt man. Mitt problem har snarare varit att jag råkat ut för problem-killar. Numera har jag lärt mig undvika dem. Och jag har sett samma mönster hos flera tjejer med Asperger. De är för lättlurade i partnervalet, ställer upp för mycket, blir utnyttjade. DET är största problemet med Asperger-tjejer. Och det lär inte drabba killen så mycket.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    EnAnonumius skrev 2017-07-31 20:47:25 följande:
    Mmm.. Det är en obehaglig ton på detta foruumet..

Vad gör du för att bidraga själv med en trevligare ton?

#inlägg 14, jag citerar.
    Anonym (Anonym Aspie) skrev 2017-07-30 21:46:39 följande:
    Det fattar alla - förutom du uppenbarligen - att det inte är menat så.
    (slut citat)

Direkt otrevlig ton om man frågar mig.

Eller är det prov på den berömda omtänksamheten, som du hävdar att din man säger att du är, du uttryckte dig på det sättet?

Tycker DU själv att du bidrar med en trevlig ton på FL när man klämmer ur sig på det sättet.
    Den här diskussionen leder inte nånstans. Jag är trevlig mot folk som är trevliga mot mig. Du var otrevlig i ditt första inlägg. Och jag försökte tom förklara nu, men du fortsätter ju att analysera varenda mening efter något att kritisera.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-10-03 17:56:24 följande:

Blir så ledsen när jag läser AnonymAspie i den här tråden.

Men många av inläggen visar på ett av de stora problemen med att försöka ha en relation med någon med asperger eller autism.

De är lättkränkta till tusen. Märker ord och har svårt, mycket svårt att inse att de kan ha fel. Någonsin.

Haha. Du har inte sett mig kränkt. Du verkar ha lite svårt för begreppen. Vad du menar här är nog att jag är lätt provocerad. Till nån slags reaktion - det vet jag. Det är typiskt för ADHD, absolut inte för Asperger. Jag har ju båda.

Kanske har din gubbe ADHD? I så fall är du fel här i tråden. Och snälla, det märks att du har tre, fyra olika nicks här och pratar med dig själv. Du behöver förresten inte tycka synd om MIG. Jag har en ytterst harmonisk relation med min man.

• Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-03 19:02:16 följande:
    Är alla med aspergers lättkränkta, märker ord och har svårt att inse att de har fel, eller bara de flesta? Hur många med aspergers eller autism behövs för att ditt uttalande ska vara fel, eller en grov generalisering?
    Hur skulle du reagera om folk skulle lura dig hela tiden för att du inte förstår? I sådana fall kan det förekomma att folk med Asperger blir lite paranoida. Tänk dig - du lever i en värld vars regler du inte förstår och du verkar göra fel hela tiden, folk blir irriterade/arga på dig och du förstår inte varför. I såna fall kan det vara så, men det är förstås som vilken som helst människa som har gjort många dåliga erfarenheter och har fått usel självförtroende som resultat.

Dvs. lättkränkthet är inte alls en symptom av Asperger, utan det är ett symptom av dålig självförtroende och ett resultat av att ha blivit illa behandlad. Där reagerar autister/Aspies faktiskt precis som alla andra människor.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-10-03 19:29:49 följande:

Lättkränkthet är vanligt hos personer med asperger,  och det kan vara väldigt jobbigt att leva med någon som är lättkränkt och dessutom oflexibel som personer med asperger också ofta är. Låg tolerans mot frustrationer kan leda till stora utbrott. Det är inte heller så roligt att råka ut för.

Sedan kan man ju se att AnonymAspies inlägg i tråden illustrerar detta på ett bra sätt också. Att leva med någon som blir kränkt om de inte får rätt och då "idiotförklarar" andra är i längden mycket slitsamt och rent av nedbrytande.

Visst! Låt alla läsa mina inlägg igen! Så att de ser att du inte har några argument överhuvudtaget. Om du kommer med såna idiotiska saker hemma också, så är jag inte förvånad att gubben inte håller med dig.

Det FINNS faktiskt en skillnad mellan att "idiotförklara" andra och att inte hålla med dem. Och det är du som skriver på ett polemiskt, negativt sätt, inte jag.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-03 20:05:38 följande:
    Nej, så står det inte. Det står:

En del kan ha svårt att släppa minnen av att ha känt sig förorättade och kan uppfattas som ?långsinta? och lättkränkta.

Observera "en del" och "kan uppfattas som".

Om du har ett annat citat från dokumentet så dela gärna med dig. Jag lär mig gärna mer, då jag har nytta av det både i jobbet och i vardagen.
    Så lite argument har hon att hon måste ta till falska citat.... Tssss.....
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-10-03 20:47:24 följande:

Jo lättkränkthet är vanligt förekommande och misstänksamhet skulle man också kunna tillägga.

Men faktum är att du illustrerar hur aspies ofta upplevs som otrevliga, som nu när du skriver "haha" till någon. Det är ganska hånfullt.

Harmlöst, jämfört med allt du visar här. Och så mycket som du projicerar så får man ett ganska klart bild hur du fungerar som partner. Men det hela provocerar inte ens mig längre. Det finns ju inga bra argument, bara skitsnack. Hej då! Du kan ju fortsätta prata med dig själv under olika nicks.
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-10-03 20:53:23 följande:

Den här skriften från sjukvården om asperger hos vuxna är mycket intressant.

www.liv.se/Global/F%C3%B6r%20v%C3%A5rdgivare%20och%20samarbeten/V%C3%A5rdprogram%20och%20v%C3%A5rdrutiner/V%C3%A5rdprogram/asperger-syndrom-vuxna-vardprogram.pdf

Läser man den framgår det mycket tydligt att det INTE är lött att leva med någon med asperger. Tvärtom så kan det innebära omfattande problem som genomsyrar hela relationen och hela livet.

Jaja... ALLA människor är likadana, eller hur? Alla är som du! Som tur är, är de inte det. Min man föredrar kvinnor med Asperger. Han var ihop med en tidigare också. Och vi hade en tråd här också av en kvinna med uppenbar Asperger som även fick någon mans mail-adress, eftersom han föredrog Asperger-kvinnor. Smaksak!
  • Anonym (Anonym Aspie)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-10-04 16:26:42 följande:

Det finns säkert de som föredrar att leva med någon med asperger, men en majoritet lär de inte vara. Kul för dig att du trivs med det.

MEN för många är det något som gör livet mycket svårt. Och som vi kan behöva få diskutera. Du kan ju läsa om Cassandra-problematiken som många kvinnor som lever med en partner med asperger råkar ut för.

adifferentvoice.wordpress.com/2008/04/09/cassandra-and-the-aspie-marriage-and-aspergers-syndrome/

theneurotypical.com/cassandra_phenomenon.html

Det kan vara mycket traumatiskt och rent av ge skadliga hälsoeffekter att leva med någon som inte kan visa empati och som  inte kan bekräfta dig. Någon som det är svårt att kommunicera med, någon som isolerar sig, som sätter sig själva och sina egna intressen i främsta rummet.

Jag skrev inte att JAG trivs, jag skrev att min man trivs med mig. Stor skillnad. Och framför allt: Det här är fel tråd för dig!!!! Det handlar om en KVINNA med Asperger. Neurotypiska män trivs ofta jätte-bra med Aspergerkvinnor - de är mera lik män: Gör inte så mycket drama, shoppar inte, bryr sig inte om kläder, och diskuterar problem lugnt och sakligt. Drömkvinnan för många män! Om hon inte har en massa psykiska problem ovanpå. Men det verkar den här tjejen inte ha.

Det är en helt annan sak om vi har en Aspergerman och en neurotypisk kvinna. Det ligger världar emellan. Men det handlar inte om det i den här tråden.

Och som sagt, ju mer du skriver och ju mer du projicerar desto mer förstår folk hur du fungerar (även i en relation), hur mycket av relationsproblem ligger på ditt bord. Eftersom jag ändå har mer empati än du så har jag inte börjat analysera allt som jag kan läsa ur dina inlägg, men så småningom blir jag frestad.
  • Anonym (Anonym Aspie)

Jag ska inte mata trollet... jag ska inte mata trollet...

Svar på tråden Flickvän med autism