• Alexi

Inredning barnrum i skolåldern

Vi är på väg att göra om våra barns rum i höst, framför allt nya väggar men då börjar man ju också fundera på inredningen. Barnen börjar ettan och trean och rummen är ganska små med snedtak.

Vad har ni prioriterat för möbler och inredning i den här åldern? Vilka förändringar har ni gjort med rummen när de gått från förskoleåldern till skolåldern? Tips, idéer?

• Svar på tråden Inredning barnrum i skolåldern
  • ACJ

Nu har jag själv en 3-åring men funderar också en del på sånt då vi letar hus och sovrum är ofta små. I dina barns ålder tänker jag att utöver säng så är skrivbord kanske ganska viktigt? Min dotter sitter alltid vid köksbordet och ritar men när hon blir äldre kan det kanske vara skönt att sitta i sin egen vrå ibland för att rita, lägga pussel och göra läxor. Bokhylla, för mig är böcker viktigt och vill inspirera mitt barn till läsning och böcker. Har man plats kan man ju ha bokhyllor utanför rummet, men åtminstone nån liten hylla med favoritböckerna och kanske andra saker. Byrå/skåp/korgar för förvaring av alla leksaker/småsaker barn samlar på sig, lätt - och snabbstädat. Det lär följa barnet hela uppväxten tror jag. Möjlighet till att göra det tidigt, fina filtar/kuddar/gardiner i lugna färger, en fin matta.

• ACJ

Möjlighet att göra det mysigt, ska det stå.

• Judiths

Nu är mina barn bara 2 och 5 än så länge men vi flyttar till nytt hus inom kort och där är sovrummen väldigt små.

Till att börja med kommer barnen ha ett gemensamt lekrum men vi kommer också göra i ordning ett litet rum till 5-åringen där hon kan dra sig undan. Det kommer innehålla:

- En säng som har förvarningslådor under och går att dra ut till en större säng (när t ex kompisar sover över).

- Stringhylla med arbetsskiva längst ner, stol till.

- Byrå.

- Mjuk matta på golvet.

Vår övervåning består av två små likadana rum, ett litet allutrymme och ett litet badrum så tanken är att barnen får varsitt sådant rum när de är i skolåldern. Får se hur länge lekrummet på nedervåningen behövs också :)

• Tow2Mater

Kommer att vänta med snart 9-åringens rum tills han själv kommer att ha onskemål. Idag ser det ut som då vi inredde då han var kanske tre. Han sover bara där.

Svar på tråden Inredning barnrum i skolåldern