• Gulletussan

Föräldrapenning

Vet inte om jag lagt i rätt kategori.

Jag och min sambo ska ha vårt första barn i oktober. Jag har skickat in mitt moderskapsintyg till försäkringskassan och fått tillbaka ett brev med att min arbetsgivare ska fylla i min inkomst osv.

Men nu till min fråga. Måste inte min sambo också anmäla sig till FK på något vis? Eller gör man det först när barnet är fött? Tänkte om hans arbetsgivare också måste meddela FK hans inkomst? Nu ska ju han vara FL om kanske ett år. Men tänkte också till de 10 första dagarna som han ska få ersättning för. Hittar inte så bra info om detta. Hoppas nån kan hjälpa :)

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (K)

Jag antar att ni inte är gifta. Då räknas inte din sambo som pappan till barnet rent juridiskt förrän du har skrivit på föderskapspappren som kommer på posten när barnet är fött. Han kan ändå vara hemma med er de 10 första dagarna men räkna med att ersättningen från FK kommer senare. Han kan dock logga in på FK och planera sin fl och räkna ut fp i kassakollen men inte anmäla och ansöka.

• Gulletussan
    Anonym (K) skrev 2017-08-05 08:06:09 följande:

Jag antar att ni inte är gifta. Då räknas inte din sambo som pappan till barnet rent juridiskt förrän du har skrivit på föderskapspappren som kommer på posten när barnet är fött. Han kan ändå vara hemma med er de 10 första dagarna men räkna med att ersättningen från FK kommer senare. Han kan dock logga in på FK och planera sin fl och räkna ut fp i kassakollen men inte anmäla och ansöka.

Vi ska till familjerätten innan BF och skriva på faderskap. Så då kan man skicka in dessa papper sen då alltså?
  • fjanten
    Anonym (K) skrev 2017-08-05 08:06:09 följande:

Varför vänta tills barnet är fött? Går utmärkt att skriva på papprena innan barnet kommer.

TS, vi skickade in allt till FK för min man efter att barnet fötts. Han loggade in med bankID och ansökte om de 10 pappadagarna, skickade in papper som styrkte hans inkomst, fick pengar utbetalda. Lite dumt att RÄKNA MED att det är just mamman som ska vara hemma.
  • Gulletussan
    fjanten skrev 2017-08-05 09:07:51 följande:

Varför vänta tills barnet är fött? Går utmärkt att skriva på papprena innan barnet kommer.

TS, vi skickade in allt till FK för min man efter att barnet fötts. Han loggade in med bankID och ansökte om de 10 pappadagarna, skickade in papper som styrkte hans inkomst, fick pengar utbetalda. Lite dumt att RÄKNA MED att det är just mamman som ska vara hemma.

Nej vi ska skriva papperna nu i september.

Men vad bra. Tack :)
Svar på tråden Föräldrapenning