• Anonym (Vad säger lagen?)

    Är det här kidnappning?

    Två föräldrar. Delad vårdnad men barnet har bott nästan heltid hos en förälder och bara varit hos den andra föräldern varannan helg. För x antal veckor sen åkte barnet till ena föräldern och varken barnet eller föräldern svarar i telefon sen dess. Barnet har alltså inte kommit tillbaka till boendeföräldern som bestämt och man får ingen kontakt alls och vet alltså inte vad som har hänt och varför barnet inte kommer tillbaka. Går det under kidnappning? Vad kan det tänkas bli för påföljder för föräldern som har tagit barnet och vägrar att svara i telefon och har instruerat barnet att inte heller svara i telefon?

  • Svar på tråden Är det här kidnappning?
  • Choklad1332

    Det är inte olagligt att inte svara i telefon. Tänk efter lite...

  • Kjell2
    Anonym (Vad säger lagen?) skrev 2017-07-31 22:35:29 följande:

    Två föräldrar. Delad vårdnad men barnet har bott nästan heltid hos en förälder och bara varit hos den andra föräldern varannan helg. För x antal veckor sen åkte barnet till ena föräldern och varken barnet eller föräldern svarar i telefon sen dess. Barnet har alltså inte kommit tillbaka till boendeföräldern som bestämt och man får ingen kontakt alls och vet alltså inte vad som har hänt och varför barnet inte kommer tillbaka. Går det under kidnappning? Vad kan det tänkas bli för påföljder för föräldern som har tagit barnet och vägrar att svara i telefon och har instruerat barnet att inte heller svara i telefon?


    Finns det ett fastställt umgängesavtal?
  • Anonym (.)

    Beror väl på hur ni har vårdnaden huruvida det är ett brott eller ej.

    Men jag skulle inte bry mig om rubriceringen av ett eventuellt brott, utan låta polisen avgöra det. Ring dem, om inte annat borde de ju anmälas som försvunna personer.

  • Anonym (mamsi)

    Har föräldrarna gemensam vårdnad eller har boendeföräldern enskild? Finns det umgängesavtal?

  • Anonym (Vad säger lagen?)

    Det var inte den förälderns tur att ha barnet och det kan ju under inga omständigheter vara ok att inte svara under flera veckors tid och inte berätta var barnet är och sen inte föra tillbaka barnet på dagen hen skulle ha kommit tillbaka efter semestern.

  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Vad säger lagen?) skrev 2017-07-31 23:07:45 följande:

    Det var inte den förälderns tur att ha barnet och det kan ju under inga omständigheter vara ok att inte svara under flera veckors tid och inte berätta var barnet är och sen inte föra tillbaka barnet på dagen hen skulle ha kommit tillbaka efter semestern.


    Ja ett umgängesavtal kan ju vara muntligt också och en överenskommelse är en överenskommelse. Dock är muntliga avtal svåra att bevisa. Har ni skriftligt umgängesavtal?
  • Anonym (mamsi)

    Har ni gemensam vårdnad eller har du enskild? Har du enskild vårdnad så är det du som bestämmer vad som är för barnets bästa. Gör i så fall en polisanmälan.

  • Anonym (Vad säger lagen?)

    Bör väl säga att barnet har normalt sett kontakt med sin andra familj flera gånger om dagen även när den är hos föräldern som nu undanhåller barnet men nu har det varit totalt tyst och inga svar hur många gånger den andra föräldern och andra familjemedlemmar än ringer.

  • Anonym (Vad säger lagen?)

    Inte mitt barn. Vill bara veta vad som gäller när en förälder undanhåller barnet så länge och inte svarar på samtal om var barnet är och barnet inte heller svarar i sin telefon.

  • Anonym (mamsi)

    Kanske polisanmäla dem försvunna. Kan ju hänt dem nåt.

  • Anonym (Hmm)

    Detta har hänt mig. Pappan till mitt barn gjorde så. Sluta svara och kom inte den dagen som var sagt. Vi hade då gemensamt vårdnad. Jag ringde polisen , ringde soc , men tyvärr fick ingen hjälp alls bara för att vi hade gemensamt vårdnad .
    Så jag var rädd att pappan skulle försöka Göra nått så jag åkte till där man gör pass förklara för dem. Fick barnets persnummer spärrat så han inte skulle kunna göra ett pass
    Till slut så svara han och lämnade barnet 2 veckor senare . Han hade vart i en annan stad med barnet. Ville umgås lite mer ..
    Men det har kommit fram andra grejer som jag inte orka skriva om .. men nu 2 år senare har jag ensam vårdnad om mitt barn

  • ajnas

    Brottet kallas Egenmäktighet med barn. Jag kan inte exakt vad som gäller eller om det är aktuellt i detta fall, men jag skulle definitivt ringt 11414 och pratat med Polisen.

  • Veve

    Egenmäktighet med barn är ett brott enligt 7 kap 4 § Brottsbalken. Det typiska för brottet är att en förälder egenmäktigt hindrar barn från att vistas hos den förälder som har vårdnaden.

    Kontakta socialtjänsten.

  • smulpaj01

    Egenmäktighet med barn har en straffskala på upp till 4 års fängelse, men tveksamt om det är vad som skett i detta fall.

  • Anonym (N)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-07-31 23:24:24 följande:

    Detta har hänt mig. Pappan till mitt barn gjorde så. Sluta svara och kom inte den dagen som var sagt. Vi hade då gemensamt vårdnad. Jag ringde polisen , ringde soc , men tyvärr fick ingen hjälp alls bara för att vi hade gemensamt vårdnad .

    Så jag var rädd att pappan skulle försöka Göra nått så jag åkte till där man gör pass förklara för dem. Fick barnets persnummer spärrat så han inte skulle kunna göra ett pass

    Till slut så svara han och lämnade barnet 2 veckor senare . Han hade vart i en annan stad med barnet. Ville umgås lite mer ..

    Men det har kommit fram andra grejer som jag inte orka skriva om .. men nu 2 år senare har jag ensam vårdnad om mitt barn


    Vilket land är du ifrån?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (N) skrev 2017-08-01 23:57:26 följande:
    Vilket land är du ifrån?
    Varför undrar du
    Jag är svensk men barnets pappa är från Afrika
  • Anonym (Me)
    Choklad1332 skrev 2017-07-31 22:54:35 följande:
    Det är inte olagligt att inte svara i telefon. Tänk efter lite...
    Eller hur
Svar på tråden Är det här kidnappning?