• zdudmwml

Känna av när befruktningen sker?

dream on skrev 2017-08-08 22:17:33 följande:
    I beg to differ! Jag har känt detta distinkt tre gånger. De var inte alla planerade graviditeter så det var inte så att jag projicerade någon barnlängtan på det. Har aldrig upplevt den förnimmelsen vid andra samlag som inte resulterat i graviditet så jag tycker att du talar mera sanning än du vet. Varför skulle det inte kunna vara så förresten? Vi människor upplever ju allt från dofter, smaker, färger, orgasm och graviditeter olika. Vore konstigare om allas upplevelse vore lika!
    Andra hävdar att de minns sina liv som nyligen befruktat embryo. Visst måste även det vara sant eftersom de har den upplevelsen?
    I dagens moderna samhälle är vetenskap och fakta inte så viktigt. Tror man någonting så är det sant oavsett vad andra säger och fakta och forskning säger.

Alla äger sina egna upplevelser. Man får tro på precis vad som helst,men man äger inte rätten att förkasta all världens fakta och forskning.

Jag tror att månen är en ost. Alla som säger annat har fel. Så det så.
  • zdudmwml
    Anonym (Känslor) skrev 2017-08-08 23:01:46 följande:
    Jag kan inte säga att jag känt av själva befruktningen, tror inte man kan det. Men jag har vetat att jag varit gravid för jag har känt att mycket hänt i kroppen alla fyra gånger jag varit det.
    Jag har också "vetat" att jag varit gravid långt innan jag testat.

Eftersom det är en fysisk och biologisk omöjlighet att känna och veta så tidigt finns det bara en förklaringsmodell som håller: efterhandskonstruktion.

När graviditeten är konstaterad så minns man att man minns. Och visst kommer man ihåg att det kändes på ett visst annorlunda sätt? Ju mer man funderar desto bättre minns man. Och så glömmer man alla andra gånger man  "vetat" och "känt" när en graviditet inte konstaterats.
  • zdudmwml
    ssangiss skrev 2017-08-08 23:04:09 följande:
    Ok. Du tror som du vill och jag tror som jag vill. Men det du inte alla andras svar? Alla andra som också har varit gravida och känt av det? Är vi sinnesrubbade allihop bara för att vi tror att vi känt det? Eller är det du som har rätt och verkligen litar på allt du läser i en faktabok TROTS uppenbara bevis från flera gravida?
    Du har uppenbart inte förstått skillnaden mellan åsikter och fakta. Då har du heller inte förstått att fakta alltid väger tyngre än åsikter.
    Så berätta, varför ska vi, enligt dig,  ha skola och varför ska vi lägga pengar på forskning?  
  • zdudmwml
    ssangiss skrev 2017-08-08 23:04:09 följande:
    Ok. Du tror som du vill och jag tror som jag vill. Men det du inte alla andras svar? Alla andra som också har varit gravida och känt av det? Är vi sinnesrubbade allihop bara för att vi tror att vi känt det? Eller är det du som har rätt och verkligen litar på allt du läser i en faktabok TROTS uppenbara bevis från flera gravida?
    Bevis?
    vilka bevis?
  • zdudmwml
    Anonym (Känslor) skrev 2017-08-08 23:21:33 följande:
    Visst kan det absolut vara så, att det förstärks av resultatet. Samtidigt är vi alla olika och reagerar på olika sätt. Visst kan jag hålla med om att det är osannolikt att känna av ett specifikt moment av befruktningen men jag tror att vissa av oss är mer sensitiva och därmed märker av en förändring i kroppen. Jag vet som sagt exakt när jag har ägglossning, min kropp är väldigt tydlig.
    Det är min kropp också. Så du menar att egentligen kände jag "något" som man inte kan känna men jag känner "det" ändå bara för att några tror att man kan? Jag menar fakta är fakta oavsett om det handlar om min, din eller någon annans kropp.

Så du tror på fullt allvar att en fysisk omöjlighet är möjlig bara för att du tror på det? Du väljer att tro på det mest osannolika för att sanningen är trist och oglamorös eller vad är det som håller någon kvar i sin egen osannolika sanning så hårt?

Om det är så att man kan förkasta fakta så lättvindigt med att man tror då har vi ingen anledning att fortsätta lägga miljarder på skolgång. Det går ju lika bra med att bara tro?
  • zdudmwml
    Anonym (Känslor) skrev 2017-08-08 23:40:42 följande:
    Oj du behöver chilla en smula haha. Du verkar bli så upprörd och börjar anklaga mig för det ena och det andra. Men nej jag menade inte att jag känner av själva befruktningen.
    Vad sägs om du istället försöker besvara mitt inlägg lika sakligt som jag besvarade ditt istället för att projicera dina känslor på mig?
    Tror faktiskt att det vore rätt väg att gå. Ha ha ha.
  • zdudmwml
    ssangiss skrev 2017-08-08 23:37:40 följande:
    Vad säger du till folk som tror på Gud då?
    Ingenting eftersom vi numer aldrig inleder vetenskapliga diskussioner. De flesta troende har så mycket vett att de inte hävdar att gud skapade jorden eller att jorden täcks av ett stort träd ...

Skulle de mot all förmodan ändå hävda det skulle de mötas av massor av sakliga, vetenskapliga argument. De klarar aldrig av att bemöta det utan slutar alltid i att de hänfaller sig år diverse emotionellt baserat cirkelresonemang.
  • zdudmwml
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:05:14 följande:
    Håller med dig och "Men Guud" (eller "håller med", det är vad det är - vetenskap liksom), men, chilla lite. Du går på någon som jag tror du förväxlar med en annan i tråden. "Känslor" skrev endast att hon kände av graviditeten innan hon testade, såsom en vecka före BIM. Samt att hon tror att en del är mer känsliga och kan känna av saker i sin kropp lättare; såsom när man har ägglossning. Det är absolut fullt möjligt att man gör båda dessa saker, och det är en helt annan grej än att påstå sig känna av ögonblicket av befruktning (som btw för er tvivlare som läser inte är "ett" ögonblick, utan en lång process med massor av olika moment som tar bra mycket längre tid än ett ögonblick att fullfölja). Kanske lägg lite mer märke till vilka det är du citerar/citerat. Har helt klart själv blandat ihop flera användare förut mitt i en diskussion, lätt hänt. Men kände att jag bara var tvungen att gå in och försvara "känslor" lite här, då hon faktiskt inte påstod att hon kände av befruktningen.
    Jag tror du läser saker annorlunda än vad jag gör. Jag är fullt medveten om att vi, känslor och jag diskuterar att veta att man är gravid långt innan man testat, alltså inte befruktningsögonblicket.
    Jag har således full koll på vad jag diskuterar och med vem och jag tror att du kan se det på det jag skriver då jag öht inte nämner själva befruktningen en enda gång.

Men det är ok ändå med ditt påpekande/förklaring då det ÄR lätt hänt att blanda ihop saker i diskussionstrådar.
  • zdudmwml
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:19:13 följande:
    Berätt då gärna vad du motsätter dig? Att man kan "veta", med andra ord känna tydliga symtom, innan men testar är ju rätt välkänt. Finns inte så myclet att bestrida där liksom.
    Allvarligt? Jag tycker att du först läser mina inlägg, sedan begrundar de frågor jag ställer som aldrig besvaras. Det ger kanske en fingervisning.
    Anonym (Hold your horses) skrev 2017-08-09 00:19:13 följande:
    Eftersom att du växlade mellan att svara "känslor" och ssangiss trodde jag att du förväxlade dem. Om inte så gick du rätt hårt med din ton mot "känslor" utan anledning, eftersom inte vart dryg eller svarat undvikande.
    Jag är korrekt och saklig utan emotionellt svammel, det är allt. Jag har ingen ton öht utan en egenskap du läser in. Du svarar på ett mycket trist sätt där ordval spelar större roll än budskap. Trist som sagt var.

Jag har inte svarat undvikande utan försökt få svar på mängder av frågor. Jag har besvarat mycket i inläggen men inte precis alla meningar. Det är ett val jag har. Därför, för att inte bli anklagad av dig igen att vara undvikande besvarar jag varenda en av dina meningar. Tror du, på fullt allvar, att det skulle bli hållbart om alla alltid tvingades göra så?

Jag kan diskutera med flera samtidigt. Tack för visad omtänksamhet.

Så. Kan du nu, efter dina excesser i mig som person återgå till sakfrågan i tråden?

• zdudmwml
    dream on skrev 2017-08-09 00:28:39 följande:
    Hur vet du? Vad har du för belägg för att alla människor känner eller inte känner samma sak? Tror du även att alla kvinnor upplever snärta likadant och varför föder en del få utan smärtlindring och andra tar allt?

Jag antar att vi går tacka för att du väljer epitetet småkorkade framför sinnesrubbade. Själv verkar du bara vara trångsynt och otrevlig.

Du får gärna förklara för mig varför jag skulle leta graviditetssymptom när jag blivit ofrivilligt gravid...? Detta har definitivt varit en annan sensation som jag haft vid tre tillfällen i mitt liv till skillnad från de man har vaarje månad.

Å andra sidan känns det rätt poänglöst att diskutera med någon som har bestämt sig för att sanningen är hens personliga åsikt. Det är nämligen på riktigt omöjligt.

Må Gud vare med dig om du mot förmodan måste vidga dina perspektiv i framtiden.
    Bara för att människor är olika och upplever saker olika innebär det inte att människor kan vara hur olika som helst. Du försöker bevisa en omöjlighet med sanningen och faktumet att "människor är olika".

Varför du tror att du upplevt något kan bara du veta. Man kan leta gravsymptom utan att vilja bli gravid, jag TROR att motivationen att "minnas" kan vara än större när man inte vill bli gravid.

Skilj på åsikter och fakta. Fakta är att ägget svävar fritt och det är omöjligt att känna något, din åsikt är annorlunda. Fakta väger alltid tyngre än tro och åsikter. Man får tro på vad man vill men man kan inte hävda att det är bevisat för att det var fel tillfälle, att det är fakta bara för att alla är olika eller att det är sant bara för att man tror på det. Gurkor har inte och kommer aldrig att ha känslor bara för att jag tror det. Du kommer inte att vara inskränkt eller ha fel bara för att du hävdar att gurkor inte har känslor.
  • zdudmwml
    Anonym (Svävar fritt..?) skrev 2017-08-09 09:48:11 följande:
    Fast "svävar fritt i äggledaren" är väl att ta i? Det finns inga håligheter i kroppen där saker svävar fritt... i äggledaren finns det en massa flimmerhår som liksom viftar fram ägget ner till livmodern. Livmodern är inte heller nån slags grotta utan den består av två sidor som är ihoptryckta så inte heller där finns det någon hålighet för ägget att sväva fritt.
    Så med andra ord tror du att det finns känselreceptorer i flimmerhåren?
    Det skulle bli rätt jobbigt att andas om det vore så, det finns flimmerhår där också. För att inte snacka om i tarmarna och vad man skulle känna därifrån. Men det betyder att man omöjligt skulle kunna skilja på det lilla man skulle kunna känna från äggledaren eftersom det skulle drunkna i känselintryck från tarmarna.
  • zdudmwml
    dream on skrev 2017-08-26 20:04:58 följande:
    Vem har sagt att jag förkastar all forskning? Jag nöjer mig nog med att tänka att även om det låter otroligt orimligt är det inte omöjligt. Tänker på historier om tanter som lyckats lyfta lastbilar när deras barnbarn hamnat i kläm t.ex. Forskning i all ära men det finns så otroligt mycket områden bara gällande människokroppen som vetenskapen ännu inte lyckats förklara. Tycker att det är sunt att som du vara skeptisk, samtidigt är jag nog av åsikten att det nog också är sunt att vara skeptisk gentemot vetenskapen.

Vill gärna ta del av de källor som styrker att kvinnor inte kan känna av befruktningsögonblicket. Tycker det verkar superintressant. Inte minst vilka metoder de använt för att komma fram till det!
    :)
    Det har forskarna bevisat om och om igen. Adrenalinpåslag med extrema nivåer är en del av förklaringen.

Du tycker att det är sunt att ifrågasätta det du inte förstår med andra ord.
    Man behöver inte förstå allting men man bör förstå att vetenskap inte har något med åsikter och fritt tyckande att göra utan grundar sig på ett akademiskt förhållningssätt, dvs det ska vara faktabaserat och kunna bevisas.
    Förstår man det, skillnaden mellan åsikt och fakta, inser man varför man ska vara skeptisk mot åsikter och tyckande - speciellt då det är totalt verklighetsfrämmande.

Du för ett cirkelresonemang med ditt krav på att någon ska bevisa det som inte kan bevisas. Kräver du även källor på att något inte är törstig? att solen inte är en fyrkantig ost?
    Allvarligt, din önskan om  källor  blir bara fånig...

Svar på tråden Känna av när befruktningen sker?