• Anonym (Ts)

Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?

Jag har försökt att inte ta åt mig och att vara glad som vanligt, men jag är nu uppriktigt ledsen. Vår tjej är 1,5 år och markerar tydligt att det är pappa hon vill vara hos. Så fort han försvinner ur sikte bryter hon ihop och är otröstlig i min famn. I övrigt har vi roligt och mysigt ihop, men hon visar mer och mer att pappan är viktigast. Ikväll knuffade hon t.o.m. bort mig när de kramades och han ville ha med mig i goset.

Jag vet att hon är liten och inte kan styra det men det gör lite ont. Någon som känner igen sig och/eller är insatt i anknytningsteori? Kommer det alltid vara så här?

Kort bakgrund: Hon har varit hemma med mig 1 år och med honom 1,5 år. Efter förlossningen fick jag komplikationer och blev sängliggande första tiden. Pappan tog ett stort ansvar. Veckorna efter det åkte jag in och ut ifrån sjukhuset och ville inte att hon skulle behöva vara i den miljön, så hon var mycket med sin pappa. Amningen fungerade inte och det blev ersättning.

Tacksam för all input, tips och erfarenheter..

• Svar på tråden Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?
  • Anonym (Ts)

Rättelse: hon har varit hemma med mig 1 år och sedan med pappan 1/2 år:)

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-08-03 22:32:27 följande:

Tydde hon sig mer till dig när du var fl? För det kan ju skifta beroende på vem som är fl. Den som alltid är där på dagarna blir tryggheten och egentligen inte så konstigt att hon tyr sig mest till honom då. När jag började jobba ignorerade min dotter mig nästan när jag kom hem, det var jättejobbigt men jag förstår nu att hon var förvirrad och försökte anspassa sig till att jag inte var där hela tiden. Nu är hon mammig igen efter att jag varit fl igen. Försök att inte ta det personligt. Det kommer säkert skifta och ändra sig många gånger men ni är båda lika viktiga för henne.

När jag var hemma märktes det kanske mest genom att hon blev överlycklig och "rusade" mot pappan när han kom hem. Nu när jag kommer hem blir hon absolut glad men inte lika "hysteriskt", kommer inte springande etc..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-08-03 22:45:37 följande:

Ok. Vår dotter blev också mycket gladare när pappa kom hem. Men det var jag som hade lättast att trösta och lugna om hon var ledsen eller rädd och trött osv. Man ska nog skilja lite på det också, inte bara vem som gör barnet gladast.

Bra poäng. Pappan har även lättast att trösta här..vill inte jämföra men blir ofrivilligt sårad...
  • Anonym (Ts)

Tack:)

När hon är ledsen och hellre vill bli tröstad av pappan har jag låtit det vara så. Skulle vara omöjligt att lugna henne annars tror jag.. däremot vid tex nattning brukar jag stå på mig att det är mamma som nattar ikväll.

Det känns på något sätt fel att envisas när hon så tydligt markerar att hon hellre vill vara med pappan. Kan det bli värre då? Försökt hitta någon bra information om detta...

• Anonym (Ts)

Och nu kom hon och knuffade bort mig när jag kramade pappan..

• Anonym (Ts)

Tack för svar!

Liten update: jag har börjat låta henne somna i min famn både på dagen och vid nattning, istället för i sin säng/vagn. Det har blivit skillnad, hon tyr sig mer till mig nu även om det går i vågor.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2017-08-12 20:13:44 följande:

Bra jobbat! Och bra idé av dig!

Stort tack!:)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Samma) skrev 2017-12-06 23:58:12 följande:

Hej ! Hur har det gått ? Har själv samma problem har precis startat en tråd här på familjeliv kring detta. Kan man få hjälp av bvc ? Hur har det blivit hos er ? Mitt barn vill endast vara med pappa... hen slår , biter och nyper mig och är allmänt frustrerad när jag är omkring känns det som. I det stora hela har pappan varit med barnet sedan start mycket mer aktiv än mig jag var väldigt deprimmerad efter förlossningen och sedan gav jag upp och liksom lät det vara så .. mår så himla dåligt idag ! Känner mig värdelös och gråter dagligen , känns inte som jag har ett barn utan endast lever med de , de är ?ett team? och jag bara finns...

Man kan få hjälp från BUP. Lycka till!
Svar på tråden Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?