• sigge1235

    Frågor om FP

    Vi väntar barn i januari och jag har börjat titta lite på FP.

    Jag undrar hur det går till när Ag. ska rapportera inkomst till FK - jag bytte jobb i maj, ska min årslön då baseras på endast nuvarande lön eller även den tidigare? I nuvarande tjänst har jag grundlön + provision - hur kommer då min årslön att beräknas? När ska detta rapporteras?

    Rapporterar man hur man använt sina dagar i efterhand eller i förhand? Tänker om jag vill ta ut 4 dgr en vecka och 2 dgr veckan efter, går det? 

    Om vi skulle ta ut 7 dgr/vecka hela perioden (inte troligt), hur länge får barnet då totalt vara hemma med oss?

    Vad är det där med att man ska tänka på att ta ut ett visst antal dagar/vecka efter att barnet fyllt 1??

  • Svar på tråden Frågor om FP
  • Mortiscia80
    sigge1235 skrev 2017-08-01 15:49:37 följande:

    Vi väntar barn i januari och jag har börjat titta lite på FP.

    Jag undrar hur det går till när Ag. ska rapportera inkomst till FK - jag bytte jobb i maj, ska min årslön då baseras på endast nuvarande lön eller även den tidigare? I nuvarande tjänst har jag grundlön + provision - hur kommer då min årslön att beräknas? När ska detta rapporteras?

    Rapporterar man hur man använt sina dagar i efterhand eller i förhand? Tänker om jag vill ta ut 4 dgr en vecka och 2 dgr veckan efter, går det? 

    Om vi skulle ta ut 7 dgr/vecka hela perioden (inte troligt), hur länge får barnet då totalt vara hemma med oss?

    Vad är det där med att man ska tänka på att ta ut ett visst antal dagar/vecka efter att barnet fyllt 1??


    Jag är också helt ny med FP så jag kan bara svara ytterst lite! Det är den sista frågan jag tänker på då, och det är att för att behålla din SGI så måste du ta ut FP (eller jobba eller ha annan aktivitet) minst fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett år.

    I övrigt kan du nog räkna ut hur många dagar det blir som barnet är hemma med 7 dagar i veckan ända från födsel, dvs ca ett år och nästan 3 månader.

    Trakassera F-kassan imorgon så får du nog vettigare svar :D
  • Jemp

    Ganska säker på att det är nuvarande inkomst. Jag hade jobb med varierande inkomst (dock inte provision utan ob+olika antal timmar), de räknade på årsinkomst.

    När du söker fp fyller du i precis vilka dagar du vill ta ut så ja, du kan ta 4 ena veckan och 2 andra. Man får utbetalt 20-19, dvs den 25 augusti får man betalt för föräldradagar 20juli till 19 augusti (utbetalningsdatum varierar beroende på när du är född, mellan 25-27 varje månad). Det går att ta ut dagar retroaktivt, vet inte hur länge. Du kan fylla i flera månader framåt om du vill slippa sitta med ansökan varje månad.

    Kan rekommendera att googla på föräldrakollen (Försäkringskassans verktyg) för att planera.

    Barnet har 480 dagar (varav 390 inkomstbaserade och 90 med 180kr/dag). Så tar ni ut 7 dagar per vecka kan barnet vara hemma 480 dagar. 90 dagar är låsta till varje förälder vid gemensam vårdnad, resten kan flyttas över. Första året behöver man inte ta ut några dagar alls. Mellan 12-18 mån har du rätt att vara ledig utan att ta ut dagar, men om du tar ut mindre än 5dagar/vecka påverkar det SGI. Över 18 mån måste du ta ut föräldradagar för att ha rätt att vara föräldraledig.

Svar på tråden Frågor om FP