• AndreaBD

Har någon haft slemsäcksinflammation?

Jag har fått olika diagnoser av olika läkare och ingen verkar kunna få bort eländet. I två år har jag haft ont i benen, så gott som permanent med olika svårt. Det känns lite som ischias, ibland har jag mer i det ena benet, ibland i det andra. Ibland känns det mer direkt i höften (verkar komma därifrån), ibland strålar det ut till knät eller ännu längre ned. Om jag sitter för högt, så att fötterna inte står fast på golvet, gör det mer ont efter ett tag.

Första läkaren sa att det var artros i ländryggen. Fick inflammationshämmande medicin som hjälpte ganska bra, men gav mig astma-besvär. Sedan har jag fått rådet att hålla igång, röra på mig.

Jag gick till en ortoped för att kolla om det fanns nån ny behandling. Och då tyckte ortopeden att läkaren har haft fel, att det inte alls artrosen som är orsaken till smärtan, utan att det är en slemsäcksinflammation. Han klämde på min höfter/lår och han hittade ju rätt ställe. Det var ju där det gjorde ont. Så nu ska jag göra motsatsen: INTE träna, värma med vetekudde, bada, m.m. Och om det inte är borta om 4 veckor kan jag få kortisonsprutor.

Jag skulle vilja höra av nån som har haft slemsäcksinflammation eller som har haft ont i höfter/ben av annan anledning. Jag vill få klart för mig själv vad jag tror det är.

• Svar på tråden Har någon haft slemsäcksinflammation?
  • Mizzys

Hej!

Jag har i perioder haft ont i mitt knä, inte kunnat räta ut benet, gjort ont att gå i trappor och det haft ont om jag suttit/legat för länge i samma ställning. Har även fått ha en kudde under knäet när jag skulle sova för det var svårt att hitta en ställning till knäet då hag inte kunde räta ut det.

Jag fick tid hos en sjukgymnast, han konstaterade slemsäcksinflammation. Han sa att man kunde spruta kortison??? Minns inte riktigt, var ett bra tag sen. Men denna smärta har kommit och gått i olika perioder.

Men hans råd var att jag skulle röra mycket på mig.

• AndreaBD

Hmm, rådet att röra sig mycket verkar ju konstigt. En inflammation brukar ju snarare kräva vila. Det kan ju finnas lite skillnader om man har det i knät, jag har det mer i höfterna - han visade mig nån teckning där slemsäckarna verkade sitta på sidorna av höften/låren.

• Mizzys
    AndreaBD skrev 2017-08-08 16:33:07 följande:

Hmm, rådet att röra sig mycket verkar ju konstigt. En inflammation brukar ju snarare kräva vila. Det kan ju finnas lite skillnader om man har det i knät, jag har det mer i höfterna - han visade mig nån teckning där slemsäckarna verkade sitta på sidorna av höften/låren.

Ja det kanske är skillnader, på mig gör det mer ont när jag är stilla och det stålar liksom neråt och upp mot låret.
  • AndreaBD

Tja, tack i alla fall. Det är bra att höra av andra. Jag får väl gå tillbaka till den där läkaren och prova med kortisonsprutor. Jag har ju haft ont varje dag, mer eller mindre, sen två år tillbaka. Måste ju försöka.

• frlu

Hej!
    Det där låter ungefär som en skada jag dragits med i ett år nu. Efter många besök till naprapater, sjukgymnaster, läkare så har det kommits fram till att det är ett diskbråck.

• AndreaBD
    frlu skrev 2017-08-10 08:43:56 följande:

Hej!
    Det där låter ungefär som en skada jag dragits med i ett år nu. Efter många besök till naprapater, sjukgymnaster, läkare så har det kommits fram till att det är ett diskbråck.

Diskbråk kan jag nog utesluta. Dels har ryggen röntgats och det har inte visat sig där och jag såg igår en dokumentär om ryggproblem hur man själv kan testa om det kommer ifrån diskbråk. Man ligger och lyfter respektive ben rakt upp och om det gör ont redan vid 60, 70-graders vinkel, då tyder det på diskbråk. Kan man lyfta benet högre så brukar det vara annat - muskelproblem, ischias, slemsäckarna.
  • AndreaBD

En intressant grej är att det enda jag kan påverka med smärtan är att det är bättre att ha fötterna stadigt på golvet när jag sitter. För höga stolar där inte hela foten når ner till golvet - då börjar det värka ordentligt. Då tyckte jag kan det ju komma ifrån nedre ryggen. T.ex. från artrosen. Men det där med slemsäckarna är också möjligt eftersom man avlastar mer om man har fötterna på golvet.

Svar på tråden Har någon haft slemsäcksinflammation?