Flickvän med autism
Det heter "högfungerande autism" och det mesta går fortfarande under "Aspergers Syndrom" även om det fanns små skillnader mellan dem två diagnoserna, men det har man ändrat på igen. Numera ska allt vara "autism-spektrum". Vad jag menar - om du letar efter något att läsa, så kan det vara bäst att leta på Asperger.
Jag har alltså själv Asperger, och har alltid haft relationer, är gift för andra gången. Det beror alldeles på om det blir problem eller inte. Det hänger ju mycket på att man har en bra kommunikation. Det kan faktiskt fungera väldigt bra, med just Asperger-kvinnor med män som inte har Asperger. Eftersom kvinnor har bättre social kompetens än män, så kan det då blir så att man är mer lik på det sättet än med en icke-autistisk kvinna. Ofta har kvinnor med autism/Asperger även ofta relativt "manliga" intressen och kommunikationssätt. De är inte så känslostyrda som andra kvinnor. Och det kan ju män tycka är ganska skönt. Känner du till Startrek? Titta på vulkanierna!
Folk med Asperger/autism är oftast väldigt ärliga, direkta och idealistiska. Problem kan vara om personen inte förstår vissa saker. Man kan ha svårt att se likheter i situationer, så att man inte förstår att man ska göra som i en liknande situation tidigare. En del tar ganska mycket i livet absolut. Dvs. om något är dåligt eller bra, så är det helt dålig eller helt bra. De tänker ganska svart/vitt. Andra har lärt sig att komma ifrån det och "flummar runt" då, som jag, haha! Ibland tycker jag allt i livet är relativt.
Jag vet inte vad du vill veta mer, fråga gärna specifikt. Allmänt kan jag säga att det inte finns hinder att ha en relation med en autistisk tjej. Det där är förstås individuellt olika, men jag känner ganska många som har partner och ofta också barn.