• Anonym (bebis)

Köper ni begagnade kläder till bebisar?

Jag väntar barn och har börjat förbereda och köpa lite kläder men funderar om jag ska köpa begagnat i de minsta storlekarna eftersom de används så kort tid. Pratade med en kompis nyligen, hon har 2 barn som är äldre och hon tyckte inte att det var så bra ide att köpa begagnade kläder till bebisar och menade att det skulle vara äckligt och att just till bebisar skulle hon aldrig köpa begagnade kläder. 

Vad tycker ni, är det äckligt att köpa begagnade kläder? Ska kanske tillägga att ekonomin finns för att köpa nytt men jag tycker att det är onödigt att köpa allt nytt i de minsta storlekarna som bara används några veckor. Så...köper ni begagnat till bebisar också? Är det då Tradera som gäller? 

• Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till bebisar?
  • Anonym (Flera barn)

Jag köpte mycekt begangnat när mina barn var små...av flera olika anledningar - dels växer de ur kläderna innan de ens hinner slita på dem ( om de inte är kräksbarn så det blir fula fläckar..) dels är det bättre för miljön,bättre för ekonomin när barnen blir äldre och börjar på förkolan - inte gjorde det mig något att tröjan som jag köpt för 5-10kr på en bytar dag gick sönder eller fick färgfläckar på sig 😀... Och FRAM FÖR ALLT när det gäller bebiskläder...begagnade har INGA kemikalier kvar i sig - allt har hunnit bli urtvättade redan .

• John22

Ja det är äckligt och jag skulle inte köpa begagnat till mina egna barn.

• Jasmin Karlsson

Jag har både köpt begagnat och nytt. En hel del av det begagnade har jag blivit missnöjd med för det har sett slitet och nopprigt ut. Men det är ju betydligt mycket billigare. Skulle rekommendera att köpa lite nytt, som man kan ta på på BB och för fina bilder, och resten begagnat.

• Anonym (Hm)

Jag fick ärva kläder de första månaderna

• Anonym (Loppis)

Bara köpt begagnat.  Bebiskläder nöts inte och de skulle inte få säljas på våra loppisar om de inte var fräscha. Och jag skulle inte köpa då heller. Vår bebis kräks en del och dregglar mängder och växer mycket så det går åt mycket kläder och vissa har han inte haft lång tid innan de blivit för små. Fatta vilket slöseri om jag köpte allt nytt! Köpt några strumpor och en findress ny, that´s it. Vi har råd med nytt, men ser ingen vits med det som sagt. När han blir lite äldre kommer det bli en del nytt för då är väl förhoppningsvis dregglandet slut och han växer ju saktare också. Ska tillägga att andra får göra som de vill! Vi har valfrihet i detta land. Glad

• nnnnnnnn

Har fått massor av kompisar som är klara med småbarnstiden.

Bättre för både ekonomin och miljön, dessutom är eventuella kemikalier är urtvättade sedan länge.

• fluu

Inte det minsta äckligt, jag är utrustad med tvättmaskin liksom. Köpte begagnat när dottern var bebis och gör det fortfarande. Jättebra, speciellt till bebisar, när plaggen är mjuktvättade och gifter gått ur.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dumbledore

Nej, jag har inte köpt några begagnade bebiskläder, eftersom de jag varit intresserad varit indränkta i sköljmedel, och är det för mycket går det inte att tvätta bort lukten. Men jag har ärvt och lånat massor av personer jag känner, och jag har skänkt och lånat ut massor av bebiskläder också. Ibland köpt något nytt, men mest ärvt eller lånat.

• Anonym (eqw)

Första barnet fick mest nytt, det begagnat som vi fick av släkten var mer än 20 år gammalt och urtvättat. Användes inte. Men har med tiden köpt mer begagnat så andra barnet fick mest begagnade mer märkeskläder än vanliga kedjorna. Säljer av plaggen igen och får förhoppningsvis igen ganska mycket av jag lagt ut sen. Köpte en del nytt med så mer blandat. Det går ju och tvätta både en och två gånger om man så vill innan man använder själv.  

• mammalovis

Första barnet var innan jag hade koll på vart jag skulle söka och det var framför allt kul och enklare att köpa nytt än via Blocket, då vi bodde i ett mindre samhälle. Däremot fick vi ärva en del kläder som självklart har använts. Sedan dess går jag på 2-3 barnklädesmarknader per termin och blandar mer. Koftor, pojkjeans, regnkläder, fleecekläder och vårjackor har barnen mer begagnat än nytt. Stövlar köper jag oftast ett extrapar. Leggings köper jag definitivt mest nytt, sedan blir det en del t-shirts och framför allt vinterkläderna. Det svåra med begagnat är just passformen. Byxor är lättare begagnat än bodies som ofta är för fyrkantiga, men det beror kanske på att jag råkat välja fel "märke"/affär. Lindex, H&M och KappAhl vet jag funkar på mina barn, mycket annat har jag blivit besviken på.

Att sälja bebiskläder via facebook verkar dock vara svårast att få sålt ...

• Choklad1332

Ullshoppen.se har jätte fina kläder till bebisar. Kläderna är av ull som är jätte varmt och skönt och kläderna där är väldigt fina. Dock så är ulllite dyrare. Värt att ta en titt! :)

• Frontline
    John22 skrev 2017-08-05 18:27:53 följande:
    Ja det är äckligt och jag skulle inte köpa begagnat till mina egna barn.
    Vad är det som är äckligt med att köpa begagnat?
    Är det bara tvättat är det ju inte mer äckligt än dina barns tvättade kläder som du sätter på dom igen.
    Det vi inte har köpt begagnat är trosor eller kalsonger till barnen.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till bebisar?