Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Lyder inte när det regnar

Var kommer alla dessa människor från, som inte läser på innan de skaffar ett djur?

TS, du behöver sätta dig ner och läsa igenom vad som gäller. Jag föreslår att du börjar på jordbruksverkets sida.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Klicka runt på länkarna till vänster och glöm inte läsa lagtexterna till höger (om du läser på vanlig browser, hur det ser ut på en mobil vet jag inte.). Sedan föreslår jag att du googlar på hund etologi och lär dig mer om hundar och deras beteende.

Jag tror att klickerträning (skvallerträning?) även kallat positiv förstärkning, ligger nära var du står.

Det är jättebra att du vill belöna positivt beteende, fortsätt med det! Vad som är viktigt är att du inte straffar felaktigt beteende, speciellt om det felaktiga beteendet inte sker under tiden som du rättar hunden. Hunden kommer aldrig att koppla att skon han tuggade på inte var en leksak 5 sek senare, det enda hunden kommer lära sig är att du är oberäknelig och inte att lita på.

• EmberEyes
    Aniiee skrev 2017-08-05 16:37:35 följande:
    I alla fall för så krävande raser som huskeys.....
    Nej, för alla hundar. På tok för många 'väsk-hundar' får inte den omsorg och stimulans de behöver för deras hussar och mattar inte vet att alla hundar, oavsett storlek, har samma grundläggande behov och omfattas av samma lagar
Svar på tråden Lyder inte när det regnar