Inlägg från: Vixen90 |Visa alla inlägg
  • Vixen90

Allmän tråd om matlagning

Tom Araya skrev 2017-08-06 01:11:59 följande:

Jag gillar klassiska såser som rödvinssås, bearnaisesås, olika svampsåser m.fl. Jag är även ganska förtjust i kalla såser på gräddfil eller creme fraiche, i synnerhet på sommaren.

Det går inte att göra allt i såsväg på lite steksky från några kotletter eller kycklinglår och ibland blir det helt enkelt inte mycket sky att tala om.

Ibland vill jag att såsen ska smaka på ett visst sätt och inte få smak från det stekta köttets marinad och/eller kryddning.

Men jag tar till mig av de tips och råd jag får här och märker med glädje att tråden direkt uppfyller sitt syfte.

Angående sås:

Citygross färdiga kalla bearnaise är god. Tillagas inte alls. Bra att ha hemma.

En utmärkt kall vitlökssås gör man på 1 burk naturell creme fraiche, 2-3msk sweet chilisås och så många vitlöksklyftor man törs. Tar knappt 10 min. Bara svänga ihop.

Annars är Jensens whiskysås god. Värmes med grädde. Snabbt och lätt.

Alternativ 4 är en snabb varm sås på 1msk röd pesto, 2-3dl grädde och lite köttbuljong/fond (och hackade soltorkade tomater om man orkar.)

Sås är liksom all mats mittpunkt. Det är det viktigaste. Det mesta som är halvtråkigt går ju ner med en grym sås till. Jag älskar sås! Lycka till!
  • Vixen90
    MammaBella skrev 2017-08-06 16:40:16 följande:

Citygross bea ska vi ha ikväll till marinerade fläskkarrén. Första gången jag provar den

Jag har en chilibea i kylen från citygross. Hoppas den är lika god. Den har jag inte provat förut. Kanske testar den idag, annars blir det nästa vecka Men den vanliga är klart godkänd
  • Vixen90

Kan man göra riktigt god "Sundborn punsch"-glass hemma?

I så fall: Hur? Måste man ha glassmaskin?

• Vixen90
    Aniiee skrev 2017-08-12 17:07:22 följande:

Vet inte, men man kan ju experimentera.

Eh... ser knappt vad jag skriver. Återkommer nä jag ätit.....

Ja. Har funderat länge på att prova. Ägg, socker, grädde, vaniljstång och punsch? Är det något mer?

Den enda glass jag gjort är cheesecake, på philadelphia och grädde. Så om man inte har i färskosten, vad har man? Bara ägg och grädde? Skrapar man i vaniljen bara? Inget upphettas?
  • Vixen90

Jag beställde halvkass kinamat igår. Närhetsprincipen osv

Idag vill jag äta festivalmat. Typ langos eller dansk fläskestegsburgare. Kanske churros med. Jag är inte den som är den.

(Och så har jag beställt sunborn punsch av glassbilen.... I'm weak and lazy. Jag kommer dock prova göra egen någon dag!)

• Vixen90
    Aniiee skrev 2017-08-15 00:07:47 följande:

Tips från min stressade, japanska ungdom:

1 stekt kycklingfile, 1/2 pkt bacon, 1 portion ris, 2.5 dl buljong, lite cayenne, lite riven ingefära och 1/2 vitlöksklyfta. Perfekt, enkel kvälls/nattamat.

Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?
  • Vixen90
    klyban skrev 2017-10-03 11:36:59 följande:

Det finns en del rätter, där man kokar med riset i grytan.

Ett problem som uppstår om man inte har ett balanserat recept, är att det blir en enda stor klibbboll.

Fick en sådan i lumpen en gång, av sopor som inte visaste varför det kom brunt ur rumpan efter man ätit(dvs folk som inte har en aning om vad mat är och hur man tillagar den).

Denna är en soppa visserligen, men visar lite hur det blir.

Och sen en jävligt god rätt också, lite dyr dock om man inte gör tomat/grönsaksjosen själv.

allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/

Testade och öka riset en gång, då blev det som en tjock sås, och inte alls så angenämt att äta även om smakerna var där.

Är detta en sådan rätt alltså? Där allt blandas?
  • Vixen90
    Aniiee skrev 2017-10-03 13:12:03 följande:

Ja, det blir typ soppa. I med allt (färdigkokt/stekt) i buljongen.

Okej!
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning