• Missilence

Hur mycket får man?

Har försökt lista ut hur det här med föräldrapenning fungerar.. Jag fattar INGENTING!

Jag kom fram till att jag får ut ca. 8500kr efter skatt om jag tar ut 5 dagar i veckan första året. Men hur klarar man sig på det?! Jag har fasta kostnader på 7000kr/ månad. Får man endast de ynka pengarna från FK? Eller är det något jag missar?

• Svar på tråden Hur mycket får man?
  • nevermind

"Ynka"?? Du får betalat för att vara hemma med ditt barn. Ändra inställning!

Dessutom får du barnbidrag och kanske även bostadsbidrag.

• Kerubmamman

Om det blir för lite pengar så kan du ta 7 dagar i veckan istället. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Missilence

Jag menar bara att det är väldigt mycket mindre än Vad jag är van vid. Ursäkta ordvalet!

Kan man få bostadsbidrag? :o

För det står att man får "ca 80% av sin inkomst" vilket blir typ 15000kr om jag bara drar av 20%.. Det är ju lite skillnad! Fattar noll...

• Kerubmamman
    Missilence skrev 2017-08-09 22:42:27 följande:
    Jag menar bara att det är väldigt mycket mindre än Vad jag är van vid. Ursäkta ordvalet!

För det står att man får "ca 80% av sin inkomst" vilket blir typ 15000kr om jag bara drar av 20%.. Det är ju lite skillnad! Fattar noll...
    För att få 80% ska du ta ut 7 dagar i veckan
  • nnnnnnnn
    Missilence skrev 2017-08-09 22:42:27 följande:

Då har du ut ca 19 000 kr/mån efter skatt nu när du jobbar? Dvs ca  26 000 kr före skatt?

Då är varje SGI-dag värd ca 660 kr så tar du ut 5 dagar/vecka så får du ut ca 21 SGI-dagar/månad = ca 14 000 kr/mån före skatt = ca 10 000 kr efter skatt.

Tar du ut 31 dagar/månad så får du ut ca 15 000 kr efter skatt, precis som du skrev.
    Du väljer själv om du vill leva snålare/leva på sparade pengar eller ta ut maximalt från FK och ha lite mer pengar. Men det är bara första året som man får lov att vara hemma utan att ta ut FP och ändå inte förlora sin SGI. Så vill du vara hemma länge bör du ta ut så få dagar som möjligt under första året.

Du kan kolla upp noggrannare via "kassakollen" eller om du loggar in och använder planeringsverktyget på FK's hemsida.

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

• Anonym (K)
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 22:47:05 följande:

Och sen är det skatt på det. Sen får ni barnbidrag på 1050 kr och ev bostadsbidrag.
  • Missilence
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 22:47:05 följande:

Ahaaa..! Smart..

Hur tolkar jag detta då?

"För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria (t ex lördag och söndag) måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna."
  • Kerubmamman
    Missilence skrev 2017-08-09 22:52:59 följande:
    Ahaaa..! Smart..
    Hur tolkar jag detta då?
    "För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria (t ex lördag och söndag) måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna."
    Du får inte ta ut enbart lör-sön på sgi-nivå. Då måste du ta minst fredagen eller måndagen också. 
  • Carambolan

Ahaaa..! Smart..

Hur tolkar jag detta då?

Att du inte får jobba måndag-fredag och sedan ta föräldrapenning lördag-söndag. Du måste vara ledig från jobbet minst en dag för att få ta fp även på lediga dagar.
  • nnnnnnnn
    Ahaaa..! Smart..
    Hur tolkar jag detta då?
    Du kan inte ta ut SGI-dagar tis + ons + tors + lör + sön,
    För att ta ut lör + sön måste du ta antingen fredag eller måndag så att helgens dagar "sitter ihop" med en vanlig veckodag.

Så om du jobbar tex 40% och vill få ut mycket FP bör du inte vara ledig både måndag och fredag, för då kan du inte ta ut FP över helgen. Men är du föräldraledig fredag eller måndag så får du ta ut FP även på lördag och söndag.
    Du kan alltså vara ledig tex måndag+ tisdag och ta ut FP onsdag+torsdag +fredag+ lördag + söndag.
Svar på tråden Hur mycket får man?