• Earthdancer

Hur känns fosterrörelser?

Hur kändes det första fosterrörelserna för er med moderkakan i framvägg? Första barnet så man har ju ingen aning :p

Har den senaste veckan känt något som Kanske skulle kunna vara bebis. Eller, hade jag inte läst så mycket om fisksprattel och fjärilsfladder så hade jag trott att det var det i alla fall. Tycker mest det känns som att bli petad på inifrån litegrann, nästan kittlad kanske, eller som något rör sig. Kan lika bra bara vara tarmrörelser såklart, men de gånger jag funderat på om det var bebis har det alltid känts på ungefär samma ställe, ungefär mitt mellan naveln och blygbenet, eller kanske lite lägre, till höger i magen, och inte kommit något tydligt "kurr" efteråt som det annars brukar när det rörs i tarmarna.

Kan tillägga att jag går in i v 18 i morgon och har alltså moderkakan i framvägg i vänster sida.

• Svar på tråden Hur känns fosterrörelser?
  • emc85

Är så svårt att beskriva men jag hade lite olika sätt fostret kändes på. Ett var som att hålla en flygande insekt inne i kupade händer, en lite kittlande, diffus känsla. Ett kändes som fisksnärt och ett var som om någon petade på mig inifrån. I början var allt diffust men blev klarare och klarare att det var fostret och sedan kom första sparkarna. Jag kände första rörelserna i v 15 även att jag hade moderkakan i framkant, det berodde på hur fostret låg.

• Camillaaa

Hej, jag hae precis börjat känna min pojk och jag är i v24, v25 på torsdag. Jag själv har moderkakan i framkant. Det känns diffus och dämpat. Ibland kickar han ganska hårt och då känns det tydligare. Typ som stötar.

• Anotherone

Jag har haft moderkakan i framvägg med båda mina barn. Med första så vet jag att jag uppfattade rörelserna sent. Jag minns att jag var så fascinerad på rutin-ultraljudet eftersom jag såg bebisen röra sig men kände fortfarande inget.

Med andra så kände jag bebisen från v 18-19. Förmodligen för att det var andra gången och då vet man lite mer hur det känns, vad man ska hålla utkik efter!

Som små svepande rörelser, något som darrar eller liksom skälver. Och så småningom mer regelbundet och starkare.

Bland det häftigaste man kan uppleva om du frågar mig!

• Jag är bara jag

Små buffar mer än sprattel tyckte jag. Kom v.17 trots moderkakan i framvägg. V.22 var det rediga sparkar jag skrek rakt ut av.

• josefiina

Jag har moderkakan i framvägg och kände mig som du innan vecka 20. Visste inte vad som var vad. Men innan ul i v 20 sa jag till min man i bilen på vägen dit att jag trodde han sparkade på min blåsa. Det ilade till i den emellanåt. Mkt riktigt. Där på ul såg vi att fötterna låg intill blåsan :) så det var det första jag verkligen kände och minns att jag kände.

• Bertram

tyckte det kändes lite som nervryckningar typ, kände i v 12 med första barnet. Känner dock aldrig av att tarmarna rör sig

• Browneyedgirl

Jag har också moderkakan i framvägg och i början kände jag precis som du, TS, som små buffar under naveln. Trodde länge att det var gaser men när det fortsatte kännas på samma ställe så förstod jag att det var fosterrörelser. Har aldrig tyckt att det känts som fladder utan mer som gaser i tarmarna kan göra, bubblande. Senare tydliga knackningar. Sen kände jag rätt tidigt när bebisen vände eller sträckte på sig. Det blev hårt på en del av magen och en svepande känsla inombords. Ganska läskigt men spännande. Är i v 29 nu och har känt väldigt tydliga rörelser sen ca v 20, som även syns utanpå numera. Moderkakan är ju så tunn så det borde inte isolera så mycket, tror jag.

• Earthdancer

Tack för era svar. :) Då fortsätter jag tro att det kanske är fosterrörelser jag känt, bara vänta och se om det blir starkare ^^

• Gulletussan

Jag har också moderkakan i framvägg. Men kände rörelser ganska tidigt ändå. Runt vecka 12-13. Kändes ungefär som att du stryker dig själv i handflatan lite i början :) nu är jag i vecka 30 och känner ordentliga sparkar.

• Earthdancer
    Gulletussan skrev 2017-08-02 07:49:56 följande:

Jag har också moderkakan i framvägg. Men kände rörelser ganska tidigt ändå. Runt vecka 12-13. Kändes ungefär som att du stryker dig själv i handflatan lite i början :) nu är jag i vecka 30 och känner ordentliga sparkar.

Jamen precis så har det känts! Inte så många gånger ännu, men roligt om man börjar få lite livstecken innifrån! :)
Svar på tråden Hur känns fosterrörelser?