Anonym (Sorgligt) skrev 2024-04-05 16:41:54 följande:
Jag tänker som så att det fanns kvinnor i båda mina gravidgrupper som gått upp ca 40 kg och jag skulle aldrig för mitt liv kalla dessa jävla sjökor!
Att det inte är hälsosamt är en helt annan diskussion, det får BM eller ev Obesitas utbildad vårdpersonal diskutera med berörda personer. Och de är förmodligen redan medvetna om att det är en för kraftig viktuppgång och det finns antagligen även bakomliggande orsaker till det.
Det är inte min uppgift som medmänniska att trycka ner andra kvinnor! Ber man aktivt om råd, visst, men annars ska vi bara hålla käften. Har man inget snällt att säga så kan man lika gärna va tyst!
Jag skulle inte kalla någon för en jävla sjöko. Det jag menar är att det inte är grymt att gå upp 40kg, det är långt ifrån en sund viktuppgång vid graviditet. Man får diskutera dessa saker på ett allmänt diskussionsforum.
Vårdutbildad personal som arbetar med övervikt och barnmorskor har inte på något sätt monopol på denna diskussion. Däremot är det dom som är utbildade för att hantera dessa problem innan och vid förlossning.
Det enda jag reagerade på var kommentaren att man är grym om man går upp 40kg vid en graviditet. Det tycker jag verkligen inte att man är, men det är min personliga åsikt.