Inlägg från: Nutnut |Visa alla inlägg
  • Nutnut

Tar ni lätt på frånvaro eller för sen ankomst till skolan?

Klart man hör av sig om barnet skall vara hemma. Vår förskola skulle ringa föräldrarna om något barn inte dök upp.

Däremot är vi sena på mornarna rätt ofta. Jag har ingen fast tid som jag behöver vara på jobbet och därför låter jag ibland mornarna ta lite väl lång tid. Har också hänt att vi försovit oss. Förskolan har aldrig kommenterat detta och vi har aldrig ringt och meddelat detta. Om det hande handlat om mer än 30 min hade vi nog ringt dock. Brukar däremot ringa om jag blir mer än 5 min sen till hämtningen på eftermiddagen.

• Nutnut
    gossensmamma skrev 2017-08-08 09:27:59 följande:

På fritids har vi också möjlighet att vara flexibla både på mornar och eftermiddagar. Men när samlingen i skolan börjar vill personalen att alla barn är på plats i tid, just för att det inte ska bli stökigt.

Vi har aldrig missat samlingen. Tror den är 09:30 och vi brukar inte komma senare än 09:00. Hade vi missat samlingen så hade jag sett till så att klockan ställdes tidigare. De brukar vara ute och leka när vi kommer och ingen har sagt något. Men Som sagt, hade det överstigit en halvtimme så hade vi nog ringt.
  • Nutnut
    Fru Ve skrev 2017-08-06 21:48:35 följande:

Tycker det är viktigt att barnen kommer i tid och inte har onödig frånvaro ens i förskoleklass. Det är respektlöst då verksamheten planeras efter att barnen ska delta varje dag. Dessutom ska de lära sig att man inte kan vara borta från skolan bara för att man har lust. Tycker det är rätt irriterande med andra föräldrar som har sina barn hemma i tid och otid från förskoleklassen. Då undrar mina barn också varför inte de får vara hemma när de vill. Hoppas förskoleklassen blir obligatorisk.

Ja det tänkte jag på här om dagen när sonen var i dålig form pga dålig sömn osv. Sa till honom att "idag vill du väl stanna hemma och mysa med mamma istället". Jobbade hemifrån, det var lugnt och jobbet och jag kunde lätt ta en dag ledigt. Sen bet jag mig i tungan och insåg att det är väl inget bra att lära honom att man får vara hemma så fort han är lite gnällig. Nu är han knappt två år så tror inte riktigt han förstod det hela. Vi gjorde iaf ett undantag pga sommarförskola osv men ska verkligen tänka på att vara försiktig i framtiden. Minns att vissa kompisar i grundskolan stannade hemma i tid och otid trots att de inte var sjuka. En sån familj vill jag inte ha!
Svar på tråden Tar ni lätt på frånvaro eller för sen ankomst till skolan?