Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Gravid, smal och snygg!

I allmänhetens ögon är det bättre att vara smal än fet.

Men det är tabu att börja prata övervikt. Det är däremot helt ok att kommentera smala personer i olika situationer, vilket såklart är märkligt eftersom man som smal kanske inte heller vill ha kommentarer om sin kropp.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 07:21:58 följande:

Att referera till andra kvinnor som Jävla Sjöko gör man bara inte. Det är ord som inte får lämna ens mun, än mindre skrivas ner i skrift. 

Alla kvinnor är olika och speciellt när det kommer till en graviditet. Jag har också fått höra hur liten jag är och min BM har skickat mig på Tillväxt-UL (bebis är precis lagom stor), men skulle aldrig någonsin uttrycka mig som TS gör. Vi kvinnor ska stötta varann om något, oavsett om vi går upp 2, 20 eller 40 kilo under en graviditet. Hoppas du TS skaffat sig en bättre attityd och ett trevligare ordförråd som Mamma. 

Kram till alla gravida kvinnor därute, vi är grymma oavsett storlek! 

Om man bör gå upp runt 11-16kg som normalviktig och som överviktig och fet rekommenderas det att man går upp mindre än så.

Hur tänker du då att man är grym om man går upp 40kg? Det är ju sjukligt och beror då inte främst på graviditeten utan andra svårigheter. Det är heller inget som gynnar barnet eftersom risken för komplikationer är betydligt större som överviktig vid förlossningen.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 16:41:54 följande:

Jag tänker som så att det fanns kvinnor i båda mina gravidgrupper som gått upp ca 40 kg och jag skulle aldrig för mitt liv kalla dessa jävla sjökor! 

Att det inte är hälsosamt är en helt annan diskussion, det får BM eller ev Obesitas utbildad vårdpersonal diskutera med berörda personer. Och de är förmodligen redan medvetna om att det är en för kraftig viktuppgång och det finns antagligen även bakomliggande orsaker till det.

Det är inte min uppgift som medmänniska att trycka ner andra kvinnor! Ber man aktivt om råd, visst, men annars ska vi bara hålla käften. Har man inget snällt att säga så kan man lika gärna va tyst! 

Jag skulle inte kalla någon för en jävla sjöko. Det jag menar är att det inte är grymt att gå upp 40kg, det är långt ifrån en sund viktuppgång vid graviditet. Man får diskutera dessa saker på ett allmänt diskussionsforum.

Vårdutbildad personal som arbetar med övervikt och barnmorskor har inte på något sätt monopol på denna diskussion. Däremot är det dom som är utbildade för att hantera dessa problem innan och vid förlossning.

Det enda jag reagerade på var kommentaren att man är grym om man går upp 40kg vid en graviditet. Det tycker jag verkligen inte att man är, men det är min personliga åsikt.
Svar på tråden Gravid, smal och snygg!