Lyder inte när det regnar
Antagligen läser inte TS tråden längre, men utifall att svarar jag ändå.
Dofter förstärks vid väta. Av allt att läsa så är min bedömning att du har en typisk Husky, men att den pga sin ålder inte ännu utvecklat den karaktäristiska självständigheten rasen besitter. Regnet i sig kan av någon grund göra valpen osäker och lite ängslig med tanke på det som hänt vid ett tidigare tillfälle, men jag tror mer på att dofterna regnet gör tydligare triggar igång instinkter hos valpen. Huskyn är känd för en stark jaktinstinkt, otroligt omgivningsintresse samt eget beslutsfattande. Detta kommer bara bli tydligare ocj tydligare ju äldre valpen blir. Och OM man överhuvudtaget ska ge sig på att försöka lydnadsträna en Husky gör man bäst i att skippa allt vad tvång, obehag och bestraffningar heter - den är för intelligent och självständig för att köpa den där behandlingen i det långa loppet.
Personligen skulle jag hädanefter använda flexikoppel, långlina och inhägnade områden - helt skippa lösvistelse. Rasen har egenskaper och otroligt starka instinkter, du kan inte konkurrera mot dessa. Eller träna bort dom för den delen. Nästan alla som skaffar sig sin första Husky lever under villfarelsen att allting går bara man tränar mycket och rätt, alla inser efter några år med rasen att det där inte fungerar i praktiken. Förhoppningsvis inser man detta innan någonting allvarligt hunnit inträffa.
Sure, vissa kan man ha lösa på ett tryggt och säkert sätt - men! Och det här är ett stort men, i dom fallen rör det sig om undantag och individer som helt saknar jaktinstinkt och dessutom då har en will to please som inte är typisk för rasen. Ett misstag många gör också är att tro att bara för att valpen/unghunden alltid håller sig nära/inte jagar efter något så kommer det fortsätta så upp i vuxen ålder - för det mesta blir det precis tvärt om.
Äger 4 Siberian Huskies, 1 Norrbottenspets. 1 av Sibbarna klarar vara lös på vår tomt, men skulle inte riskera ha honom lös i skogen. Dom övriga 3 skulle kunna ställa till med mycket elände och sorg om dom tilläts vara lösa utanför inhägnat område.