• ssa123

Hårtvätt.. blir gaaaalen

Våran treåring är helt paniskt rädd för hårtvätt. Har alltid varit.

Eller förut var det även bad men nu går det bättre.

Någon som har samma problem och gärna en lösning?

Vi har testat sån skärm men den drog hon bort i paniken.

Som det är nu har jag hörselkåpor på för annars tjuter det i öronen i timmar efter av hennes skrik.

Sen blir det i princip att våldhålla

• Svar på tråden Hårtvätt.. blir gaaaalen
  • ssa123

Har försökt få henne att hålla handduk mot ansiktet men hon vägrar testa. Funkade bra på de äldre barnen.

Vi tvättar håret 1 ggr/v med schampo och balsam. Har testat att göra både tätare och mer sällan utan resultat

• ssa123

Tack för olika synvinklar!

Vid utomhusbad (strand) så doppar hon håret själv i sin leken så att säga. Så just att håret blir blött tycks inte vara så otäckt.

• ssa123
    Iden skrev 2017-08-03 21:50:21 följande:

Vår dotter är rädd för både bad, dusch och hårtvätt ska vi inte prata om. Hur fick ni honom att våga bada? Söker med ljus och lykta efter sätt att i vart fall få kroppen ren.

Senaste "hårtvätten" tog jag en blöt liten handduk och blötte försiktigt ner håret när hon stod på en pall vid handfatet och lekte med några leksaker. Kläder och sånt på så att hon inte skulle koppla ihop hårtvätten med när vi försöker bada henne. Blir nästan lite avundsjuk när jag ser semesterbilder på badande barn när vår tjej inte ens törs doppa fötterna....

Jag upptäckte att det var själva hårtvätten som var bekymret. Eller rättare sagt när hon började prata uttryckte hon det.

Hon fick då bada några ggr utan hårtvätten och sen var problemet löst. Fast hon frågar noga varje gång om håret ska tvättas också. Blir svaret ja skriker hon genom hela proceduren. Utan hårtvätt, inga problem.

Pooler är hon skeptisk mot men stränder går superbra! Älskar att åka på stranden och plaska i vattenbrynet men går sällan längre än till knädjuptvatten och det märks att hon har mycket stor respekt för vatten även då
Svar på tråden Hårtvätt.. blir gaaaalen