• tuntemattomana

3 månaders vill mys-amma på natten, vad göra?

Har en 3 månaders som har sovit bra på nätterna. Ätit och somnat om.
    Men senaste veckan vaknar hon ofta runt 4 för att äta och sen slutar hon aldrig! :( Jag liggammar och hon ligger och nästan bara har bröstet i munnen, myser och sover. Jag försöker att smyga ut det ur munnen efter olika lång tid men då vaknar hon och gnäller.. Mätt är hon.
    Det blir slitigt för bröstvårtorna och jag kan ju inte somna om så länge hon håller på. Har försökt med att hon får suga på mitt lillfinger eller napp men det vägrar hon. :(
    Någon som har ett tips så jag kan få sova? :/
    (kan tillägga att hon brukar vakna och äta 2 ggr per natt och det är bara andra gången det blir så här)

• Svar på tråden 3 månaders vill mys-amma på natten, vad göra?
  • Linae86

Många barn är så. Vid 3 månader har de en fas där de behöver extra närhet. Min 22 månaders vaknar och tuttar varannan timme varje natt och tar morgon varje morgon kl 5.
    Liggamma, till slut lär du dig att halvsova genom amningen.

• halfbaked

Löste sig för mig när jag slutade amma vid 9 månaders ålder Innan var dottern så hela tiden. Det går nog tyvärr inte göra något när hon bara är 3 månader om du vill fortsätta amma i övrigt. Annars kan du testa när hon blir runt 9 mån att vägra ge bröstet och trösta på annat sätt/ge flaska på natten. Tog EN ENDA natt och sedan förstod min tjej grejen (och då fortsatte jag amma ngn vecka till på dagen). Helt galet med tanke på hur snuttig hon var innan och hur arg hon blev när hon ej fick bröstet. Hon började med napp också när vi slutade amma, napp hade hon aldrig tagit innan.

• Gravitation

Min dotter vaknade ungefär varannan timma nätterna igenom för att mysamma fram till jag slutade amma vid 23 månader.

En 3-månaders är ju pytte och är ju i en närhetsfas just då, ge det hon behöver.

• Anonym (Ökar)

Det kan vara att hon håller på mer för att hon behöver mer mjölk. Då ammar dom mycket en tid för att öka mjölkproduktion. När den ökat så blir det lugnare igen. Ge det lite tid.

Svar på tråden 3 månaders vill mys-amma på natten, vad göra?