• Anonym (Ts)

Ytterkläder till 1,5 åring på förskolan i höst???

Ber om hjälp av er som har barn på förskolan. Vårt barn ska börja i september och är då 16 mån. Förstår att det kommer gå åt mer kläder nu och funderar mest på ytterkläder. Vad ska man satsa på? Hittar både regnkläder, fodrade och ofodrade, funktionsplagg, skaljackor, overaller, överdragsbyxor. Ingen aning om vad som är bäst. Vill inte köpa för mycket i onödan, är ju inga billiga grejer. Vad har ni använt under höst/vinter? Gärna tips på märken som är bra och inte kostar skjortan.

• Svar på tråden Ytterkläder till 1,5 åring på förskolan i höst???
  • Hyttir

Vi gillar ytterkläder från Kaxs, Kapp Ahl. Funkar bra och är hållbara. Vi har haft en ofodrad overall och en tjockare vinteroverall. Under den ofodrade har man olika kläder beroende på temperatur. Yllekoftor har det mest varit. En hemmastickad tunn och en i ullfleece.

Ytterkläder med fleecefoder i har vi tyckt har varit knöliga att få på.

Ett hett tips är ofodrade galonvantar. Antingen utan ngt under eller ullvantar i passande tjocklek. PoP har superbra tunna ullvantar!

Fuskpolo funkar bättre än halsduk.

Och ullsulor i vinterstövlarna.

Sydväst gillar vi också. Ofodrad med tunn mössa av bomull eller ylle beroende på väder.

PoP har också bra ytterkläder, men är dyrare än Kaxs.

• Alexi

Köp inte för många varianter! De kommer inte användas.

Skalkläder (med fleece under om det är kallt), och bra vinteroverall.

Kax från Kappahl funkar jättebra!

• Awesome

Vi har alltid använt fodrade galonställ och vantar i samma material både höst och vår innan det är dags för vinteroveraller. Tidig höst när det inte är så blött och kallt så är skalkläder bra.

• viseversa

Det är ju en smaksak. Jag har själv inte gillat skalkläderna i regnväder utan föredrar vanigt galonställ som då INTE är fodrat. Då kan man klä på/av kläderna under beroende på väder.

Har jobbat på förskola själv och dom fodrade ställen användes in på våren och barnen i dom var helt blöta av svett då både fleece och galon är gjort av plast som inte andas.

Många föredrar skalkläderna men jag tyckte alltid dom blev dåliga och började läcka in efter ett tag. Skalkläder har jag använt i tex skogen när det är fuktigt ute. Men i regn och vattenpölar föredrar jag galon.

Och det är vikgigt hur man ska tvätta dom(skalkläderna). Galonkläder sköljde jag bara av om det var mycket gegga och hängde upp på tork och sen borstade av. 

Bra vinterskor är ett måste. Ecco och Viking är dom jag anser bäst. Har testat sorel också och dom gav jag inte mycket för. Dom blev blöta rakt igenom på en gång så fort det var lite slask ute och barnen blev kalla fort pga det. Sorel köper jag aldrig igen. 

Overall på små barn. Inga glipor där det kan blåsa in/komma in snö. Kaxs på kappahl har toppenbra overaller och andra ytterkläder som inte kostar multum. Dom fick även bäst i test något år och vann över bla reima i många moment.

Sen vantar(många par) då dom ofta tappas bort. Mössa,sockor,fuslpolo.

Extrekläder har jag bara vanliga från typ HM. Inget man är rädd om då dom ofta målar,klipper äter mat som spills och så blir det fläckar som inte går bort i tvätten. Bra att ha några omnbyten i lådan. 4 par byxor 4 par tröjor en extra mössa och några par strumpor.

• Litet My

Skulle satsa på galon till så små barn som sitter mycket, gärna i vattenpölar. Dock ej fodrad galon, hellre fleeceunderställ till kalla dagar. Brukar satsa på bra lite dyrare vinterkläder istället för dyra skalkläder i den åldern. Många billiga overaller tål inte så mycket samt att passformen ibland är bedrövlig så de knappt kan röra sig.

• Det kommer bli bra

Det beror ju lite på var ni bor i landet också, om ni brukar ha ordentlig vinter eller bara slask tex.

Jag har bra underställ i ullmix, strumpor i ullmix, fleece eller ullkofta och skalkläder, och så kär vi lager på lager princip.

Galon (ofodrad) till riktigt blöta dagar, när hela fsk-gården är en enda lerpöl. Eller bara galonbyxa som jag drar över skaljackan. Tycker galon är praktikst för det går bara att skölja av alla lervälling.

Gummistövlar och raggsocka samt ullsula att ha i när det blir kallare. Jag har haft ett par stövlar på fsk och ett par hemma.

Sedan bra promenadskor eller gympaskor i gore-tex eller liknande material.

Tunna "magiska" ullmix-vantar (tex pop) och ofodrad galonvante att dra över vid blött. Tycker inte tjocka vintervantar är så mycket att ha när de är små, iaf har mina direkt slitit av sig dem. Ullmix-vantar (2 st på varandra) har de kvar längre. Vanthållare är bra så försvinner inte vantarna.

Tunn mössa och tjockare mössa. När de varit små så har vi haft balaclava-stil, för den sliter de inte va i första taget som andra mössor.

Halskrage (vi har haft tunna i ullmix)

Overall till vintern. Även bra att dra galonbyxa över när det är slask för att skydda overallen. Vinterkängor i gore-tex eller liknande material.

Namnlappar eller märkpenna!!! :)

Vi har köpt det mesta på rea eller begagnat. Men annars är tex Kaks på Kappahl och Fix på Lindex bra märken.

• Anonym (Ej kaxs)

Får väl vara lite motvalls då och säga att jag tycker att kaxs är rätt dåliga på små barn, fr a för att de är så styva i tyget att barnet knappt kan röra sig, än mindre sitta i vagn etc utan att tyget hamnar upp framför ansiktet. Motsatsen till det är mjuka Reima, men dyrare. Hade hellre köpt begagnad Reima än ny kaxs till så små barn. Finns säkert många märken som är bättre än kaxs när det gäller detta, för de är rätt bedrövliga om du frågar mig.

Svar på tråden Ytterkläder till 1,5 åring på förskolan i höst???