• Anonym (begagnad)

Köper ni begagnade märkeskläder till barn?

Undrar om ni köper begagnade märkeskläder som kostar 200-300 kronor eller mer till era barn, alltså mer än nytt från HM, Lindex, Kappahl? Varför gör ni detta? Bara för att det står ett visst märke på sparkdräkten? Avser alltså vanliga kläder som sparkdräkter, bodies, tröjor, leggings och inte overaller, fleece osv. 

• Svar på tråden Köper ni begagnade märkeskläder till barn?
  • Anonym (Gjorde förr)

Jag separerade när min dotter var 1 år, hade dålig lön, mycket utgifter och dyra lön på lägenheten, gick inte att få en hyresrätt, bor i Sthlm.

Jag fick vända på varenda krona, köpte inget till mig själv, fyndade leksaker, barnvagn osv på blocket. Köpte mat så billigt det gick, men tänkte ändå på att försöka handla bra och nyttig mat, men inget lyx, hade inte råd med det.

Då, när jag hade det riktigt tight, så var det jätteviktigt med märkeskläder, särskilt på dagis.....

Ville inte att någon skulle tro att vi hade det dåligt ställt bara för att jag var ensamstående.

Kommer ihåg hur jag trånade efter såna där skalbyxor från Polarn o pyret, där namnet står över hängslen....jag sätt nästan varje kväll och spanade igen Tradera för att försöka fynda några märkeskläder...en mindre populär tröja från PoP kunde man få för typ 50 kronor....sen sålde jag såklart vidare kläderna när dottern vuxit ur.

Idag, när jag kommit ur min ekonomiska klämma, har det bra ställt, så skulle jag aldrig köpa märkeskläder, begagnade eller inte, bara pga vad andra ska tycka, tänka eller tro om mig.

Köper jag märkesplagg så är det för att de är snygga, men eftersom min dotter nu är så pass stor att hon får vara med och bestämma blir det uteslutande hm och lindex, som är hennes smak.

Så osäkerhet, är nog svaret på din fråga. Tittar man på innerstadsbarnen så går de inte runt i PoP, trots att föräldrarna helt säkert har råd. Dock desto vanligare i förorten, även bland föräldrar som är arbetslös etc.

• Anonym (Näpp)

Nej blir det korta svaret. Köper nästan allt på loppis, men det kostar mellan 15-25:- per plagg oavsett märke.

• Anonym (Sophie)

Köper aldrig begagnat och aldrig HM och Lindex. Handlar andra billiga märken som Mini Rodini. Ralph Lauren, Villervalla, Oii, AFTM, Gant och andra i samma klass som jag tycker är fina.

• Anonym (nina)
    Anonym (begagnad) skrev 2017-08-08 20:00:58 följande:
    Undrar om ni köper begagnade märkeskläder som kostar 200-300 kronor eller mer till era barn, alltså mer än nytt från HM, Lindex, Kappahl? Varför gör ni detta? Bara för att det står ett visst märke på sparkdräkten? Avser alltså vanliga kläder som sparkdräkter, bodies, tröjor, leggings och inte overaller, fleece osv. 
    Handlar begagnat, blir ofta märkeskläder för att jag tycker dom är snyggare. Viktigare är dock att det är bra material, gillar inte syntetmaterial. Tycker loppisar är jobbiga och vill inte behöva sortera ut massa kläder jag inte gillar ur stora klädkassar så därför blir det inte mycket sådana. Begagnat handlar jag även till mig själv, främst av miljöhänsyn. Bomull är väldigt påfrestande att odla så jag tycker det är viktigt att kläderna används så mycket som möjligt innan de återvinns.
  • Anonym (Ibland)

Köper endel nya kläder på pop för de håller betydligt längre än kläder från kappahl el lindex. Hm vill jag inte handla på av olika skäl.

Och jag tycker att pops overaller är för dyra men så mycket varmare och bättre än tex kaxs så JA jag har köpt några pop vinteroveraller på tradera till toppen pris och i nästan nyskick. Är så väldigt böjd med dem. Trots att de varit beg har jag kunnat ha den till alla 3 barnen. Köper inte kläder pga ett visst märke utan pga kvalitet och även miljötänkande.

• Anonym (begagnad)

Ja, ytterplagg som overaller fattar jag att man köper begagnad men undrade mest om innekläderna. Såg nämligen på Tradera och även på Loppissidor på Facebook att folk betalar 200-300 för en sparkdräkt och undrade varför man betalar så mycket pengar för ett begagnat plagg när man kan köpa ett nytt mycket billigare. Vad spelar märket för roll på en sparkdräkt eller en tröja på en bebis?

• Anonym (begagnad)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-08-08 20:22:38 följande:

Köper aldrig begagnat och aldrig HM och Lindex. Handlar andra billiga märken som Mini Rodini. Ralph Lauren, Villervalla, Oii, AFTM, Gant och andra i samma klass som jag tycker är fina.

Vad betyder Oii och AFTM? 
  • Anonym (Sophie)

[quote=77908379][quote-nick]Anonym (begagnad) skrev 2017-08-08 20:54:13 följande:[/quote-nick]Vad betyder Oii och AFTM? [/quote

Skulle skriva Molo. Oii är en nätbutik och AFTM är ett klädesmärke.

• Anonym (Ibland)
    Anonym (begagnad) skrev 2017-08-08 20:52:44 följande:

Ja, ytterplagg som overaller fattar jag att man köper begagnad men undrade mest om innekläderna. Såg nämligen på Tradera och även på Loppissidor på Facebook att folk betalar 200-300 för en sparkdräkt och undrade varför man betalar så mycket pengar för ett begagnat plagg när man kan köpa ett nytt mycket billigare. Vad spelar märket för roll på en sparkdräkt eller en tröja på en bebis?

Sant! Nä till bebisar förstår jag inte heller. Men vissa jagar märken. Har dock börjar köpa pops tights/leggings till dottern då de är de enda som håller och dessutom går att reglera i midjan.
  • MrsMia

Håller inte alls med dig, Lindex har ofta mycket bra kvalitet på sina barnkläder och kappahls kaxs är precis lika bra och slitstarka som Polarn o pyrets kläder/ytterplagg.

Anonym (Ibland) skrev 2017-08-08 20:39:47 följande:

Köper endel nya kläder på pop för de håller betydligt längre än kläder från kappahl el lindex. Hm vill jag inte handla på av olika skäl.

Och jag tycker att pops overaller är för dyra men så mycket varmare och bättre än tex kaxs så JA jag har köpt några pop vinteroveraller på tradera till toppen pris och i nästan nyskick. Är så väldigt böjd med dem. Trots att de varit beg har jag kunnat ha den till alla 3 barnen. Köper inte kläder pga ett visst märke utan pga kvalitet och även miljötänkande.

• Anonym (Ibland)
    MrsMia skrev 2017-08-10 00:07:16 följande:

Håller inte alls med dig, Lindex har ofta mycket bra kvalitet på sina barnkläder och kappahls kaxs är precis lika bra och slitstarka som Polarn o pyrets kläder/ytterplagg.

Du får ha dina åsikter men tyvärr har dragkedjor krånglat på oss kläder då vi köpt dem. Nu pratade jag om vinteroveraller och våra barn har varit klart varmast i pops.
Svar på tråden Köper ni begagnade märkeskläder till barn?