• Mians1987

Vad krävs för a-kassa?

Hej! (kanske fel del av forumet men testar här)

Har fått veta att företaget jag jobbar på kanske tvingas säga upp mig då de inte har råd att ha kvar en del av oss. Är med i unionens A-kassa sedan lite mer än ett år tillbaka, men jag undrar över lite grejer och någon av er kanske kan hjälpa mig.

Såhär står det på unionens hemsida:

"För att få ut ersättning måste du ha varit medlem både i Unionen och A-kassan samt varit ansluten till inkomstförsäkringen (resp. tilläggsförsäkringen om den är tecknad) de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös och under de senaste 18 månaderna arbetat sammanlagt 12 månader, minst 80 timmar per månad."

Jag har jobbat mer än 12 månader och minst 80h per månad, så det är inga konstigheter där. Det som får mig att undra är det som står i början, att jag måste varit medlem i både unionen och a-kassan samt varit ansluten till inkomstförsäkringen resp. tilläggsförsäkringen om den är tecknad. Vad innebär det? Jag har betalat mina 112 kr varje månad men har jag missat något? Har inget minne av att jag blivit medlem på unionens egen hemsida utan bara a-kassan? Har jag betalat pengar i onödan? Har jag inte rätt till a-kassa? Någon som har koll? :)

• Svar på tråden Vad krävs för a-kassa?
  • Birgitta02

Jag tycker du skall ringa a-kassan/unionen och ställa din fråga. De har ju alla relevanta uppgifter där.

• Meus Veritas

Första reaktionen är att 112 kr i månaden låter väldigt lite för att innefatta både a-kassan och fackavgift. Jag som sjukskriven har sänkta avgifter pga det men betalar ändå 205 kr i månaden. När jag jobbade låg det sammanlagt på uppåt 400 kr i månaden. Det låter mest som att du bara anslutit dig till unionens fack och inte till dess a-kassa. Men säkraste sättet att få veta är att ringa unionen och fråga, dom kan garanterat ge dig ett korrekt besked.

• riboflavin

Som jag förstår det så gäller ovanstående unionens inkomstförsäkring, dvs den möjliga ersättning utöver taket i a-kassan som man som ansluten medlem kan få under en period.

Du är medlem i a-kassan och kan därför få a-kassa baserat på max inkomsttaket (ca 25 000) tjänar man inte mer än så gör en extra inkomstförsäkring ingen nytta. Men om man tjänar mer än så är det bra att vara inkomstförsäkrad.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Saral92

Med tanke på att du bara betalar 112kr så antar jag att du endast är med i unionens fackförbund. Annars borde avgiften ligga på över 400-500. Och är du inte med i a-kassan får du ingen ersättning alls tyvärr.

• riboflavin

Väldigt enkelt att kolla upp, så slipper man spekulera.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Rockelina

För att få a-kassa måste du ha arbetat minst halvtid i ett år och vara medlem i a-kassan. Det har du.

Resten gäller som en tidigare skribent skrev om du ska få tilläggsförsäkringen.

Svar på tråden Vad krävs för a-kassa?