• PetraL851

Föräldralön vid offentlig anställning

Hej,

Jag är anställd inom Göteborgs stad och fick vårt barn innan jag jobbat ett år (efter ca 10 månader). Jag har dock jobbat inom offentlig verksamhet i annan stad under flera år. Sammantaget har jag alltså arbetat betydlig mer än ett år sammanhängande vid barnets födsel. Är jag nu berättigad till föräldralön? Jag har kollat runt lite och det verkar vara olika bud. Vissa säger att i det nya kollektivavtalet  så skall det räcka att man varit anställd hos någon offentlig arbetsgivare. Alternativt, har jag rätt till ersättning för perioden efter jag varit anställd ett helt år hos min nuvarande arbetsgivare, dvs från det att barnet var ca två månader?

Tusen tack för hjälpen!

• Svar på tråden Föräldralön vid offentlig anställning
  • _Lini

Är i samma sits som dig, bytt från en kommun till en annan men tolkar det som ett års regeln gäller per kommun och inte sammantaget.

• PetraL851

Har du pratat med någon på HR om det? Jag trodde det skulle vara så, men sen var det någon som sa att det var för alla offentliga arbetsgivare. I vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser 17 (AB 17) står det:

"...får föräldralön då föräldrapenning utöver grundnivå eller lägstanivå utges om arbetstagaren varit sammanhängande anställd hos offentlig arbetsgivare under minst 180 kalenderdagar före ledigheten."

• Anotherone

Det är skillnad på föräldralön och föräldrapenningtillägg!!

Gå in på www.skl.se under avtal/kollektivavtal och läs AB (allmänna bestämmelser). Där står vad som gäller.

• _Lini

Föräldrapenning (10%) gäller för anställning hos arbetsgivare mer än 1 år. Men har man en lön över 37 331/månad och varit offentligt anställd oavsett arbetsgivare har man rätt till föräldralön i höst 270 kalenderdagar enligt Mom. 2 tolkar jag.

• Anotherone
    _Lini skrev 2017-08-05 11:55:45 följande:
    Föräldrapenning (10%) gäller för anställning hos arbetsgivare mer än 1 år. Men har man en lön över 37 331/månad och varit offentligt anställd oavsett arbetsgivare har man rätt till föräldralön i höst 270 kalenderdagar enligt Mom. 2 tolkar jag.
    Precis, det är olika villkor. Så då beror det på om TS har en lön över brytpunkten eller ej.
  • PetraL851

Tack så mycket för hjälpen! Jag visste inte att det var olika saker, men det verkar passa med hur det är skrivet. Synd för mig dock för jag tjänar 36000 :)

Är det inte lite underligt med ett riktat stöd som endast gäller höginkomsttagare? Särskilt inom offentlig sektor.

Nu när jag fattat hur detta funkar så undrar jag istället om jag är berättigad till föräldrapenningstillägg för de månaderna då jag varit anställd i mer än ett år (8 månader jobb + 2 månader föräldraledig). Eller räknas det bara från då barnet fötts? Vad hade hänt om jag gjorde ett bryt och jobbade en dag där i mitten? Hade jag då fått föräldrapenningstillägg för den andra delen? Tack!

• Anotherone
    PetraL851 skrev 2017-08-07 12:55:32 följande:

Tack så mycket för hjälpen! Jag visste inte att det var olika saker, men det verkar passa med hur det är skrivet. Synd för mig dock för jag tjänar 36000 :)

Är det inte lite underligt med ett riktat stöd som endast gäller höginkomsttagare? Särskilt inom offentlig sektor.

Nu när jag fattat hur detta funkar så undrar jag istället om jag är berättigad till föräldrapenningstillägg för de månaderna då jag varit anställd i mer än ett år (8 månader jobb + 2 månader föräldraledig). Eller räknas det bara från då barnet fötts? Vad hade hänt om jag gjorde ett bryt och jobbade en dag där i mitten? Hade jag då fått föräldrapenningstillägg för den andra delen? Tack!

Det är ju för att Försäkringskassan har ett tak i sin ersättning. Föräldralönen hjälper till att jämna ut så att även de som tjänar över taket får motsvarande ca 80% av lönen när de är föräldralediga. Annars blir det ekonomiska tappet väldigt stort. Den ersättningen finns i de flesta kollektivavtal så det är egentligen inget konstigt.

Du måste ha varit anställd 12 mån i sträck när du påbörjar ledigheten. Tyvärr kanske för din del. Vi hade ett fall där det saknades två veckor för att personen skulle passera 12 mån. Då godkände hens chef att hen tog tjänstledigt först och sen föräldraledigt, så att f-ledigheten började precis efter ettårsdagen. Inget man kan kräva dock då man inte har laglig rätt till tjänstledighet.
  • PetraL851

Jag förstår, trodde att taket var betydligt lägre men jag lurades nog av att vi inte tar ut 7/7 dagar så det blir så himla låga belopp :)

Nu när jag fått hjälp av er så förstår jag bättre vad HR egentligen menade när jag talade med dem. Om jag förstått saken rätt så är det någon ny regel som säger att om man gör ett "bryt" i ledigheten så räknas tiden man varit föräldraledig in då man kollar om man varit anställd 12 månader vid tidpunkten för brytet. Låter detta bekant? Det som talar för att det funkar så är att jag fått föräldrapenningstillägg nu för juli, eftersom jag då temporärt gått in som föräldraledig då min man, som i vanliga fall är hemma med barnet, har tagit ut semester istället. Finns det mer detaljerade dokument än AB 17 som beskriver sånt här eller är det mer lokala regler för varje arbetsplats? Tack än en gång för hjälpen! Inser att det ser lite mörkt ut för mig, men det rör sig om en hel del välbehövliga pengar så det är ju dumt att ge upp i onödan :)

Svar på tråden Föräldralön vid offentlig anställning