• NightRider

Är detta normalt beteende? (saker jag stör mig på)

Beteende 1: Var på en liten släktmiddag (5 personer) häromdagen, och det skulle drickas kaffe. Vet att värden är en ganska enkel person som normalt sett dricker kaffe ur vilken jäkla mugg som helst. Men en av gästerna ville prompt att det skulle drickas kaffe ur finservisen (som är ärvd från en gemensam släkting). Och inte nog med det, det skulle vara kaffetallrik och kaktallrik och fina skedar. Geezuz. Snacka om att verka fisförnäm - nej, tacka vet jag folk som är nöjda med att sörpla kaffe ur vilken gammal skruttig (och icke matchande!) mugg som helst, med kakan direkt på bordet. Det är gäster som får stämningen att kännas avkopplad och trevlig och inte fisförnäm och spänd.

Beteende 2: Jag har en bekant som vägrar använda paraply när det regnar. Får inget vettigt argument ur honom, han bara "tror inte på paraplyer" säger han (med lite självironi eftersom jag har hånat honom för det många gånger). Nu har jag lagt märke till flera andra som beter sig likadant. Vid ett tillfälle skulle jag gå en promenad med några bekanta, och det regnade redan innan vi gick utanför dörren. Erbjöd några av de paraplyer som finns i förstukvisten, och alla utom en tackade ja. Ja, vad händer sen? Snubben som inte ville ha något paraply går omkring med huvan uppdragen och verkar besvärad av regnet som tilltar under promenaden. Såg inte njutbart ut för fem öre, medans vi andra avkopplat kunde njuta av en torr promenad i regnet med våra paraplyer.

Vad är det för fel på dessa människor?? Är detta normalt beteende??

(tråden är lite på skoj, men jag undrar faktiskt också varför dessa typer av personer gör som de gör)
  • Svar på tråden Är detta normalt beteende? (saker jag stör mig på)
  • ajnas

Orka ha paraply? Kan ibland tycka det är jobbigare och bökigare att släpa på än att gå i regnet. Men ibland tar jag paraply, och det är ju nice att slippa bli blöt, det går ju inte stt komma ifrån. Men som sagt, bökigt att bli upptagen med ena handen, vid blåst etc

• Aniiee

Beteende 1: Tja, det är väl ett gäng som plockar fram finservisen när de bjuder. Jag gör det också om det finns någon "orsak" (till exempel när vi firar mormors födesedag). Dock är det inget jag är nervös över, eftersom mormor själv levde efter devisen "inget kalas utan kras", så jag kräver ingen försiktighet. Att tvinga ANDRA att ta fram DERAS finserviser är dock ytterst märkligt....

Beteende 2: Ytterligare en sak som jag själv gör. Jag VÄGRAR ha paraply. Det är otympligt, svårhanterligt och som tusen nålar mot trumhinnorna. Jag njuter tusen gånger mer av att bli lite blöt än att använda dessa fanskap till mjukplastspännskydd. Prata när man står under varsitt paraply är ju lögn....

But that's just my 2 cents..

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EmberEyes
    Är det normalt beteende att bry sig om vad andra personer vill dricka sitt kaffe ur?
    I min värld, nej. Det är inte normalt att vilja styra hur andra vill ina sin kaffe-fika.

Är det normalt beteende att bry sig om huruvida andra personer vill använda paraply?
    I min värld, nej. Det är inte normalt att bry sig om andras användande av paraply, än mindre avkräva en förklaring till varför en person väljer att använda sagda paraply, och på gränsen till sjukligt att sedan diskvalificera den givna förklaringen.
  • sextiotalist

Jag vädrar gärna finporslinet när jag har gäster.

Paraply kan endast användas när det är ett stilla sommarregn och det inte blåser alls. Annars är det regnkappa som gäller

• Haj5en1038

Varför är det fisförnämt att vilja göra det fint för sina gäster? Känns ju snarare som du överreagerar något enormt på detta! Jag tar med fram kakfat och assietter när jag bjuder på fika, oavsett vem som kommer hem till mig. Tycker om att göra det fint för mina gäster och tycker det ser mer inbjudande ut än att slänga fram lite muffins direkt på bordet.

Varför bryr du dig om någon annan inte använder paraply? Fattar verkligen inte.

För att sammanfatta: sluta läsa in massa saker i andras beteende och chilla lite. Låt andra göra som de vill med kakor och paraply. Helt ärligt finns det andra saker i livet som är viktigare.

• myskmalva

1. Jag förmodar att den oförskämda gästen var värdens mamma eller storasyster. Sådana har ibland svårt att hålla tand för tunga. Men beteendet uppfattar jag som just oförskämt, inte fisförnämt. Det är inget fel med att använda finporslinet. Felet är att kräva det av andra.

• myskmalva

2. Har man en bra jacka är den enda effekten av ett paraply att man håller sig torr i ansiktet samtidigt som man ständigt måste akta så att man inte petar ut ögonen på folk. Benen blir blöta ändå.

• AndreaBD

Jag tycker det är ganska normalt beteende.

1. Jag har själv inte finporslin, men vissa har det och tycker det är roligt att använda det: Så varför inte?

2. Jag avskyr också paraplyer. De har många nackdelar. Viktigaste: De går sönder om det blåser. Slöseri på pengar. Jag har luva eller regnjacka/ - poncho. Dessutom glömmer jag paraplyer på bussen och liknande. Ännu mer slöseri på pengar. Och om man är flera stycken så kommer man i vägen för varandra med var sitt paraply. Nä.....

• Alvina

Jag använder heller aldrig paraply. Hellre blir jag blöt än att behöva hålla upp ena armen. Verkar jobbigt och bökigt. Blir man inte trött i armen efter ett tag? Lite vatten skadar inte. Faktum är att jag älskar spöregn och tycker bara det är härligt.

• John22

Den första situationen låter helt normal från din sida. Fattar inte heller grejen med att äta från ett fint fat eller dricka från en fin kopp.

Att strunta i paraply förstår jag dock. Jag använder i stort sett aldrig paraply eftersom jag inte gillar att gå runt och hålla i det och eftersom jag inte besväras märkbart av att bli lite blöt. Det är givetvis skillnad om det verkligen öser ned.

Svar på tråden Är detta normalt beteende? (saker jag stör mig på)