• Alexi

Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?

Läser i den här artikeln att förskoleklass ska bli obligatoriskt och att det är några tusen barn som inte går där.
    Alla jag känner ser förskoleklass som fullständigt självklart och en del av skolan.
    Vilka barn är det som inte går där och varför?

www.expressen.se/nyheter/fridolin-tvang-att-ga-i-forskoleklass/

• Svar på tråden Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?
  • Donaldduck1234
    Alexi skrev 2017-08-03 14:12:58 följande:

Läser i den här artikeln att förskoleklass ska bli obligatoriskt och att det är några tusen barn som inte går där.

Alla jag känner ser förskoleklass som fullständigt självklart och en del av skolan.

Vilka barn är det som inte går där och varför?

www.expressen.se/nyheter/fridolin-tvang-att-ga-i-forskoleklass/

Undrade precis samma sak. Tyckte spontant det var en riktigt dålig nyhet utan att ha läst exakt vad det innebär.
  • solskenskaka

Jag har för mig att vissa pedagogiska inriktningar typ Waldorf inte har regelrätt förskoleklass utan något annat system för att slussa över barnen till skolan. Är ingen expert men om du är intresserad av att veta mer kan du kanske börja leta där :)

• snabbköpskassörskan

Nu när min minsting är 6 år, så fick jag frågan från kommunen ifall jag ville söka plats för förskoleklass. Trodde det var obligatoriskt, men jag hade fel. För mig är det självklart att han får gå där :)

• Tow2Mater

Man kan ju anse man klarar av att tillgodose alla sina barns behov själv. Aven senare, men då blir det ju (tyvärr) skolPLIKT

• Gerundium

Vår förskola erbjuder sexårsverksamhet, och barnen därifrån söker direkt till ettan. Mitt barn är född sent på året och umgås mest med dem födda året därpå, så vi är glada att ha fått välja om det blir förskoleklass på förskolan eller på skolan.

• mammalovis

Jag blev jätteförvånad när jag pratade med en svägerska som bor i Linköping. Där går de tydligen typ 15 timmar i veckan och sedan tar fritids vid efter lunchen tills skolbussen går kl 13.

Vi har samlad skoldag för alla elever 8.10-13.30. Ungefär samma rasttider, men förskoleklassen stannar ute längre vid fint väder. Så det kan kanske se väldigt olika ut. Om jag fattade en fd rektor rätt måste kommunen bara erbjuda 15 timmar per vecka. Därför kan det ju vara intressant att veta hur länge barnen går i andra kommuner.

Sedan "sköts" ju förskoleklass sämre av vissa, oftast är det samma elever som har olovlig frånvaro även i högre årskurser ... Så många gånger är förskoleklass ett bra år att skaffa sig skolrutiner med att komma dit varje dag måndag till fredag, äta i stor matsal, gå in när det ringer o s v. Sedan har man ju självklart fortfarande rätt att ta semester under förutsättningen att man meddelar såklart..

• Tow2Mater
    mammalovis skrev 2017-08-03 22:30:16 följande:

Sedan "sköts" ju förskoleklass sämre av vissa, oftast är det samma elever som har olovlig frånvaro även i högre årskurser ...

Intressant. Kan du länka till den studien?
  • Kodia

Apropå det som mammalovis skrev om samband med olovlig frånvaro i högre klasser så är min erfarenhet som lärare (och vad jag hört av andra lärare) att de som uteblir från förskoleklassen ofta/utan att meddela osv också har mycket frånvaro högre upp. De kan utebli från utflykter/temadagar, inte ha med sig rätt kläder. Ofta borta fler dagar för tex. förkylning än andra barn, och det är inte alltid barnet vet varför det varit hemma om man frågar. Vid tex tandläkarbesök är de borta hela dagen.Om ett syskon är sjukt är alla hemma. 
    Detta gäller så klart inte alla eller alltid, men jag tycker mig ändå se ett samband.

• Alexi

Kodia: Det är ju rätt logiskt. Om inte föräldrarna tar förskoleklassen på allvar lär de ju inte göra det sen heller. Man förmedlar ju till sina barn vikten av skolan och det redan från början.

Svar på tråden Vilka barn är det som inte går i förskoleklass?