• hgj

    Alternativ till pasta, ris och potatis

    Vad finns det för alternativ? Rätta mig om jag har fel men kolhydrater kan man väl inte helt utesluta ur sin kost?

  • Svar på tråden Alternativ till pasta, ris och potatis
  • trilskas
    Cattis79 skrev 2017-07-30 21:06:51 följande:

    Bönor, majs, quinoa mmmmmmm


    Om man inte äter bönor (okej bruna bönor i tomatsås äter jag), inte majs eller quinoa heller. Enda jag äter så är couscous..
  • Aliona

    Quinoa, hirs, bovete, linser, blomkålsris, bönpasta, zucchinipasta, rotmos, svart eller rött ris (om det bara är vitt ris man undviker)..On top of my head

  • Jasmin Karlsson

    Jo, man kan utesluta kolhydrater helt. Du kan ersätta det med fett, för energikällans skull. Eller grönsaker för mättnadskänslans skull (men fett ger också mättnadskänsla). T.ex. halva tallriken nyttiga och mättande grönsaker som broccoli, spenat, blomkål, zucchini, morot. Man kan koka grönsakerna eller smörsteka och krydda dem så blir det godare. Det räcker annars med en väldigt liten portion kolhydrater för en vanlig vuxen (mått som en kupad hand) men om du vill utesluta det helt kan du äta mer fett istället för att få i dig energin. Den optimala sammansättningen beror på om du är normalviktig eller överviktig och vill gå ner...

  • Aliona
    Jasmin Karlsson skrev 2017-07-30 21:33:47 följande:

    Jo, man kan utesluta kolhydrater helt. Du kan ersätta det med fett, för energikällans skull. Eller grönsaker för mättnadskänslans skull (men fett ger också mättnadskänsla). T.ex. halva tallriken nyttiga och mättande grönsaker som broccoli, spenat, blomkål, zucchini, morot. Man kan koka grönsakerna eller smörsteka och krydda dem så blir det godare. Det räcker annars med en väldigt liten portion kolhydrater för en vanlig vuxen (mått som en kupad hand) men om du vill utesluta det helt kan du äta mer fett istället för att få i dig energin. Den optimala sammansättningen beror på om du är normalviktig eller överviktig och vill gå ner...


    Fast finns det inte kolhydrater i alla grönsaker?
  • hgj
    Jasmin Karlsson skrev 2017-07-30 21:33:47 följande:

    Jo, man kan utesluta kolhydrater helt. Du kan ersätta det med fett, för energikällans skull. Eller grönsaker för mättnadskänslans skull (men fett ger också mättnadskänsla). T.ex. halva tallriken nyttiga och mättande grönsaker som broccoli, spenat, blomkål, zucchini, morot. Man kan koka grönsakerna eller smörsteka och krydda dem så blir det godare. Det räcker annars med en väldigt liten portion kolhydrater för en vanlig vuxen (mått som en kupad hand) men om du vill utesluta det helt kan du äta mer fett istället för att få i dig energin. Den optimala sammansättningen beror på om du är normalviktig eller överviktig och vill gå ner...


    Ok, var kommer det fettet ifrån?
  • Jasmin Karlsson
    Aliona skrev 2017-07-30 21:37:37 följande:
    Fast finns det inte kolhydrater i alla grönsaker?
    Jo, men inte alls lika mycket som i pasta, ris och bröd. Jämför tex pasta 72 g kolhydrater/100g och broccoli 3 g kolhydrater/100 g. Att utesluta kolhydrater helt går nog inte om man ska äta en varierad kost (kanske uttryckte mig lite fel) men man kan dra ner på dem rejält (om man vill/behöver).
  • Jasmin Karlsson
    hgj skrev 2017-07-30 21:48:13 följande:
    Ok, var kommer det fettet ifrån?
    Sås till maten baserad på smör/grädde, smörstekt kött, fet yougurt (10% grekisk) till frukost osv. Varför vill du inte äta pasta osv? Googla LCHF, det är kost med minimalt med kolhydrater och mer fett.
  • Tshsqgq

    Jag ska rätta er, grönsaker ÄR också kolhydrater!!!

    Ska du ersätta pasta, ris och potatis TS. Byt ur det mot saker som är lätt att äta och som påminner om div olika saker.

    Någon skrev en radda med olika alternativ, LÄS PÅ säger jag bara. Bönpastan innehåller durumvete, vilket bör undvikas vid viktminskning. Dock är övriga alternativ helt okej, men tänk på att öka på grönsaksintaget. Det håller dig mätt länge. Broccoli, blomkål, sallad i div olika mixer men även rottatouille är väldigt gott att ha som ersättare.

    Vill du minska i vikt uteslut även vitt mjöl i bästa möjliga mån, smörgåsar kan lätt hålla vikten uppe ;)

    Lycka till!0

  • Aliona
    Jasmin Karlsson skrev 2017-07-30 21:54:03 följande:

    Jo, men inte alls lika mycket som i pasta, ris och bröd. Jämför tex pasta 72 g kolhydrater/100g och broccoli 3 g kolhydrater/100 g. Att utesluta kolhydrater helt går nog inte om man ska äta en varierad kost (kanske uttryckte mig lite fel) men man kan dra ner på dem rejält (om man vill/behöver).


    Ja det var så jag också tänkte :)
Svar på tråden Alternativ till pasta, ris och potatis