• Sundancekid

    Vill inte lära sig

    Hallå där!

    Är lite orolig över att min 12 veckors bebis är lite sen/ovillig på att lära sig saker! Han har blivit jättestadig om nacken och ler ganska ofta men mer vill han inte! Han h a t a r att ligga på mage och börjar bara skrika! Har sett flera bebisar i samma ålder som redan rullar och skrattar. Känns som att det enda jag gör är att amma och sova fortfarande! Förstår ju självklart att alla bebisar är olika men längtar ju så mycket efter att han också ska börja "göra" saker!

    Hur var era bebisar när dom var runt 3 månader? Har ni nå tips på hur jag ska försöka lära eller uppmuntra honom?

  • Svar på tråden Vill inte lära sig
  • Sundancekid

    Måste även tillägga att han endast somnar om han ammas till sömns eller sitter i bärsele(hänt tre gånger bara). Även att det bara går att trösta honom genom amning!

    Help!

  • Anonym (Lugn)

    Som du själv skriver. Alla är olika. Vill barnet inte ligga på mage på golv så ha honom på ditt/din partners bröst när ni halvligger. Också bra träning.

    Att barn i hans ålder rullar runt tillhör nog ovanligheterna. Jämför inte! Rätt som det är så springer han runt. Och skulle något anses avvikande så kommer bvc ta tag i det och har du oro över sen utveckling så fråga dom.

    Men jag tycker verkligen inte du ska oroa dig för den biten alls.

    Vad gäller sova biten så har jag inga tips. Hade tur på den fronten med vår son. Men vet en hel del vänner som säger samma som du och det går nog inte att göra så mkt mer än att härda ut. Din son är väldigt liten än och vill nog vara nära för att känna trygghet.

    Lycka till.

  • John22

    Min bebis löste ekvationer vid tre månaders ålder och låg även i startgropen för att dra igång en bokklubb med inriktning på östasiatisk skönlitteratur.

    Du kanske kan fråga honom vad han sysslar med. Om du inte vill konfrontera honom direkt kan du skriva ett brev. Handskrivet är bäst eftersom det blir lite mer personligt så.

    Om du vill erbjuda honom en morot kan en vecka på Yasuragi vara väldigt uppskattat.

  • Anonym (Normalt)

    Sluta jämför med andra barn, alla är olika. Och hallå! Han är 3 (!) månader, du kan inte förvänta dig nåt. Ta det lugnt. Du kommer snart få händerna fulla, tro mig.

  • enmamma

    Ta det lugnt, tids nog kommer ditt barn upptäcka omgivningen och du längtar tillbaka till tiden då du visste att ungen var exakt där du la henne/ honom.

  • Sundancekid

    Som sagt förstår jag att alla bebisar är olika :) det är bara jag som är nojjig av mig haha, har även gått och längtat så länge efter att få barn så blir alldeles till mig när han gör nånting nytt :)

  • Sundancekid
    John22 skrev 2017-08-09 13:12:41 följande:

    Min bebis löste ekvationer vid tre månaders ålder och låg även i startgropen för att dra igång en bokklubb med inriktning på östasiatisk skönlitteratur.

    Du kanske kan fråga honom vad han sysslar med. Om du inte vill konfrontera honom direkt kan du skriva ett brev. Handskrivet är bäst eftersom det blir lite mer personligt så.

    Om du vill erbjuda honom en morot kan en vecka på Yasuragi vara väldigt uppskattat.


    Hahahahahah får väl göra det då ;)
  • Anonym (Fia)

    Ta det lugnt. Alla utvecklas olika.

    Appropå sömnen somnar min 4 månaders bara genom att jag ammar henne och hon sover bredvid mig hud mot hud hela nätterna. Bara jag duger. Vill dom ha närhet och trygghet, ge det. Kommer inte vara så resten av livet...

  • pollis

    Mitt barn ammades till sömns i ett år och det var inte så kul för mig, men det gick det med ;)

  • Sundancekid
    Anonym (Fia) skrev 2017-08-09 13:58:26 följande:

    Ta det lugnt. Alla utvecklas olika.

    Appropå sömnen somnar min 4 månaders bara genom att jag ammar henne och hon sover bredvid mig hud mot hud hela nätterna. Bara jag duger. Vill dom ha närhet och trygghet, ge det. Kommer inte vara så resten av livet...


    Självklart får han all den närheten han vill ha! Tänkte bara om det fanns nå mer sätt med det är inge fel om det är det enda sättet han vill somna på :)
  • Anonym (Bebben)

    www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

    Här kan du läsa om när det är vanligt att bebisar lär sig olika saker. Att lära sig vända är ovanligt vid 3 månader. De flesta lär sig det vid 5-6 månaders ålder, men om de är sena eller tidiga har vad jag förstått oftast ingen betydelse i långa loppet. Mys med ungen i lugn och ro istället för att förvänta dig att den ska prestera och lära sig tricks :-P

    De flesta ungar blir tydligen väldigt frustrerade av att ligga på mage så ha den bara så någon minut åt gången i början, eller ha barnet i famnen istället när du halvligger i soffan så får den träna rygg och nacke så en liten stund.

  • Jag är bara jag

    Hatade också att ligga på magen i den åldern- och ett bra tag till! Bvc tjatade om det, men jag "tvingade" aldrig honom utan rätt som det var gick det. Vid halvåret vände han runt. Ingen mening stressa vare sig barnet eller en själv. De gör saker i sin tid. Vår bebis har istället varit tidig med att prata. Och vem bryr sig? Bvc har koll på om de är väldigt sena och då får man ta tag i det då.

  • annabellelee

    De första månaderna är fruktansvärt tråkiga, tycker jag. Men oroa dig inte, det blir bara roligare och roligare.

    Försök hitta ro att njuta av lugnet!

  • Mälaröbo

    Man ägnar alldeles för mycket tid åt att de första månaderna få dem att göra saker. Tro mig, det kommer snart en tid när du önskar att han bara låg stilla...

Svar på tråden Vill inte lära sig