Vad ska lärare skriva som årstid
Jag vabbat och vill ändra inkomsten hos försäkringskassa men fastnar på årsarbetstid.
Hur många dagar arbetar en lärare per år?
Har ställt denna fråga till facket men verkar lite oklart om man ska skriva i timmar eller dagar, facket pratar också om att man kan skriva 20% av en vecka för varje dag typ men sådant möjlighet finns inte på Fk hemsida.
här är svaret jag fick av facket:
För ferieanställda lärare är den reglerade årsarbetstid är 1360 timmar fördelade på 194 arbetsdagar, det blir 7,01 timmar per dag. Utöver det finns förtroendearbetstid. Din förtroendearbetstid förlägger du när det passar dig och ditt arbete. Förtroendearbetstiden är 407 timmar och ingår i din heltid. Totalt är alltså årsarbetstiden 1 767 h.
Läs gärna mer om arbetstid här:
https://www.lararforbundet.se/artiklar/ferieanstallning-ferietjanst
Försäkringskassan ska vara införstådd med hur vi arbetar och att en dag är en femtedel av en arbetsvecka (8 timmar av en 40-timmarsvecka som är det som gäller för övriga arbetsmarknaden.) Ett förslag är att du använder procent, dvs en ledig dag för vab är 20% av din veckoarbetstid.
Min fråga till er lärare som har vabbat och vet vad man skriver i FK blankett så att det blir rätt.
Arbetsgivaren drar i alla fall 1.4 dagar för varje vab dag, alltså vabbar jag fyra dagar då drar arbetsgivaren 5,6 dagars lön.