Inlägg från: Anonym (Ovetenskapliga tips) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ovetenskapliga tips)

Donera sperma

De här tipset har inte nån basis vetenskapligt vad jag vet, men är logiskt

En kvinna blir ju mindre fertil efter 35, finns även de som är mindre fertila vid 30 än de var vid 20...så kan gå fort att tappa bra förutsättningar. Samma borde ju även gälla män? En 18åring har säkert mer potent sperma än en 50åring. Så är man då en kvinna på tex. 37 som vill bli gravid så borde det vara logiskt att det blir lättare om mannen är ung, så kanske inte vända sig till jämnåriga utan istället yngre män för att lättare bli gravid kan vara en idé? 

• Anonym (Ovetenskapliga tips)
    zelgon skrev 2022-10-09 19:47:58 följande:
    Säkert. Även om jag inte märkt någon skillnad. Tvärt om går det bättre nu än när jag var yngre. Kan ju hänga i hopp med att jag vet vad som fungerar och inte.

Men är det rätt att som 37-åring locka in en 18-årig kille i en sådan sak? Som har hela familjelivet framför sig?

Jag tycker det är oetiskt. Så stor är inte fördelen. Bättre att hitta någon som är stabil och inte riskerar ändra/ångra sig.
    Vad som är rätt och fel moraliskt i situationen får man nog försöka lägga åt sidan. Finns väldigt få män som frivilligt vill hjälpa en lesbisk tjej de inte känner väldigt väl och verkligen tycker om att bli gravid utan att ens få ligga utan onanera i en burk. De män som vill just det är nog rätt udda fåglar. 

Normala donatorer donerar ju via klinik och är nog rätt skeptiska till hela grejen med heminsemination. Så måste nog ske med viss moraliskt gråzonsagerande och faktiskt sex/samlag med mannen. Sedan göra slut när man blir gravid, inte berätta och hoppas på att det löser sig med att uppge fader okänd. 
Svar på tråden Donera sperma