• Anonym (HatarMatte)

MATTE B

Hej!

Jag är en tjej på 25 år som sökt den ena utbildningen efter den andra... Men kommer inte in pga matten! Jag har inte läst matte B (har verkligen försökt göra det fyra gånger men misslyckats alla gånger) Jag HATAR matte och nästan alla utbildningar kräver matte B. Finns det ingen annan utväg?! Kan jag inte göra på annat sätt? Om jag gör högskoleprovet och skippar matte B, går det?

• Svar på tråden MATTE B
  • Glinda från Oz
    Anonym (Simpan) skrev 2017-07-31 11:06:32 följande:

Hej TS.

Jag är normalbegåvad(varken snille eller pappskalle). Matte B hade vi i gymnasiets andra termin i årskurs 1, vad jag minns var kursen väldigt enkel, dvs om det var godkänt eller väl godkänt man sikta in sig på. Då du har försökt dig på matte kursen 4 gånger utan att lyckas förutsätter jag att du har en väldigt låg IQ(intelligens). Men jag tror att du trots det kan uppnå godkänt om du ger dig fan på att lyckas. Försök att låna en matte B bok som är enkel, det finns ju olika nivåer(svårighetsgrad) trots att det är samma kurs. Försök sedan memorera(lära dig formlerna utantill). Gå sedan in på internet och googla fram matte B kursen och försök hitta tal med lösningar, försök att memorera in hur talen ska lösas. 

Vad elak du är! Dina tips är dessutom helt värdelösa, man behöver inte lära sig några formler utantill, man får ha formelblad på provet. Man behöver lära sig hur formlerna fungerar och förstå vad man håller på med.

Alla är bra på olika saker! Ts kanske tycker något är jättelätt som du har svårt för.
  • Anonym (Dessutom)

Matte 2 som det heter nu är dessutom bra mycket svårare än matteB som var förut.

• Anonym (Simpan)
    Anonym (Anna) skrev 2017-07-31 13:51:06 följande:
    Du har snöat in på att iq-nivå är det enda svaret på att man inte klarar matte. Svårt att ändra spår eller tänka bredare. Svårt att sätta dig in i någon annans situation. Om jag skulle vara lila snabb med att sätta etikett på folk som du är så skulle jag säga att du är autistisk.
    Jag har aldrig förstått mig på allt daltande och kringpratande här i Sverige, man ska prata runt allt och får aldrig nämna elefanten i rummet, inte ens på familjeliv.
    Varför kan man aldrig få säga saker som de faktiskt är i vårt land?
    Om du är 25 år gammal och gör ditt absolut bästa så bör du klara av matte b utan problem, som jag sa tidigare räcker det att göra likadant som exempeluppgifterna i boken, dvs kopiera tillvägagångssättet. Och klarar man inte av det så är det alarmerande. Jag tror ta me fan att du skulle kunna träna upp en schimpans att svara rätt på g frågorna i matte b kursen. Och klarar man inte av det försök efter försök så har man förmodligen en väldigt låg iq, som jag sa tidigare... I Sydkorea gör 11 åringar det som motsvarar vår matte b kurs i gymnasiet, och de klarar det galant.    

• Anonym (Simpan)
    Glinda från Oz skrev 2017-07-31 14:32:58 följande:
    Vad elak du är! Dina tips är dessutom helt värdelösa, man behöver inte lära sig några formler utantill, man får ha formelblad på provet. Man behöver lära sig hur formlerna fungerar och förstå vad man håller på med.

Alla är bra på olika saker! Ts kanske tycker något är jättelätt som du har svårt för.
    "Man får formelblad på provet".. HAHAHAHAA det säger fan allt.... Skrattande
    Du behöver alltså inte ens kunna en formel utantill, som exempelvis arean på en triangel, utan det är bara att stoppa in siffrorna och sedan trycka på svar på miniräknaren.. Och trots detta lyckas man inte få godkänt.. Då är man nog en väldigt låg iq. Det minsta man kan begära av en elev är att han känner till en formel, helst kunna läsa svaret utan miniräknare utan med enkla multiplikationskalkyler.
  • Anonym (Fia)

TS, vilken slags utbildning du vill söka på högskolan? Är det en utbildning som kräver logiskt tänkande eller är det mer åt det humanistiska hållet?

Om matte B är för svårt för dig så kanske det är bättre att söka en högskoleutbildning som inte kräver matte B, eftersom du då har en mycket större chans att klara av utbildningen.

• Ms H

Jag är helt övertygad om att du kan klara matematik 2 med rätt inställning och bra hjälp! Till de allra flesta utbildningar räcker det med matematik 2a, den är lite enklare än 2b/2c. Ta kontakt med en studievägledare i din kommun och fråga om 2a funkar för de utbildningar du vill söka, ansök sedan till Komvux och gör ett nytt försök. Jag stöttar dig gärna på distans!
    //mattelärare

• Anonym (Simpan)
    Ms H skrev 2017-07-31 15:05:36 följande:

Jag är helt övertygad om att du kan klara matematik 2 med rätt inställning och bra hjälp! Till de allra flesta utbildningar räcker det med matematik 2a, den är lite enklare än 2b/2c. Ta kontakt med en studievägledare i din kommun och fråga om 2a funkar för de utbildningar du vill söka, ansök sedan till Komvux och gör ett nytt försök. Jag stöttar dig gärna på distans!
    //mattelärare

Du som mattelärare måste väl ändå kunna hålla med mig om att det finns ett samband mellan IQ och matematisk begåvning!!?
    IQ är själva råtalangen och resten är hur mycket man arbetar/övar med matten.
  • Anonym (Dessutom)
    Anonym (Fia) skrev 2017-07-31 15:00:26 följande:

TS, vilken slags utbildning du vill söka på högskolan? Är det en utbildning som kräver logiskt tänkande eller är det mer åt det humanistiska hållet?

Om matte B är för svårt för dig så kanske det är bättre att söka en högskoleutbildning som inte kräver matte B, eftersom du då har en mycket större chans att klara av utbildningen.

Fast högskolematten är betydligt lättare än ma2.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Dessutom) skrev 2017-07-31 15:14:22 följande:
    Fast högskolematten är betydligt lättare än ma2.
    Jag är civilingenjör och matte B/2 är busenkel jämfört med de mattekurser jag läste på högskolan.

Nu försöker knappast ts komma in på ett civilingenjörsprogram eftersom de kräver högre mattekurser än matte B. Men hen ska nog ändå hålla sig undan utbildningar som kräver logiskt tänkande för att öka sina chanser att lyckas.

Alla har inte förutsättningar för alla ämnen/yrkesområden. Det flera högskoleutbildningar jag inte skulle klara pga mina förutsättningar, har jättesvårt för att lära mig saker utantill.
  • Ms H
    Anonym (Simpan) skrev 2017-07-31 15:10:28 följande:
    Du som mattelärare måste väl ändå kunna hålla med mig om att det finns ett samband mellan IQ och matematisk begåvning!!?
    IQ är själva råtalangen och resten är hur mycket man arbetar/övar med matten.
    Nej, att man inte har klarat matematik B behöver inte ha minsta lilla med IQ att göra.
Svar på tråden MATTE B