• Anonym (??)

Finns det någon poäng med att skriva till sitt ex som dumpade en?

Jag och mitt ex hade väldigt många turer med varandra. Först dumpade jag henne, sen hon mig och sist så betedde jag mig så illa att hon tröttnade en gång för alla. 

Det finns mycket att säga om hur turerna gick och varför det blev som det blev. För att sammanfatta det hela upp till dagen då det definitivt tog slut, kan sägas att jag var väldigt kontrollerande och svartsjuk. Såhär i efterhand har jag så klart haft djup ångest över vad hon fick stå ut med och även att detta i sig är en fin egenskap som hon har. Samtidigt fick jag stå ut med väldigt mycket som motiverade mig till att vara kontrollerande och svartsjuk (jag mådde inte bra av att vara det, den som vill läsa mer om exakt vad jag fick stå ut med kan läsa här).

När sen nyheten kom som ett brev på posten om att det "nu fick vara nog", blev jag snarare ledsen, sviken och besviken än hjärtekrossad och arg på mig själv. Min självkänsla gick i botten eftersom att mycket av min svartsjuka och annat jag hade påpekat på visade sig i själva verket vara sant. 

Dels så förändrades det hela väldigt fort, bara över ett dygn och dels så har hon sedan dess också inlett förhållanden/vänskaper med alla som hon själv beskrev "bara var stalkers på sociala medier". Jag kunde när det begav sig se att det fanns ömsesidiga intressen, något jag också konfronterade henne med men fick då bara höra att jag var svartsjuk och kontrollerande. 

Nåväl, jag vill henne egentligen bara väl. Det är också det som lite grann ännu fortfarande gör ont, att hon var en tjej som uppskattar det lilla, något jag tycker är en otroligt fin egenskap. Har hon träffat någon så blir jag idag glad för hennes skull. Men jag har dock en nästan traumatisk känsla kvar när jag ser henne. Det känns som en stark spänning i magen som gör mig illa mående, typ som när man ser någon som sårat en väldigt mycket. Så kanske det också är. 

Däremot intalar jag mig själv att det vore bra att träffas för att tala ut om det. Det finns saker jag vill ha sagt som inte direkt behöver gå i linje med att bara skälla på henne. Utan mer att konstatera vad som hände. 

Lurar jag mig själv som tror att det skulle få mig att må bättre och att göra det lättare för mig att verkligen gå vidare och släppa henne helt?

• Svar på tråden Finns det någon poäng med att skriva till sitt ex som dumpade en?
  • Femhenist

Här måste du göra klart för dig själv vad som är av betydelse och vad som bara är nyfikenhet.

Du kommer sannolikt inte att få fram "sanningen" eller rett ut något på ett vettigt sätt, och det kommer bara att generera frustration och fler frågor.

...och du har svaren på de betydelsefulla frågorna inom dig, så vänd dig dit. Alla människor är unika, så hennes svar säger ändå inget om nästa flickvän. Men insikten om dig själv på de grunder som du faktiskt vet något om är avgörande för ditt nästa förhållande. 

• AnonymE25

Jag skulle råda dig att inte träffa henne igen. På ditt inlägg verkar det som att ni fick ett tydligt slut. På ditt inlägg verkar det också som att du har blivit kontrollerande. Oavsett av vilka anledningar så har ni nu gjort slut och du har och hade inte då heller någon "rätt" att kontrollera henne. Men visst är det svårt med ex, det enda man vill är att hålla kvar vid dem på något sätt. Det enda som har hjälpt för mig är quit Cold Turkey. Bort med numret, bort från sociala medier, bort med alla hennes saker. Bort ur livet. Det är jobbigt, men de två första veckorna är sämst. Du strör bara salt i spåren av att försöka hålla kvar vid henne nu. Varken du eller hon kan ha mått bra i ett förhållande där ni uppenbarligen inte litade på varandra.

Önskar dig lycka till. Jag vet hur ont det gör.

• hännrick

Skriv ett brev till henne, förklara hur du känner och allt du vill ha sagt. När du är nöjd med vad du skrivit så kan du (eller någon du litar på) läsa igenom och avgöra om det skrevs för dig eller för henne och om det är värt att skicka.

I wish you blue birds in the spring, to give your heart a song to sing
  • Phalaenopsis

Tror du verkligen att hon kommer att tala med dig på ett uppriktigt sätt? Hon avfärdade ju ditt obehag och välgrundade misstankar som "svartsjuka". Med tanke på hur illa hon betedde sig med andra män måste hon verkligen legat i för att få dig att söka professionell hjälp.

Att tillsammans summera sin relation kan vara läkande. Att återigen bli avfärdad är det inte.

• KlunsSmurfen

Nåväl, jag vill henne egentligen bara väl. Det är också det som lite grann ännu fortfarande gör ont, att hon var en tjej som uppskattar det lilla, något jag tycker är en otroligt fin egenskap.

Du har beskrivit henne som raka motsatsen, är du seriös?

Såhär, min tjej har en rätt öppen attityd till att träffa "okända män" som hon får någonting av. Jag tror absolut inte hon är otrogen. Hon kommer ofta i kontakt med män som skriver till henne på instagram och andra sociala sidor. Oftast handlar det om att dem bara vill ge henne komplimanger och erbjuda henne något. 

Exempelvis har det hänt att hon åkt iväg för att åka med i någon mans Ferrari, för det har hon alltid önskat göra. Någon annan bjöd henne på en riktigt fin middag. En annan brukar hon åka och bli fotograferad hos. Sen var det någon som gav henne idrottsmassage. 

Ja ungefär i den stilen brukar det vara. Hon har inte så mycket pengar och hon säger i princip bara att det är spännande människor som vill vara snälla och att hon inte skulle göra något romantiskt eller kärleksfullt med dem. Utan det är hennes sätt att få lite socialt umgänge och samtidigt får uppleva saker hon annars inte har råd med.

Massagen exempelvis motiverade hon med att hon ändå hade behövt ordna, men att hon nu sparade massa pengar. Fotograferingen är ändå ett intresse hon har, så där ser jag inte så mycket som är fel? Även om det naket o.s.v. Sen med Ferrarin, ja alltså så länge hon inte hängde med för sex i utbyte så har hon ju bara hängt med på en upplevelse som annars kostar massa pengar?

• Anonym (??)
    Phalaenopsis skrev 2017-08-08 01:11:46 följande:

Tror du verkligen att hon kommer att tala med dig på ett uppriktigt sätt? Hon avfärdade ju ditt obehag och välgrundade misstankar som "svartsjuka". Med tanke på hur illa hon betedde sig med andra män måste hon verkligen legat i för att få dig att söka professionell hjälp.

Att tillsammans summera sin relation kan vara läkande. Att återigen bli avfärdad är det inte.

Jag är ganska duktig på att klandra mig själv och även att försvara personer som beter sig illa åt. Även om jag hade all anledning att reagera som jag gjorde förklarade jag för henne att det var mitt fel. Det var jag som bönade och bad om en ny chans. 

Vad jag kanske egentligen vill få ut av att skriva till henne är hur illa hon faktiskt behandlade mig. Att jag inte ifrågasätter vad hon stundvis kände för mig. När hon var ledsen och grät var det på riktigt. 
    KlunsSmurfen skrev 2017-08-08 02:19:51 följande:

Såhär, min tjej har en rätt öppen attityd till att träffa "okända män" som hon får någonting av. Jag tror absolut inte hon är otrogen. Hon kommer ofta i kontakt med män som skriver till henne på instagram och andra sociala sidor. Oftast handlar det om att dem bara vill ge henne komplimanger och erbjuda henne något. 

Exempelvis har det hänt att hon åkt iväg för att åka med i någon mans Ferrari, för det har hon alltid önskat göra. Någon annan bjöd henne på en riktigt fin middag. En annan brukar hon åka och bli fotograferad hos. Sen var det någon som gav henne idrottsmassage. 

Ja ungefär i den stilen brukar det vara. Hon har inte så mycket pengar och hon säger i princip bara att det är spännande människor som vill vara snälla och att hon inte skulle göra något romantiskt eller kärleksfullt med dem. Utan det är hennes sätt att få lite socialt umgänge och samtidigt får uppleva saker hon annars inte har råd med.

Massagen exempelvis motiverade hon med att hon ändå hade behövt ordna, men att hon nu sparade massa pengar. Fotograferingen är ändå ett intresse hon har, så där ser jag inte så mycket som är fel? Även om det naket o.s.v. Sen med Ferrarin, ja alltså så länge hon inte hängde med för sex i utbyte så har hon ju bara hängt med på en upplevelse som annars kostar massa pengar?

Fast det går inte att jämföra när någon man tycker om kommer hem spontant med blommor eller överraskar med middag, med någon man bara utnyttjar för att åka sportbil med. 
  • Anonym (misstag)

Ett väldigt vanligt misstag många gör är att tro att andra tänker och känner som de själva gör. Dvs DU har möjligen ett behov av att skriva ett brev, men det gäller enbart dig och ingen annan än dig. Vill du skriva ett brev gör det MEN förvänta dig inte ett svar eller det slags svar som du vill ha, förvänta dig heller ingen konversation fram och tillbaka. Personen känner kanske inte alls som du och tänker kanske helt andra saker än vad du gör, har vidare och vill bara helst glömma allt.

Kort sagt skriv för att få ur dig det men förvänta dig ingenting tillbaka.

• Anonym (misstag)
    Anonym (??) skrev 2017-08-09 18:13:59 följande:
    Jag är ganska duktig på att klandra mig själv och även att försvara personer som beter sig illa åt. Även om jag hade all anledning att reagera som jag gjorde förklarade jag för henne att det var mitt fel. Det var jag som bönade och bad om en ny chans. 

Vad jag kanske egentligen vill få ut av att skriva till henne är hur illa hon faktiskt behandlade mig. Att jag inte ifrågasätter vad hon stundvis kände för mig. När hon var ledsen och grät var det på riktigt. 
    KlunsSmurfen skrev 2017-08-08 02:19:51 följande:
    Fast det går inte att jämföra när någon man tycker om kommer hem spontant med blommor eller överraskar med middag, med någon man bara utnyttjar för att åka sportbil med. 
    Du missar poängen totalt, poängen är att den ena beskrivningen skiljer sig kapitalt från den andra. Det man brukar kalla för efterkonstruktioner.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (??) skrev 2017-08-07 13:24:28 följande:

Jag och mitt ex hade väldigt många turer med varandra. Först dumpade jag henne, sen hon mig och sist så betedde jag mig så illa att hon tröttnade en gång för alla. 

Det finns mycket att säga om hur turerna gick och varför det blev som det blev. För att sammanfatta det hela upp till dagen då det definitivt tog slut, kan sägas att jag var väldigt kontrollerande och svartsjuk. Såhär i efterhand har jag så klart haft djup ångest över vad hon fick stå ut med och även att detta i sig är en fin egenskap som hon har. Samtidigt fick jag stå ut med väldigt mycket som motiverade mig till att vara kontrollerande och svartsjuk (jag mådde inte bra av att vara det, den som vill läsa mer om exakt vad jag fick stå ut med kan läsa här).

När sen nyheten kom som ett brev på posten om att det "nu fick vara nog", blev jag snarare ledsen, sviken och besviken än hjärtekrossad och arg på mig själv. Min självkänsla gick i botten eftersom att mycket av min svartsjuka och annat jag hade påpekat på visade sig i själva verket vara sant. 

Dels så förändrades det hela väldigt fort, bara över ett dygn och dels så har hon sedan dess också inlett förhållanden/vänskaper med alla som hon själv beskrev "bara var stalkers på sociala medier". Jag kunde när det begav sig se att det fanns ömsesidiga intressen, något jag också konfronterade henne med men fick då bara höra att jag var svartsjuk och kontrollerande. 

Nåväl, jag vill henne egentligen bara väl. Det är också det som lite grann ännu fortfarande gör ont, att hon var en tjej som uppskattar det lilla, något jag tycker är en otroligt fin egenskap. Har hon träffat någon så blir jag idag glad för hennes skull. Men jag har dock en nästan traumatisk känsla kvar när jag ser henne. Det känns som en stark spänning i magen som gör mig illa mående, typ som när man ser någon som sårat en väldigt mycket. Så kanske det också är. 

Däremot intalar jag mig själv att det vore bra att träffas för att tala ut om det. Det finns saker jag vill ha sagt som inte direkt behöver gå i linje med att bara skälla på henne. Utan mer att konstatera vad som hände. 

Lurar jag mig själv som tror att det skulle få mig att må bättre och att göra det lättare för mig att verkligen gå vidare och släppa henne helt?

Vad är det du vill ha av ett samtal med henne? Räcker det att hon lyssnar? Tänk om hon inte gör det? Tänk om hon inte ger dig rätt respons? Hur skulle du må av att samtalet gick åt pipan?
  • Anonym (??)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-09 19:12:36 följande:
    Vad är det du vill ha av ett samtal med henne? Räcker det att hon lyssnar? Tänk om hon inte gör det? Tänk om hon inte ger dig rätt respons? Hur skulle du må av att samtalet gick åt pipan?
    Det räcker att hon lyssnar. Jag känner mig utnyttjad och illa behandlad, att hon går vidare som om att hon inte har något ansvar i det hela gör mig förbannad. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (??) skrev 2017-08-09 19:25:03 följande:

Det räcker att hon lyssnar. Jag känner mig utnyttjad och illa behandlad, att hon går vidare som om att hon inte har något ansvar i det hela gör mig förbannad. 

Tänk om hon inte orkar lyssna då? Eller att hon lyssnar men inte "hör".
  • Anonym (??)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-09 19:29:40 följande:
    Tänk om hon inte orkar lyssna då? Eller att hon lyssnar men inte "hör".
    Det är så klart risken jag får ta. Skriver jag så får jag aldrig veta. Det är ändå främmande för mig hur vissa människor bara kan gå vidare efter att ha betett sig som idioter. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (??) skrev 2017-08-09 19:35:05 följande:

Det är så klart risken jag får ta. Skriver jag så får jag aldrig veta. Det är ändå främmande för mig hur vissa människor bara kan gå vidare efter att ha betett sig som idioter. 

Det känns som att du önskar att hon genomgått personlig utveckling och uppnått större mognad och blivit mer empatisk. Sannolikheten för det är rätt liten. Så hon kommer knappast behandla dig bättre nu än tidigare..
  • Anonym (mmm)

Tror inte du har något för din önskan faktiskt. Om jag var tjejen skulle jag inte vara intresserad av att sitta med exkillen och älta. Du får hantera dina "demoner" själv. 

Jag tror att du skrivit trådar innan, tycker jag känner igen både innehåll och stil. Om det stämmer så har du ältat en hel del här på forumet och det hjälper dig inte. 

Du skriver du inte vill att hon bara ska gå vidare när inte du har gjort det, men det är inte henne ansvar. Är det slut så är det. Var och en får slicka såren på sin kammare, liksom. 

• Anonym (misstag)
    Anonym (??) skrev 2017-08-09 19:35:05 följande:
    Det låter som du vill ha en konfrontation, du vill få en ursäkt och få henne att erkänna sitt misstag. Glöm det det kommer du aldrig få, hade hon varit så mogen hade hon förmodligen inte gjort som hon gjorde i första taget. Hon kommer göra det som är enklast för henne, gå vidare och lämna allt bakom sig.
  • KlunsSmurfen

"Jag är ganska duktig på att klandra mig själv och även att försvara personer som beter sig illa åt"
    Har du försvarat de betett sig illa mot dig?
    Är man för snäll och låter andra trampa på en så byggs det på med tiden.

Något som stämmer?
    15 Signs You're A People Pleaser And Don't Even Know It
    www.thetalko.com/15-signs-youre-a-people-pleaser-and-dont-even-know-it/

Svar på tråden Finns det någon poäng med att skriva till sitt ex som dumpade en?