Inlägg från: molly11 |Visa alla inlägg
  • molly11

30årsfest, vad bjuda på?

Smörgåstårta och fika funkar fint för öppet hus.

• molly11
    Alexi skrev 2017-08-02 16:02:55 följande:

Fast smörgåstårta är ju värdelöst när folk är allergiska, inte äter det ena med det andra. Bjud på något som är separerat så folk kan ta det de vill.

Eller så kommer de för ts skull och avstår mat om det är allergiska. Orimligt att behöva tänka på vilka allergier alla har när det är öppet hus! Vilka allergier ska man annars tänka på? Det fins ju en hel uppsjö! Jag hade inte blivit ledsen utan tagit mig en kopp kaffe och varit glad för det.
    Förresten grattis i förskott ts.
  • molly11

Sambon är vegan och det fins recept på smörgåstårta utan allt det du nämnde. Åt senast för en månad sen. Tänker på att det ska vara simpelt in och ur kylen några ggr under dagen.

• molly11
    nnnnnnnn skrev 2017-08-02 21:02:26 följande:

Läste på om vegan-smörgåstårta nu efter tips från Molly11 och det verkar både hyfsat enkelt och gott.
    Så "försvinner" många allergier tex laktos, mjölkprotein, ägg osv.
    Men försök gärna undvika sojaprodukter... Man kan säkert byta ut alpro soya-youghurt mot tex oatley naturell havreyoughurt.

veganutmaningen.se/2016/11/20/lordag-smorgastarta/

Enklaste

Mixa äggfri majo, havre fraîche, gröna ärtor, kikärtor, lite tomatpuré, rödlök, dill, salt och peppar att ha i mellan och garnera med dill, citron, tångkaviar, tomat, gurka, romansallad och kanske apelsin och vindruvor.
    Jätte gott
  • molly11
    molly11 skrev 2017-08-03 08:07:15 följande:
    Enklaste

Mixa äggfri majo, havre fraîche, gröna ärtor, kikärtor, lite tomatpuré, rödlök, dill, salt och peppar att ha i mellan och garnera med dill, citron, tångkaviar, tomat, gurka, romansallad och kanske apelsin och vindruvor.
    Jätte gott
    Glömde. Bäst med gröna ärtor och kikärtor på burk. Fraiche och majo över innan garnering.
  • molly11
    Lilas skrev 2017-08-03 10:01:08 följande:
    Så du tycker att man ska tillgodo se vegners önskekost, men inte de som är allergiska. Konstigt resonemang måste jag säga. Jag känner flera som är allergiska, men inte en enda vegan
    Nej skulle citera Alexis inlägg. Menade bara att det gick att göra smörgåstårtor utan de ingredienserna hon nämnde!
Svar på tråden 30årsfest, vad bjuda på?