• Anonym (hm)

Blåsljud från hjärtat?! remiss till sjukhuset, orolig, någon annan som har det?

Jag är en 20 årig tjej som nyss fick reda av en läkare att hon hörde blåsljud från mitt hjärta..jag ska till sjukhuset om 2-3 månader och är såklart jätteorolig.. det är väldigt jobbigt att behöva vänta så länge och ha ångest över . någon som kanske vill lugna ner mig eller någon som vet något mer om detta?

• Svar på tråden Blåsljud från hjärtat?! remiss till sjukhuset, orolig, någon annan som har det?
  • Anonym (Lycka till)

Jag hade likadant, gjorde mitt ultraljud för några veckor sedan. Allt var helt ok, inga avvikelsers kändes jätteskönt.

Jag förstår att du är nervös. Men försök ta det lugnt. Blåsljud är vanligt. Och ofta helt ofarligt.

I vilken situation hörde läkaren ditt blåsljud?

• Anonym (Johanna)

Jag hade blåsljud som barn, men det växte bort :)

• Anonym (Jag med)

Jag har också blåsljud har haft det sen jag föddes. Lider inget av det alls men är lite extra försiktig med träning och sånt när jag är sjuk och förkyld. Fick lite problem under graviditeten också så fick gå på extra undersökningar men det gick bra.

• Anonym (Dahlia)

Tänk så här: Om du hade fått tid imorgon så hade du haft mer anledning att oroa dig.

Min man sökte i vintras när han blev andfådd och kände sig konstig i bröstet i samband med en infektion och först nu i veckan fick han remisstid till att göra arbets-EKG.

Han hade rejäla dubbelslag vid belastning och hjärtat taktar alltså lite fel och kan inte nå full kapacitet längre, men det gör man inget åt i nuläget. Blir det värre får han återkomma bara.

Om blåsljud från 1177 vårdsidorna:

Behandling

De flesta som får blåsljud i hjärtat behöver inte någon behandling. Om blåsljudet beror på ett fel i hjärtats klaffar eller exempelvis hål mellan hjärtats förmak kan det ibland behövas behandling med läkemedel. I vissa fall kan en operation bli nödvändig.

Du har klarat dig bra med ditt hjärta hittills så försök ta det lugnt och invänta undersökningen. <3
  • Anonym (Lugnt)

Jag är född med blåsljud vilket ofta beror på ett litet hål mellan hjärtkamrarna. Jag har inte minsta besvär av det utom möjligen att jag blir lite mer andfådd av fysisk ansträngning än andra. När jag var liten så fick jag inte vara med på idrotten i skolan men nu som vuxen så är ju hjärtat större och hålet mindre i proportion. Så ta det lugnt och sluta oroa dig.

• Anonym (mia)

Jag är också född med blåsljud, och ofta när läkare kollar mig i vuxen ålder så reagerar de ju på det och vill utreda det vidare fram tills att jag förklarar att det är kollat och att allt är ok. Det enda jag funderar över är när man går till en ny läkare som inte nämner något om det, trots att jag vet att det alltid finns där. Då tänker jag att det är en slarvig läkare.

• mammalovis

Om du inte är påverkad i vardagen så tror jag inte att du behöver oroa dig. Det var så de sa när de upptäckte blåsljud på min dotter när hon var typ 3-4 år. När det är barn märks det tydligen på tillväxten också samt att de fort blir trötta vid ansträngning. Förr fick man inte göra lumpen vid blåsljud, det hände min far.

Hon dubbelkollades först av en läkare till, innan hon fick göra ekg. Sedan schabblade de bort remissen, så det tog nästan ett år innan hon fick göra ultraljudet. Det gick på typ 10 minuter innan det var grönt. Man kunde tydligen få blåsljud vid snabb tillväxt eller vid kraftigare infektioner. Hur det är nu när hon är 6,5 har jag ingen aning om, men inget som påverkar.

• Dumbledore

Jag har ett litet blåsljud, vissa läkare hör det, andra inte. Men när min läkare upptäckte det skickade hon mig på ultraljud ett par veckor senare, och det var ett helt normalt och ofarligt blåsljud. Jag har aldrig varit påverkad av det. Hade din läkare varit orolig hade du fått en tid snabbt.

• Anonym (Medfött hjärtfel)

Jag har både blåsljud, det slår otakt och alla mina klaffar läcker... men jag mår toppen och går på kontroll en gång om året!

• Anonym (hm)
    Anonym (Lycka till) skrev 2017-08-06 20:47:29 följande:

Jag hade likadant, gjorde mitt ultraljud för några veckor sedan. Allt var helt ok, inga avvikelsers kändes jätteskönt.

Jag förstår att du är nervös. Men försök ta det lugnt. Blåsljud är vanligt. Och ofta helt ofarligt.

I vilken situation hörde läkaren ditt blåsljud?

jag var hos vårdcentralen för något helt annat , och läkaren gjorde som de ibland gör ,undersöker relexerna och lyssnar på hjärtat osv och det var då läkaren upptäckte blåsljuden.
Svar på tråden Blåsljud från hjärtat?! remiss till sjukhuset, orolig, någon annan som har det?