Vad krävs för a-kassa?
Hej! (kanske fel del av forumet men testar här)
Har fått veta att företaget jag jobbar på kanske tvingas säga upp mig då de inte har råd att ha kvar en del av oss. Är med i unionens A-kassa sedan lite mer än ett år tillbaka, men jag undrar över lite grejer och någon av er kanske kan hjälpa mig.
Såhär står det på unionens hemsida:
"För att få ut ersättning måste du ha varit medlem både i Unionen och A-kassan samt varit ansluten till inkomstförsäkringen (resp. tilläggsförsäkringen om den är tecknad) de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös och under de senaste 18 månaderna arbetat sammanlagt 12 månader, minst 80 timmar per månad."
Jag har jobbat mer än 12 månader och minst 80h per månad, så det är inga konstigheter där. Det som får mig att undra är det som står i början, att jag måste varit medlem i både unionen och a-kassan samt varit ansluten till inkomstförsäkringen resp. tilläggsförsäkringen om den är tecknad. Vad innebär det? Jag har betalat mina 112 kr varje månad men har jag missat något? Har inget minne av att jag blivit medlem på unionens egen hemsida utan bara a-kassan? Har jag betalat pengar i onödan? Har jag inte rätt till a-kassa? Någon som har koll? :)