• Anonym (Orkar inte mer)

Medicin mot extremt illamående

Hej. Är gravid i v. 10 med mitt 3:e barn å jag orkar inte mer.

Jag har under mina tidigare graviditeter mått extremt illa från v. 6. Tills jag har fött. Jag kan inte duscha, borsta tänderna, äta, prata orkar knappt andas.

Min man kan inte jobba å jag klarar mig inte själv helt enkelt. Mina barn är rädda å ledsna över att se mig så här och jag blir riktigt deprimerad.

Har fått utskrivet lergigan comp alla tre graviditeter som inte fungerat alls. Jag har testat allt det "vanliga" mot gravid illamående men inget funkar.

Så nu till min fråga. Jag vet om att det finns någon medicin mot illamående som vissa har fått utskrivet. Den är väldigt dyr, ca 900 kr för några få tabletter. Den används också för cancer sjuka som mår illa. Jag har en bekant som fått det här utskrivet men jag vill inte fråga henne vad den heter då vi vill hålla detta hemligt ett tag till. Någon som vet vad den heter så jag kan be någon läkare att skriva ut till mig?

• Svar på tråden Medicin mot extremt illamående
  • Aniiee

Har du testat akupressurarmband och ingefära?

Jag fick nk-1-hämmare ett tag, men det ska man absolut inte ha när man är gravid. Annars fick jag betapred, dvs kortison. Vet inte om det hjälper vid gravidillamående.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anaerob

Primperan supp fick jag ta under mina graviditeter.

• Hyperemesis gravidarum

Ondansetron är bäst mot graviditetsillamående.

Sök på hyperemesis gravidarum på facebook så finns det en underbar svensk grupp där om illamående under graviditet.

• Videung7634

Vet att du sa att du testat allt men vill ändå slå ett slag för akupressur armbanden. Jag är egentligen ytterst vetenskapligt lagd och är ifrågasättande till hälsokostpreparat och andra pseudomedicinska påhitt. Men jag mådde extremilla också och dom fungerade fantastiskt!!

• Anonym (Been there)

Som ngn nedan skrev - sök på hyperemesis gravidarum. Din barnmorska måste kunna lotsa dig till en kunnig läkare!

Själv fick jag Esucos utskrivet på licens - vet inte hur det är med det i dag, det var ett par fyra år sedan det begav sig för min del... Det blir anekdotiskt, men jag medicinerade Esucos blandat med Ondansetron, Primperan och Lergigan comp samt Omeprazol hela graviditeterna och födde friska, fullgångna och välväxta barn.

Det viktigaste är vätska, kan du inte behålla det är det dropp som gäller, utifrån egen erfarenhet. Själv låg jag inlagd ett flertal gånger under graviditeterna med vätske- och näringsdropp, kunde inte behålla någonting. Borstade inte tänderna på två månader utan att kräkas när det var som värst. Eltandborste fungerade bäst för mig. Kräktes ändå, men fick ngn tand rengjord åt gången...

Första grav testade jag allt - seaband, ingefära, akupungtur, att småäta osv, men. Det. Gick. Inte.

• Anonym (Spöket)

Till och börja med vill jag säga att jag lider med dig och vet verkligen hur det är. Under båda mina 2 graviditet fick jag hyperimiss. Med första graviditeten fick jag ondasetron,vilket var min räddning hade aldrig orkar annars. Då jag gick ner i vikt mm. I slutet så hade jag så jag kunde ta en ondasetron och en lergigan Comp men illamående fanns där men jag kunde ändå äta och slapp kräkas.

Andra graviditeten dröjde de någon vecka innan illamående och kräkningarna blev så illa men då fick jag bara lergigan Comp. Åkte till sjukhuset där jag fick massa drop mm. Jag bad då om ondasetron eftersom de hjälpt mig så bra sist. Men läkaren skriver inte ut det längre.iallafall inte här. Utan de hade fått nya direktiv. De vill inte skriva ut då det finns en liten risk att barnet får missbildningar på hjärtat. Så jag fick försöka klara mig på lergigan Comp,kombinerat med postafen och sen hjälpt mint mig. Mint tandkräm eller mint tuggummi och sen också akupunktur hjälpte. Det är så tufft men värt det i slutändan. Och de skiljer ändå "bara" 3 år mellan mina graviditer så,mycket utveckling inom medicin och annat kan ju ske. Hoppas snart att du mår bättre. Lycka till

• celluliten

Min syster fick Zofran utskrivet, och det låter som att det är den du beskriver.

Aniiee skrev 2017-08-07 02:35:34 följande:

Har du testat akupressurarmband och ingefära?

Jag fick nk-1-hämmare ett tag, men det ska man absolut inte ha när man är gravid. Annars fick jag betapred, dvs kortison. Vet inte om det hjälper vid gravidillamående.....

Har haft akupressarmband dom två första gravitidterna å testat nu ovkså.. Hjälper inte ett skit ????. Jag har fått gå på tillväga ul för att dom varje gång tror jag väntar tvillingar pga mitt illamående å kräkningar...
    Hyperemesis gravidarum skrev 2017-08-07 04:29:00 följande:

Ondansetron är bäst mot graviditetsillamående.

Sök på hyperemesis gravidarum på facebook så finns det en underbar svensk grupp där om illamående under graviditet.

Så hette kanske tabletten! Verkar dock inte vara några läkare som vill skriva ut det här.. Har aldrig blivit erbjuden detta trots att jag mått så dåligt. Jag köper att jag kan må illa å kräkas ibland. Men nu handlar det om att jag inte har något liv längre.. Jag kan inte göra något själv. Jag bara ligger. Klarade Inte ens av att åka till min blogg häromdagen. Det här går verkligen inte.
    celluliten skrev 2017-08-07 12:54:02 följande:

Min syster fick Zofran utskrivet, och det låter som att det är den du beskriver.

Tack! Ska höra med läkaren
    Anonym (Been there) skrev 2017-08-07 07:53:15 följande:

Som ngn nedan skrev - sök på hyperemesis gravidarum. Din barnmorska måste kunna lotsa dig till en kunnig läkare!

Själv fick jag Esucos utskrivet på licens - vet inte hur det är med det i dag, det var ett par fyra år sedan det begav sig för min del... Det blir anekdotiskt, men jag medicinerade Esucos blandat med Ondansetron, Primperan och Lergigan comp samt Omeprazol hela graviditeterna och födde friska, fullgångna och välväxta barn.

Det viktigaste är vätska, kan du inte behålla det är det dropp som gäller, utifrån egen erfarenhet. Själv låg jag inlagd ett flertal gånger under graviditeterna med vätske- och näringsdropp, kunde inte behålla någonting. Borstade inte tänderna på två månader utan att kräkas när det var som värst. Eltandborste fungerade bäst för mig. Kräktes ändå, men fick ngn tand rengjord åt gången...

Första grav testade jag allt - seaband, ingefära, akupungtur, att småäta osv, men. Det. Gick. Inte.

Tack! Ska kolla upp detta. Jag har "oturen" att vara lite överviktig och trots att jag gått ner flera kilon när jag blivit gravid så har jag aldrig fått bli inlagd med dropp. Dom resonerar som så att eftersom jag väger så mycket från början så är det ingen fara. Trots att jag inte får i mig något. Sen ligger jag bara så jag gör inte av med någon energi direkt..
  • Phalaenopsis
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2017-08-07 13:51:14 följande:
    Tack! Ska kolla upp detta. Jag har "oturen" att vara lite överviktig och trots att jag gått ner flera kilon när jag blivit gravid så har jag aldrig fått bli inlagd med dropp. Dom resonerar som så att eftersom jag väger så mycket från början så är det ingen fara. Trots att jag inte får i mig något. Sen ligger jag bara så jag gör inte av med någon energi direkt..
    Men oavsett hur överviktig man är måste man ju få i sig vätska!

Här i Östergötland använder man fortfarande ondansetron ifall inget annat hjälper. Finns även som munsönderfallande. Risken fördubblas visserligen för hjärtmissbildning, men det betyder i det här fallet att risken går från ca 0,5 till 1 %.
    Att kräkas jämt är sannolikt sämre för barnet. Detta både för att mamma mår illa och inte kan röra på sig, vilket ökar risken för typ allt (generaliserar) samt att blodets elektrolytbalans, B-vitaminer etc. trasslas till av kräkningarna.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2017-08-07 13:51:14 följande:

Men det låter helt galet! Att leva så är tortyr - att bli uttorkad förvärrade bara sjukdoms- och illamåendekänslan för min del. Nu var jag inte direkt överviktig, men det kan väl inte spela någon roll i meningen att man ändå måste få i sig vätska?? Har du NÅGON som kan stå på sig åt dig? Min man var med vid varje läkarbesök - jag orkade inte tala för mig själv...
  • drömmaromsmått

Ondansetron zofran har väl tidigare varit dyrare mm jag har utskrivet och kombinerar det med lergigan comp tror en förpackning kostar typ 150kr finns olika ondansetronsorter inte bara zefron men minns inte vilken som är billigast har haft bägge nu.

Dropp kan du få genom att åka till akuten. Min bm har varit på mig om att jag borde lägga in mig via akuten. Men jag orkar inte ens det.

Idag har jag legat hela dagen, kräkts och haft huvudvärk. Åt en banan under dagen och halva kräktes jag upp direkt sen sov jag bort resten av dagen och äntligen nu på kvällen fick jag i mig tv å mackor.

• Anonym (Been there)
    drömmaromsmått skrev 2017-08-07 22:39:41 följande:

Ondansetron zofran har väl tidigare varit dyrare mm jag har utskrivet och kombinerar det med lergigan comp tror en förpackning kostar typ 150kr finns olika ondansetronsorter inte bara zefron men minns inte vilken som är billigast har haft bägge nu.

Dropp kan du få genom att åka till akuten. Min bm har varit på mig om att jag borde lägga in mig via akuten. Men jag orkar inte ens det.

Idag har jag legat hela dagen, kräkts och haft huvudvärk. Åt en banan under dagen och halva kräktes jag upp direkt sen sov jag bort resten av dagen och äntligen nu på kvällen fick jag i mig tv å mackor.

Lider med er alla som drabbats av detta! För mig blev det en lättnad att ligga på sjukhus - då behövde jag inte kämpa så otroligt bara för att få i mig vätska. Det var "ok" att inte inta ngt. I snitt låg jag inne fem dagar, sedan hemma ett par dagar, inne fem och så höll det på i kanske de första sex månaderna. Se om det går att få hjälp att ta dig till Akuten. När vätskan blir lite mer bakanserad i kroppen släppte i alla fall det illamående som beror rakt av på uttorkning och jag slapp yrseln i alla fall...

För övrigt gick nyponsoppa ganska bra - inte att jag fick behålla det, men det är ok att kräkas upp igen...

Lycka till!
  • Fliselisan

Puh, lider verkligen med er. Började läsa på tråden då jag själv i v.12 fortfarande mår väldigt illa, men jämfört med vad ni beskriver så är mitt illamående inget.

Jag mår illa dygnet runt, lite på morgonen och sen blir det värre mor eftermiddagen, kvällen o natten är värst. Vaknar 1 eller 2 ggr varje natt för att kyssa och det tar minst en timma att somna om pga illamåendet.

Har fått Lergigan com som inte hjälper alls, köpt Postafen som var ganska bra, tog på kvällen då jag blir vansinnigt trött av tabletten, men fick en hemsk hjärtklappning efter att ha tagit tabletten under några kvällar. Oerhört obehagligt, höll i sig flera timmar, så vågar inte ta den igen.

Det är så trist när man ser trädgården växa igen, allt man vill fixa och dona ned, men orkar inte. Efter jobbet bara lägger jag mig på soffan och sover.

Förstår att många av er som skrivit här är sjukskrivna, tror jag mår "För bra" för det, kan ju äta även om det alltid är nära till att kräkas. Sen blir det alltid bättre efter en stund när jag ätit, tills ca 10 minuter efter avslutad måltid då illamåendet kommer igen.

Har testat ingefärste men vågar inte ta mer än en kopp om dagen då det står att det kan framkalla missfall. Seaband funkar ibland men kan inte ha på jobbet, arbetar i vården....

• Anonym (Been there)
    Fliselisan skrev 2017-08-08 19:59:16 följande:

Puh, lider verkligen med er. Började läsa på tråden då jag själv i v.12 fortfarande mår väldigt illa, men jämfört med vad ni beskriver så är mitt illamående inget.

Jag mår illa dygnet runt, lite på morgonen och sen blir det värre mor eftermiddagen, kvällen o natten är värst. Vaknar 1 eller 2 ggr varje natt för att kyssa och det tar minst en timma att somna om pga illamåendet.

Har fått Lergigan com som inte hjälper alls, köpt Postafen som var ganska bra, tog på kvällen då jag blir vansinnigt trött av tabletten, men fick en hemsk hjärtklappning efter att ha tagit tabletten under några kvällar. Oerhört obehagligt, höll i sig flera timmar, så vågar inte ta den igen.

Det är så trist när man ser trädgården växa igen, allt man vill fixa och dona ned, men orkar inte. Efter jobbet bara lägger jag mig på soffan och sover.

Förstår att många av er som skrivit här är sjukskrivna, tror jag mår "För bra" för det, kan ju äta även om det alltid är nära till att kräkas. Sen blir det alltid bättre efter en stund när jag ätit, tills ca 10 minuter efter avslutad måltid då illamåendet kommer igen.

Har testat ingefärste men vågar inte ta mer än en kopp om dagen då det står att det kan framkalla missfall. Seaband funkar ibland men kan inte ha på jobbet, arbetar i vården....

Usch, fruktansvärt jobbigt för dig! Ibland kände jag själv att jag hade "tur" som mådde så illa som jag gjorde, då det resulterade i hel sjukskrivning hela graviditeten (utom det sista innan bf när man inte typ nästan kan bli det). Alla som jobbar och mår övergräsligt illa - vilka hjältar ni är! Att kämpa mot illamåendet "bland folk" och prestera på jobbet måste vara en riktig pina...

Dagar då jag inte kräktes mer än kanske 10 ggr kunde jag äta en Piggelin - det var ngt med det kalla som kändes bra mot illamåendet! Kanske, kanske kan hjälpa någongång?
  • Fler barns mamma

Med min äldsta kräktes jag upp allt kunde bara äta nyponsoppa och plommon tills jag provade turkisk peppar då började jag må bättre var då i vecka 16

• karamellflickan
    Fler barns mamma skrev 2017-08-09 19:06:31 följande:

Har du provat salt lakrits det ges tom till canser Pat för att hjälpa mot illamående

Intressant! Just salt lakrits gick jag och knaprade på i början av min andra graviditet då inget fungerade. Hade då testat allt, akupressur, ingefära, postafen, lergigan comp mm. Det enda jag inte testat är akupunktur som tydligen ska vara bra för många. Anledningen är att jag aldrig lyckades hitta någon som hade tid de veckor som jag mådde som sämst. Jag kräktes hela graviditeterna, men det blev bättre allt eftersom. Gick ner under både, 16 respektive 8 kg.

Så TS, har du inte testat akupunktur, testa det! En sjukgymnast har berättat att de flesta sjukgymnaster ska kunna ge det
Svar på tråden Medicin mot extremt illamående