• tisse_tuss

Skaffa barn trots psykisk ohälsa?

Jag och min sambo (26 och 29 år) har nu i flera år haft en barnlängtan som bara blir starkare och starkare, och hade bestämt innan att nu i höst så kör vi igång bebisverkstad. MEN... jag lider av panikångest med agorafobi sedan snart tio år tillbaka som trots många försök av KBT inte blir helt bra.

Jag klarar mitt heltidsjobb som förskollärare jättebra och där har jag aldrig fått en panikattack. Det jag undviker till största möjliga mån pga rädslan för panikattacker är längre sträckor med buss/tåg, flygplan, stora mataffärer, bio, shoppingcenter osv. Helt enkelt stora ytor med mycket folk där det är svårt att ta sig ifrån. Att vara hemma hos folk går jättebra dock, likaså att åka bil långt.

Nu har jag börjar tänka mer på huruvida vi borde skaffa barn nu eller vänta. Är det själviskt att skaffa barn för att jag lider av ångest? Och hur f** ska jag klara en förlossning? Jag vill verkligen ha barn och helt ärligt vet jag inte om panikångesten är bättre om ett år heller, men det känns som en för stor sorg för mig att ge upp barn.

Jag vet såklart att ett barns rätt till bra föräldrar är större än min rätt till att skaffa barn, det är därför jag tvekar och skriver här. Finns det någon av er som har barn och har panikångest eller annan psykisk ohälsa? Vad har ni för råd och hur har era barn påverkats av er psykiska ohälsa?

• Svar på tråden Skaffa barn trots psykisk ohälsa?
  • Anonym (Sök)

Dags att söka mera hjälp för sin ångest?Då blir allt lättare,ochså att få barn.Lycka till!

• Anonym (Rund)

Jag har haft panikångest sedan jag var barn, nu är jag 40. Diagnosen jag fått är GAD och jag äter medicin dagligen. Livet med barn (4 st) kan vara tufft när en attack slår till, men då tar jag en sobril om min man inte är hemma.

Något jag vill påpeka som iaf jag inte tänkte på är risken att ärva psykisk ohälsa. Ett av mina barn lider av panikångest och det är väldigt jobbigt att se.

• Anonym (N)

Hej. Jag lider också av panikångest, är jätte sugen på barn men LIVRÄDD! Jag har gått KBT via internetpsykiatrin (fick gå på ett mötr på Karolinska i Huddinge o sen drog det igång, internetbaserat och har hjälpt mig mycket redan nu! Googla, står info på 1177) Dock så är rn graviditet skrämmande fortfarande, men de säger alla.. vet inte om man "kommer över det" eller om man bara ska köra?!?! Min syster så det att "man känner sig aldrig REDO för barn, men man blir det".

• Johnnyorange

Jag skulle inte rekommendera det. Barn är väldigt krävande och i stunder av ångest kommer du ha väldigt svårt att hantera detta. Bättre att få hjälp först. 

Mår man själv bra är det lättare att även ge andra kärlek.

Svar på tråden Skaffa barn trots psykisk ohälsa?