• 5barnsmamma74

Lön inom hemtjänst

Jag är 42 år och har en hel del arbetslivserfarenhet, har dock aldrig tidigare jobbat inom vården. Efter att jag provjobbat 3 dagar inom hemtjänst så har jag blivit erbjuden en provanställning på 90% med en månadslön på 19300 kr, dvs 130 kr/tim.

Hur ska jag förhålla mig till den lönen? Hade vid min senaste anställning inom handels 139 kr/tim vilket jag påpekade till chefen men hon säger att lönerna inom vården inte är riktigt så höga utan att dom kunde erbjuda mellan 130-135 kr/tim men nu alltså har jag blivit erbjuden 130 kr/tim. Är det en acceptabel lön för jobb inom hemtjänsten för en 42-åring som mig?

• Svar på tråden Lön inom hemtjänst
  • Anonym (Stina)

Min mamma som är 50 år och har 15 års erfarenhet har 135:- i timmen, så tycker inte du kan klaga på 130:-. Sen väger OB upp några tusenlappar också

• Anonym (..)

Jag har 150:-/timme MEN då är jag utbildad och har drygt 10år inom yrket så det tycker jag att jag förtjänar ;)

Strax över 19000 var min heltidslön när jag var nyutbildad och oerfaren så din lön som outbildad låter inte helt fel.

• Jodyanna

Fick jobb i början när jag var klar uska. Runt 18-19 år och tjänade 21 eller 22 tusen i månaden plus OB.

• Denicee

Det är kasst i vården. min mamma jobbar på sjukhus o får 150 i timmen utbildad usk o jobbat i 30 år...

• Denicee

Hon år 46 år om de spelar roll.. jobbat sen hon va 17 i vården... 150 kr i timmen. Personlig assistans i Skåne iaf e medel 140 i timmen. Roligare än hemtjänst också.. prova de istället

• Anonym (Uska)

Jag har jobbar i hemtjänsten i 10 år, utbildad undersköterska. Har en månadslön på ca 26 300 +ca 1500-2000 i ob.

• Anonym (Anna sjuksköterska)

Min dotter på 24 år är helt outbildad inom detta område. Hon har jobbat med annat dock sen studenten och har arbetslivserfarenhet. Hon erbjuds i alla fall nu samma lön som du inom hemtjänsten. Så med tanke på din ålder och arbetslivserfarenhet

ts så tycker jag att det är i lägsta laget.

• 5barnsmamma74

Jag känner också att det är lite i lägsta laget. Men säkert skiljer det mellan olika kommuner. 135 kr/tim hade varit mer ok.

• gästsvar

Låg lön, ja men helt normal för en som aldrig jobbat i vården. Känner flera med utbildning och 20 års erfarenhet med ungefär samma lön som du blev erbjuden. Jag är 45 och jobbade som campingvärd förra sommaren och hade 112 kr i timmen. Men trivdes kanon då jag hade bra arbetsmiljö men framförallt behövde aldrig "ta med mig jobbet hem", Lätt hänt inom barnomsorg och vård att man " jobbar" på fritiden - mkt att tänka på.

Har haft allt mellan 117 - 145 kr i timmen som utbildad barnskötare när jag varit timmis. Kommit upp i 24500 före skatt som barnskötare nu men det är ovanligt att få. Hade 143kr i timmen när jag jobbade i vården för några år sen men då med lång erfarenhet bakom mig.

Om jag skulle börja i handels el restaurang el cafebranschen vilket jag gärna vill (men det är svårt att ens få komma på intervju) skulle jag nog få sänka min nuvarande lön rejält men jag förstå det också då jag inte har jobbat med det. Sen kan man ju tycka att arbetsgivarna kan vara lite mer generösa med att se vad tidigare jobb bidragit med ändå.

Svar på tråden Lön inom hemtjänst