• Anonym (Vän)

Vän har tabblettmissbruk och alkoholproblem. Vad göra?

En kompis till mig har sedan många år tagit höga doser insomningstabletter till natten + diverse andra tabletter. Hon dricker även en hel del alkohol.
    Jag tycker mig nu kunna se att det inte håller. Hon tar sig snart inte ut ur lägenheten längre. Hon klarar inte att städa och att åka och handla själv. Och hon har inte varit på sjukgymnastiken på snart två år.
    Hon är som sagt mest inne i sin lägenhet med neddragna gardiner. Hon sluddrar, ragglar och har nyligen ramlat och slagit sig illa. Hennes kropp börjar bli stel och krum och hennes nacke sned och hon har värk där. Jag tror hon är sned och får värk för att hon hamnar i konstiga sovställningar när hon är påverkad.
    Hon vill inte berätta för vården att hon dricker, för då är hon rädd att hon ska förlora sin sjukersättning.
    Jag tror att hon vill leva. Jag har pratat med henne idag om det. Hon har ibland mörka stunder. Men på det stora hela så vill hon leva. Jag har tillsammans med en annan kompis till henne kommit fram till att antingen så får hon ta professionell hjälp, tex behandlingshem, eller så är hon kanske död, eller iaf gravt handikappad inom några år.
    Vart kan jag vända mig för att söka hjälp för hennes räkning? Kan man tvinga någon med den här typen av missbruksproblem till hjälp? 

Hur är hjälpen? Är den bra? Är det någon idé?
  • Svar på tråden Vän har tabblettmissbruk och alkoholproblem. Vad göra?
  • Anonym (Vän)

Ok. Tack.

Men är det någon idé? Hur bra är vården eg?

Jag har förstått att det krävs mycket för att kunna tvinga någon. I detta fall så är det hela paketet eller inget som gäller. Jag känner inte att jag vill förstöra för henne ekonomiskt genom att anmäla till socialkontoret. Det är väl inte helt säkert att dom tar in henne på ett behandlingshem?

Vad händer med sjukersättningen om jag eller någon annan anmäler?

Finns här någon person med egen erfarenhet av behandlingshem? Hur var vården där?

• Anonym (Linn)
    Anonym (Vän) skrev 2017-08-03 17:17:42 följande:

Ok. Tack.

Jag har förstått att det krävs mycket för att kunna tvinga någon. I detta fall så är det hela paketet eller inget som gäller. Jag känner inte att jag vill förstöra för henne ekonomiskt genom att anmäla till socialkontoret. Det är väl inte helt säkert att dom tar in henne på ett behandlingshem?

Finns här någon person med egen erfarenhet av behandlingshem? Hur var vården där?

Vadå förstöra ekonomiskt? Varför skulle du göra det? Å andra sidan kan du ju lämna henne till sitt öde
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Linn) skrev 2017-08-03 17:20:21 följande:
    Vadå förstöra ekonomiskt? Varför skulle du göra det? Å andra sidan kan du ju lämna henne till sitt öde
    Kan du förklara vad du menar. Och läs gärna min TS noggrant innan.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Vän) skrev 2017-08-03 17:30:21 följande:
    Kan du förklara vad du menar. Och läs gärna min TS noggrant innan.
    Det var ju du som skrev att du inte ville förstöra ekonomiskt för henne.
  • klyban

Sluddrar och raglar, innebär hon är aktiv i sin konsumtion, och inte pga några skador troligtvis.

Är nog för en stor uppgift och ta på dig själv, men visst kan man försöka och fråga och se om hon vill ha bättring.
    Men brukar inte vara så.
    Anmäla kan lika gärna göra det värre som bättre, så det är ett lotto också.
    Så vad gör man när nästan alla alternativ inte ens närheten av säkert det kommer fungera?

Prata brukar vara min initiala oavsett vad det gäller för överkonsumtion.
    Och sen får man se vad detta samtal ger, och ska vara förutsättningslös.
    Vilket betyder inga pekpinnar och inget annat anklagande.
    Utan första samtal ska bara vara för reda ut vad som är problemet, oavsett om du går i taket eller inte över det hon säger.

Annars är dessa tabs och alkohol en konstig drogkombo man kör, då det oftast blir så de tappar minnet rätt snabbt och inte ens kommer ihåg nått.

hur många meter var det?
  • Anonym (Vän)

Jag har läst på lite och  tänkt mer på det här nu och kommit fram till att behandlingshem och "tvång" är det som gäller om det ska funka. Något annat kommer inte att fungera om hon ska kunna komma på fötter igen. Frågan är ju om socialtjänsten klarar att göra samma bedömning. Min erfarenhet är att deras bedömningar styrs av vilken kassa dom har tillgång till för tillfället...

Dock är jag mycket tveksam till hur det ska gå att övertyga socialtjänsten om att så är fallet. Det enda som kanske händer om jag anmäler dit är att hon blir av med sin sjukersättning. Hor är ju rädd för det själv. Hon skulle kanske inte fått den om dom vetat att hon var missbrukare. Jag vet inte. Hon har i flera år dolt för vård, FK och socialtjänsten att hon missbrukar.

Vad tror ni om sjukersättningen?

• Jesper f
    Anonym (Vän) skrev 2017-08-03 17:17:42 följande:

Ok. Tack.

Jag jobbar bla med rehabiliteringsfrågor, och av dom fall jag känner till, Inns det allt från att man tycker att det är fantastiskt, till att man tycker sissådär. Men det är egentligen inte det viktiga, utan det viktiga är att din vän KOMMER under vård. Någonstans måste man ta i det här innan hon råkar riktigt illa ut.

Nej, det är inte säkert att hon hamnar på ett behandlingshem, det beror på den initiala undersökningen, och vad/hur mycket hon själv vill. Men gör man ingenting händer absolut inget - det är det sämsta alternativet.

Vet du vad hon har sjukersättning för i dagsläget? Någon form av ersättning får man naturligtvis under en behandling inom missbruk också, det är inte så att du per automatik hamnar i ett separat system som fråntar dig alla rättigheter - utan du rör dig fortfarande i försäkringskassans ansvarsområde, så teoretiskt behöver det inte hända någonting alls, annat än att hon fortsätter på sjukersättning. Men nivån kan sjunka, beroende på hur lång tid hon gått på den.

Är hon själv beredd att anstränga sig, tycker jag att man ska göra allt för att försöka hjälpa henne ur missbruket. Insomningstabletter är bland det värsta rävgift som finns, faktiskt VÄRRE än värktabletter, och alkohol på det, så har du liksom den perfekta varianten... Så det kommer ta ett tag för henne att komma tillbaka. Men omöjligt är det inte, och majoriteten gör och klarar det. Så förutsättningarna finns där. Men till slut handlar det om henne själv, oberoende av hur bra/dålig man tycker hjälpen är. Det är frågan om behandling, inte om mirakel.
  • Jesper f
    Anonym (Vän) skrev 2017-08-03 17:43:08 följande:

Jag har läst på lite och  tänkt mer på det här nu och kommit fram till att behandlingshem och "tvång" är det som gäller om det ska funka. Något annat kommer inte att fungera om hon ska kunna komma på fötter igen. Frågan är ju om socialtjänsten klarar att göra samma bedömning. Min erfarenhet är att deras bedömningar styrs av vilken kassa dom har tillgång till för tillfället...

Dock är jag mycket tveksam till hur det ska gå att övertyga socialtjänsten om att så är fallet. Det enda som kanske händer om jag anmäler dit är att hon blir av med sin sjukersättning. Hor är ju rädd för det själv. Hon skulle kanske inte fått den om dom vetat att hon var missbrukare. Jag vet inte. Hon har i flera år dolt för vård, FK och socialtjänsten att hon missbrukar.

Fast för att få dom tabletterna hon äter, måste hon träffa den behandlande läkaren i vart fall MINST en gång om året, och jag antar att man vid det tillfället också kollar upp prover osv. Varken starka läkemedel eller alkohol går att dölja i blodprover - utan det kommer upp där på leverprover och lite annat. Däremot är det olika hur bra dom är på att ta tag i det. Men att ett utblommat missbruk inte syns, så är inte verkligheten. Det gör det.
  • klyban
    Anonym (Vän) skrev 2017-08-03 17:43:08 följande:

LMV är tveksamt, men visst försök.
    Om du bryr dig det minsta om sjukersättning, så gör du inget.
    För ingen som kan svara på hur det blir med säkerhet.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vän har tabblettmissbruk och alkoholproblem. Vad göra?