Vän har tabblettmissbruk och alkoholproblem. Vad göra?
Hur är hjälpen? Är den bra? Är det någon idé?
Ok. Tack.
Men är det någon idé? Hur bra är vården eg?
Jag har förstått att det krävs mycket för att kunna tvinga någon. I detta fall så är det hela paketet eller inget som gäller. Jag känner inte att jag vill förstöra för henne ekonomiskt genom att anmäla till socialkontoret. Det är väl inte helt säkert att dom tar in henne på ett behandlingshem?
Vad händer med sjukersättningen om jag eller någon annan anmäler?
Finns här någon person med egen erfarenhet av behandlingshem? Hur var vården där?
Ok. Tack.
Jag har förstått att det krävs mycket för att kunna tvinga någon. I detta fall så är det hela paketet eller inget som gäller. Jag känner inte att jag vill förstöra för henne ekonomiskt genom att anmäla till socialkontoret. Det är väl inte helt säkert att dom tar in henne på ett behandlingshem?
Finns här någon person med egen erfarenhet av behandlingshem? Hur var vården där?
Sluddrar och raglar, innebär hon är aktiv i sin konsumtion, och inte pga några skador troligtvis.
Är nog för en stor uppgift och ta på dig själv, men visst kan man försöka och fråga och se om hon vill ha bättring.
Men brukar inte vara så.
Anmäla kan lika gärna göra det värre som bättre, så det är ett lotto också.
Så vad gör man när nästan alla alternativ inte ens närheten av säkert det kommer fungera?
Prata brukar vara min initiala oavsett vad det gäller för överkonsumtion.
Och sen får man se vad detta samtal ger, och ska vara förutsättningslös.
Vilket betyder inga pekpinnar och inget annat anklagande.
Utan första samtal ska bara vara för reda ut vad som är problemet, oavsett om du går i taket eller inte över det hon säger.
Annars är dessa tabs och alkohol en konstig drogkombo man kör, då det oftast blir så de tappar minnet rätt snabbt och inte ens kommer ihåg nått.
Jag har läst på lite och tänkt mer på det här nu och kommit fram till att behandlingshem och "tvång" är det som gäller om det ska funka. Något annat kommer inte att fungera om hon ska kunna komma på fötter igen. Frågan är ju om socialtjänsten klarar att göra samma bedömning. Min erfarenhet är att deras bedömningar styrs av vilken kassa dom har tillgång till för tillfället...
Dock är jag mycket tveksam till hur det ska gå att övertyga socialtjänsten om att så är fallet. Det enda som kanske händer om jag anmäler dit är att hon blir av med sin sjukersättning. Hor är ju rädd för det själv. Hon skulle kanske inte fått den om dom vetat att hon var missbrukare. Jag vet inte. Hon har i flera år dolt för vård, FK och socialtjänsten att hon missbrukar.
Vad tror ni om sjukersättningen?
Ok. Tack.
Jag har läst på lite och tänkt mer på det här nu och kommit fram till att behandlingshem och "tvång" är det som gäller om det ska funka. Något annat kommer inte att fungera om hon ska kunna komma på fötter igen. Frågan är ju om socialtjänsten klarar att göra samma bedömning. Min erfarenhet är att deras bedömningar styrs av vilken kassa dom har tillgång till för tillfället...
Dock är jag mycket tveksam till hur det ska gå att övertyga socialtjänsten om att så är fallet. Det enda som kanske händer om jag anmäler dit är att hon blir av med sin sjukersättning. Hor är ju rädd för det själv. Hon skulle kanske inte fått den om dom vetat att hon var missbrukare. Jag vet inte. Hon har i flera år dolt för vård, FK och socialtjänsten att hon missbrukar.
Vad tror ni om sjukersättningen?
LMV är tveksamt, men visst försök.
Om du bryr dig det minsta om sjukersättning, så gör du inget.
För ingen som kan svara på hur det blir med säkerhet.