ammela skrev 2017-08-13 12:47:57 följande:
Vi tillhör Borås helt så alla ultraljud och så är här.
Är det bara östra som gäller i göteborg nu? Inget kvar i mölndal alls?
Jobbar på lågstadiet och har nu en trea. Fördelen är att jag "jobbat in dem" under ett år så klassen fungerar bra! Så jag är klasslärare och undervisar i allt utom idrott och slöjd.
Spännande med psykologi! Känns rätt nära pedagogik på många plan. Jag var sugen på kurator eller liknande innan jag läste till lärare så jag tycket det är spännande att blanda in lite sådant i jobbet! En lärare är ju ofta många saker samtidigt för ett barn så det är spännande!
Skulle du plugga något under hösten också?
Försöker att inte vara för extrem i graviditeten och läsa på för mycket. Gällande mat är det inte så många saker jag anpassar, äter i vanliga fall inte mögelostar och sådant ändå... men såklart ingen alkohol, är försiktig med salami, parmaskinka osv. Men annars rätt som vanligt! Har ätit väldigt dåligt i sommar från att innan graviditeten har ätit lchf-kost. Redan gått upp ca 6 kg så nu får jag skärpa mig lite med att äta bra och röra på mig! Gällande hygienartiklar har jag inte ändrat något. Känns som att jag har dålig koll på vad jag skulle behöva tänka på kanske... tänker inte färga håret eller så iaf under graviditeten men annars kör jag på! Har ganska känslig hy så har ganska skonsamma produkter redan från början.
Vad har du anpassat? (Vad har jag missat?!? :) )
Läst lite om bristningar på magen och börjat smörja in magen med mandelolja vet inte om det hjälper men det är skönt och magen kliar inte lika mycket nu efter att jag börjat med det! Smörjer du med något?
Ja, allt är flyttat till Östra. Vi hade halvt ställt in oss på Mölndal, men fick reda på att de la ner förlossningsdelen där under våren.
Aha, då har du ju lite koll på barn och så antar jag;) Då kanske du även kommer att ha många som följer din graviditet dagligen, och en del frågor? På gott och ont kanske?
Jo, det är det ju! De är besläktade på vissa sätt och intressanta båda två. Man behöver nog lite av varje i när man arbetar i våra branscher.
Dock har jag förstått efter att ha arbetat i några år att jag skulle vilja arbeta mer administrativt och strategiskt, snarare än operativt. Det var bland annat därför jag sa upp mig, då jag inte trivdes med att arbeta i så nära relation med ungdomarna. Arbetade dygnet runt, långa pass och i skift och var samboende med ungdomarna. Det fungerade inte alls för mig och kroppen och sinnet sa ifrån. Så därför ska jag bara läsa yrkesutbildningen till administratör nu under några månader på halvtid, samtidigt som jag söker nytt arbete och gör egna projekt vid sidan av. Ska bli spännande att se hur det går att söka jobb samtidigt som man kommer att se ut som en boll... Har sökt flera jobb som jag verkligen vill ha och har god kompetens för, får bara hoppas att de i så fall kan ha överseende med graviditeten.
Är en väldigt märklig situation, då jag alltid haft arbete, varit "duktig flicka" och uppstyrd. Trodde inte jag skulle behöva hamna här, men nu när jag väl är här har jag fått helt nya perspektiv samt mår faktiskt gott i situationen trots allt, även om det är lite nervöst att självmant försätta sig i arbetslöshet. Man får vara väldigt tacksam att man bor i Sverige i dessa situationer, då jag har turen att vara inkomstförsäkrad samt har arbetat upp en god SGI inför föräldraledighet.
Det kan nog vara en sund inställning, man kan ju läsa ihjäl sig om man vill, och då är ju typ allt "farligt" till slut. Jag gick lite i den fällan i början och blev nojig för lite allt möjligt. Jag läste främst på om hygienprodukter och kost. Gällande hygienen så kände jag att jag ville ha det så naturligt som möjligt då det finns så mycket hormonstörande ämnen (typ parabener) i typ smink, schampo, tvål, solskydd osv. Bytte ut allt direkt till ekologiskt/parabenfritt/oparymerat och försökte hitta vettiga alternativ till det mesta. Sen finns som sagt en massa rapporter hit och dit om allt möjligt, så det är ju inte säkert att jag gjort "rätt", men det kändes iaf bättre. Om du redan har skonsamma produkter så är ju det jättebra! Sen måste man ju känna vad som känns bäst för en själv, och jag ville nog mest känna att jag hade kontroll över graviditeten, med tanke på historiken, och göra allt det jag kunde för att behålla den, även om jag vet att det inte funkar så... Jag använder kokosolja till hela kroppen, och framförallt till magen, tycker det funkar ok men vet inte heller om det hjälper mot bristningarna. Lär man väl bli varse lite senare:)
Sen gällande mat så har jag under en längre tid försökt äta så mycket vegetariskt/veganskt som möjligt, även om jag även äter kött osv. Detta är också en så grej jag gått igång på mer nu och tycker är väldigt intressant. Detta då ur både miljöaspekt, men även att det kommer mer och mer info kring hur animaliska produkter kan kopplas till sjukdomar och ohälsa. Känns högst relevant nu under graviditeten. Om du är intresserad finns flera bra dokumentärer kring detta på Netflix nu:) Så lchf alltså? Hur har det fungerat för dig?
Känner också att det är dags börja röra på sig mer, har mått så illa och varit så trött att träningen halvt kommit av sig. Vad tränar du och hur har du tänkt kring träning?
Har sprungit mycket innan, men inte vågat göra det riktigt under graviditeten. Men funderar på att börja lite smått nu igen när jag orkar mer och mår bättre.
Har också börjat fundera på det där med viktuppgång. Har gått upp 2kg än så länge. Det verkar väl vara lite halvt genetiskt det där hur mycket man går upp eller? Gick din mamma upp mycket eller lite? Min mamma gick upp 20kg, men hon sa att det var för att hon åt så mycket glass...:) Jag hoppas att det kommer att bli lite mindre än så iaf.