• Knappklara

Hur kände ni er (gravida) vid JÄRNBRIST?

Är gravid i v21 med huvudvärk, näsblod & sår i mungipan. Typiska symptom på järnbrist. Men visar inget hos BM på undersökning. Ni som haft, hur utspelade det sig? Kan man äta ändå, har Niferx hemma sedan tidigare graviditeter?

• Svar på tråden Hur kände ni er (gravida) vid JÄRNBRIST?
  • Meriall
    Knappklara skrev 2017-08-06 13:40:19 följande:

I vilken vecka? Och vad låg värdet på?

Jag minns inte men kring v20. Hade 106 i det vanliga värdet och nästan noll i depån.
  • Mor till Ella

När jag hade 82 i hb i vecka 18. Kunde jag inte ta in vad folk sa till mig. Frågade om och om igen samma sak, var otroligt trött, yr och hade huvudvärk. Fick hålla mig i väggarna när jag skulle gå. Reaktionsförmågan var mycket dålig. Jag fick andningsproblem och hjärtklappning vid minsta ansträngning. Jag slutade äta och ville bara sova. Jag blev sjukskriven i 6 veckor.fick i.v järn 2 ggr i veckan i 3 veckor och efter det var hb uppe över 100.

• Annelie 76

Jag var bara trött. Testade att ta järntablett och jag blev mindre trött. Struntar i vilka värden jag har på papper när det faktiskt funkar.

• Jasmin Karlsson

Jag hade järnbrist men kände inget. Lite trött, men det är jag ofta ändå.
    Järntillskott kan överdoseras, men vet inte vilka mängder det ska vara... men om proverna inte visar att du har järnbrist så behöver du ju inte järntillskott och det kommer nog inte hjälpa mot de symtom du nämner heller...

• Knappklara
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-07 08:21:35 följande:

Jag hade järnbrist men kände inget. Lite trött, men det är jag ofta ändå.

Järntillskott kan överdoseras, men vet inte vilka mängder det ska vara... men om proverna inte visar att du har järnbrist så behöver du ju inte järntillskott och det kommer nog inte hjälpa mot de symtom du nämner heller...

Nej det förstår jag. Tänker bara att jag åt tillskott (niferex) vid tidigare graviditeter, då också med samma symptom. Var på spec.mödravården nyss och där påvisades en benägenhet till en början på brist. Visste väl att något var galet. Tydligen en bedömningsfråga då jag ligger precis på gränsen. Men eftersom det kunde sjunka snabbt skulle jag börja äta på momangen.
Svar på tråden Hur kände ni er (gravida) vid JÄRNBRIST?