• Sandbergjosefine

    Få nytt jobb som gravid??

    Hallå!

    Jag har ett litet problem när det gäller mitt arbete. Jag trivs verkligen inte och jag hatar att gå till jobbet varje dag. Detta är ett extremt psykiskt påfrestande och stressigt jobb och med en chef som inte sköter företaget rätt (lönerna blir sena pga inga pengar i företaget etc.) så känner jag att denna stress inte alls är bra för mig just nu, jag mår liksom dåligt av att behöva gå dit. Chefen ger en dåligt samvete/blir arg när jag inte jobbar mer än 8h/dag då han anser att man inte är villig att göra vad som helst för företaget för "dygnet har ju 24 timmar".

    Nu till min fråga, är det svårt att få ett nytt jobb idag, i en lite mindre stad, som gravid 21-åring utan någon större utbildning förutom gymnasiekompetens (högskoleförberedande) och en del arbetslivserfarenhet? Är det ens någon idé att försöka söka nya jobb då det redan syns på mig (är i v.12+1) att jag är gravid?

  • Svar på tråden Få nytt jobb som gravid??
  • Carambolan

    Om jag var du skulle jag bita ihop och jobba kvar, men samtidigt söka nytt. Förhoppningsvis får du snabbt ett nytt jobb och kan säga upp dig, men du står inte på bar backe om du inte hittar nåt.

  • Lackan1937

    Ja, det kommer vara svårt och det tror jag du förstår själv. Brukar tycka att folk byter jobb alldeles för sällan men i detta fallet tycker jag att du ska bita ihop ett litet tag åtminstone. Du kan börja leta nytt jobb men de flesta vill ju ha folk som kan börja jobba och stanna kvar ett tag. Nu har du uppsägningstid och några månader senare ska du vara mammaledig rätt länge. Tyvärr har du inte ett bra utgångsläge just nu. Bit ihop, stanna på ditt nuvarande jobb men börja planera för att säga upp dig. Kolla andra ställen som kommer behöva anställa när du är redo att börja jobba igen alternativt om du ska börja plugga något, finns ju en hel del distansutbildningar.

  • Meriall

    Om du passar perfekt för jobbet kan du få det, dvs om du har bra personlighetsegenskaper och erfarenhet. Annars är det nog svårt. Min väninna fick jobb som höggravid trots att hon planerade ett årsf-ledighet. Hennes sambo sökte samma tjänst (de har samma utb) och fick alltså det inte trots att de inte visste att de var sambo/han skulle ha barn. Hon hann jobba 2 mån innan barnet kom.

  • AnnieLii

    Hej! Vad tråkigt att höra att det är så på din arbetsplats och att du vantrivs.. självklart ska du ge dig ut och söka nytt jobb, dock rekommenderar jag dig att inte säga upp dig fören du har ngt nytt i kikaren och bita ihop för din skull ekonomiskt. Jag skylle inte tolerera sådan beteende absolut inte om löner blir påverkade mm.

    Jag är helt positiv till att du kommer att hitta ett nytt jobb trots att du är gravid, det är endå ganska tidigt i graviditeten och ifall du förhoppningsvis kommer att må någonlunda bra så kan du arbeta flera månader innan mamma ledighet (fram till 7-8 mån? Allt beroende på hur du mår.

    Skulle graviditeten orsaka att du inte kan jobba är det ju sjukpenning då fram tills mammaledigheten.

    Sök så många jobb du kan, och massa hemtjänst och vårdföretag behöver ju väldigt mycket extra anställda så du kanske kan hitta 1 eller 2 olika arbetet som kan ha dig på timmar? Vem vet du kanske hittar något du verkligen trivs med. Ge inte upp hoppet <_3

  • silhuett

    Jag fick ett nytt sommarjobb på ett vårdboende för vuxna med downs syndrom, trots att jag var gravid. Har precis jobbat mitt sista pass idag, nu i vecka 36. Det har gått jättebra att jobba under sommaren och jag har haft jättetrevliga kollegor som har skämt bort mig ("Sitt med en kopp kaffe medan jag gör det där" ).

    Det är alltid värt att söka nytt jobb om du inte trivs, men säg inte upp dig förrän du har något annat att gå till.

Svar på tråden Få nytt jobb som gravid??