• Nttekniker

Vad ska lärare skriva som årstid

Jag vabbat och vill ändra inkomsten hos försäkringskassa men fastnar på årsarbetstid.
    Hur många dagar arbetar en lärare per år?
    Har ställt denna fråga till facket men verkar lite oklart om man ska skriva i timmar eller dagar, facket pratar också om att man kan skriva 20% av en vecka för varje dag typ men sådant möjlighet finns inte på Fk hemsida.
    här är svaret jag fick av facket:
    För ferieanställda lärare är den reglerade årsarbetstid är 1360 timmar fördelade på 194 arbetsdagar, det blir 7,01 timmar per dag. Utöver det finns förtroendearbetstid. Din förtroendearbetstid förlägger du när det passar dig och ditt arbete. Förtroendearbetstiden är 407 timmar och ingår i din heltid. Totalt är alltså årsarbetstiden 1 767 h.

Läs gärna mer om arbetstid här:
    https://www.lararforbundet.se/artiklar/ferieanstallning-ferietjanst

Försäkringskassan ska vara införstådd med hur vi arbetar och att en dag är en femtedel av en arbetsvecka (8 timmar av en 40-timmarsvecka som är det som gäller för övriga arbetsmarknaden.) Ett förslag är att du använder procent, dvs en ledig dag för vab är 20% av din veckoarbetstid.
    Min fråga till er lärare som har vabbat och vet vad man skriver i FK blankett så att det blir rätt.
    Arbetsgivaren drar i alla fall 1.4 dagar för varje vab dag, alltså vabbar jag fyra dagar då drar arbetsgivaren 5,6 dagars lön.

• Svar på tråden Vad ska lärare skriva som årstid
  • Palestrina

Länge sedan jag vabbade, men varför frågar du inte försäkringskassan istället för facket? Eftersom det är försäkringskassa som kräver uppgifter av dig. Det finns ju fler lärare som har haft samma fråga.

• Anotherone

Om du jobbar inom kommunal verksamhet så anger man årsarbetstiden till 260 dagar om man jobbar måndag -fredag. Vilket jag antar att du gör eftersom du har kvoten 1,4.

• Nttekniker

Jag har frågat alla, arbetsgivaren, facket och FK men ingen gav konkret svar.
    Men idag har jag fått ett telefonsamtal av facket som sade att man ska skriva 260 dagar oavsett och att FK struntar helt på lärarnas kollektivavtal.

• Anotherone
    Nttekniker skrev 2017-08-09 15:56:29 följande:

Jag har frågat alla, arbetsgivaren, facket och FK men ingen gav konkret svar.

Men idag har jag fått ett telefonsamtal av facket som sade att man ska skriva 260 dagar oavsett och att FK struntar helt på lärarnas kollektivavtal.

Precis så!
  • Anonym (Rt)

Jag har samma problem. Jag har pratat med facket , hr- enheten och flera olika handledare på FK, och alla säger olika. Man skulle kunna tro att jag var den första läraren i världshistorien som skaffat barn, för det verkar som ingen fått frågan förut.

Svar på tråden Vad ska lärare skriva som årstid