• Anonym (Cia)

Hur komma vidare. Sambo med häftigt humör.

Vi har barn. Bra jobb. Trevligt hus. Men min sambo har ett häftigt humör som förvisso blivit bättre med åren, han är såklart medveten om det och jobbar på det. Men i perioder så går det mindre bra. Nu är en sån period och jag är trött på! Han pratar nu om att prata med någon, söka professionell hjälp och gå till botten med sina demoner från barndomen. Han förstår ockå att det skadar relationer även med våra barn. Någon här som känner igen sig och där terapi av något slag faktiskt hjälpt? Berätta!

• Svar på tråden Hur komma vidare. Sambo med häftigt humör.
  • Anonym (Cia)

Puffar lite. Över som läst ingen med erfarenhet eller råd?

• pyssel

Ja det kan hjälpa och han borde söka genast. Bara att söka hjälp är att passera en viktig milstolpe: Att en utomstående blir invigd i er hemlighet om vad som pågår och att barnen och du far illa. Terapiformer finns det många av och det är individuellt vad som passar. Men det låter som att han behöver både hjälp med att känna ansvar för sitt beteende, affektreglering och bearbetning.

Alla hästar hemma
  • AnnaKanna

Vad menas med "häftigt humör"? Jag har inte erfarenhet men kan bara ge rådet att inte skjuta upp på problemet utan ta itu med det snarast, innan det förstör er relation samt den till barnen!

• Anonym (Cia)
    AnnaKanna skrev 2017-08-04 11:10:56 följande:

Vad menas med "häftigt humör"? Jag har inte erfarenhet men kan bara ge rådet att inte skjuta upp på problemet utan ta itu med det snarast, innan det förstör er relation samt den till barnen!

Att han blir orimligt arg även på små saker. Inte alltid och i perioder. Han har dåligt tålamod och skriker. I synnerhet när han är mer sliten /trött så minskar spärrarna. Han skäms alltid efteråt och har svårt att förklara det.
  • Anonym (Me)
    AnnaKanna skrev 2017-08-04 11:10:56 följande:
    Håller med
  • Anonym (Cia)
    pyssel skrev 2017-08-04 11:06:20 följande:

Ja det kan hjälpa och han borde söka genast. Bara att söka hjälp är att passera en viktig milstolpe: Att en utomstående blir invigd i er hemlighet om vad som pågår och att barnen och du far illa. Terapiformer finns det många av och det är individuellt vad som passar. Men det låter som att han behöver både hjälp med att känna ansvar för sitt beteende, affektreglering och bearbetning.

Tack. Ja det ligger troligen mycket gammalt jobbigt undanstoppat.
  • Anonym (Vet vad du menar)

Min sambo har också ett extremt humör kan bli arg för att jag frågar om något eller ens pratar. Är han trött eller hungrig ska vi inte tala om det han blir ursinnig och skäller ut mig för noter. Inget roligt alls blir ledsen varje gång. Han tycks inte vara medveten om det då han inte tycker han gör fel utan det är mitt fel att han är arg.

• Anonym (Cia)
    Anonym (Vet vad du menar) skrev 2017-08-04 11:31:33 följande:

Min sambo har också ett extremt humör kan bli arg för att jag frågar om något eller ens pratar. Är han trött eller hungrig ska vi inte tala om det han blir ursinnig och skäller ut mig för noter. Inget roligt alls blir ledsen varje gång. Han tycks inte vara medveten om det då han inte tycker han gör fel utan det är mitt fel att han är arg.

Ok här finns eftetåt insikten om att han överreagerar och blir för arg.
  • fornminne
    Anonym (Vet vad du menar) skrev 2017-08-04 11:31:33 följande:

Låter inte som en toppenpartner direkt...
  • Anonym (Vet vad du menar)

Nä inte på alla plan direkt. Har väl blivit van men såklart ledsamt ändå.

Svar på tråden Hur komma vidare. Sambo med häftigt humör.