• Anonym (Johanna)

Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?

Scenario:

Ditt barn är kort och kommer troligen bli kort som vuxen, ca 150 cm. Du får erbjudandet att ge barnet tillväxthormon för att göra denne längre.

Tackar du ja eller nej?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?
  • Anonym (fia)
    Anonym (NEJNEJNEJ) skrev 2017-08-12 22:05:18 följande:
    Det är väl en jävla skillnad på saker som är nödvändiga och saker som inte är det?!
    Så alla hormoner är egentligen onaturliga, med andra ord. 

Jag ser det som nödvändigt att ersätta det mina barn har brist på om det ger bättre hälsa. Men jag vill att de ska mer än bara överleva.
  • Anonym (...)
    Anonym (NEJNEJNEJ) skrev 2017-08-12 22:05:18 följande:
    Det är väl en jävla skillnad på saker som är nödvändiga och saker som inte är det?!
    Hur avgör du om det är nödvändigt eller inte?
  • Meebo
    Anonym (...) skrev 2017-08-13 09:08:34 följande:
    Hur avgör du om det är nödvändigt eller inte?
    Att vara lång/längre är ingen nödvändighet även om det kanske är en guldkant i vardagen.
  • Anonym (...)
    Meebo skrev 2017-08-13 12:11:40 följande:
    Att vara lång/längre är ingen nödvändighet även om det kanske är en guldkant i vardagen.
    Nu var det inte dig jag frågade men nåja.
    Tror du att alla har den åsikten? även de som mår dåligt över sin kortväxthet?
  • Anonym (git)

Jag är 175 cm, min närmaste väninna kan stå under min utsträckta arm.
    Hon säger ofta att hon hade velat vara längre, hennes barn har alla tre fått tillväxthormon för att slippa vara så förtvivlat små.

Så ja, jag hade gett det om det behövts.

• Meebo
    Anonym (...) skrev 2017-08-13 12:13:31 följande:
    Nu var det inte dig jag frågade men nåja.
    Tror du att alla har den åsikten? även de som mår dåligt över sin kortväxthet?
    Nej, absolut inte men det är ren fakta.

Det ÄR ingen nödvändighet att vara längre/lång för att leva/överleva inte ens om man har officiell dvärgväxt som jag har för mig är 142cm.

Men sjävklart inser jag att det är inte alla som tycker om att vara korta även om jag gör det och ser fler fördelar än nackdelar med det.
  • Anonym (...)
    Meebo skrev 2017-08-13 12:25:30 följande:
    Nej, absolut inte men det är ren fakta.

Det ÄR ingen nödvändighet att vara längre/lång för att leva/överleva inte ens om man har officiell dvärgväxt som jag har för mig är 142cm.

Men sjävklart inser jag att det är inte alla som tycker om att vara korta även om jag gör det och ser fler fördelar än nackdelar med det.
    Nej det är inte ren fakta utan din åsikt och din tolkning av vad som är nödvändigt.

Andra tolkar det annorlunda, annars skulle det inte finnas ivf.

DU tycker att det inte är nödvändigt och det är alltid jävligt enkelt att döma andra nät man själv slipper vara den som bär korset.  

Att du säger att din åsikt är ett faktum och en del inte tycker om att vara korta vittnar om ganska så stora brister i både ödmjukhet och empati.
  • Anonym (lk)

Som kvinna kan det nog fungera bättre om man är kort men som man kan jag bara se till min egna familj.

Har en syster ca 178 cm, en annan bror och jag vi ligger båda på ca 185cm.
    Slutligen den lilla brodern som går in på 166 cm.

Detta har varit något som påverkat han psykiskt hela livet. Han har gått in i en negativ spinn där det mesta är på grund av längden. Han är gnällig och driver bort folk med sitt gnäll om sin längd. Det är ursäkten varför han inte får jobbet han söker eller varför exflickvännen dumpade honom.

Så om det är en pojke ge han de möjligheter han kan få.

• Anonym (Sy)

Nej, skulle aldrig ge till en tjej iaf. Väldigt vanligt med stora problem för att bli gravid senare. Du som jämförde med vitaminbrist, detta är knappast samma sak, kan ge stora biverkningar! Man diskuterar om att hormoner som används vid ivf (ganska begränsad period) kan bidra till cancer så jag hade varit mycket försiktig med att tillsatta hormoner.

• Anonym (fia)
    Mhm, det är väl säkert en konspiration precis med som vaccinerna. Staten vill att våra barn ska få cancer och väljer därför att lägga åtskilliga miljoner skattepengar på dessa behandlingar, läkarna är förstås köpta av läkemedelsbolagen och kan mindre om hur hormoner fungerar än folk på familjeliv och all den forskning som visar att behandlingen ger påfallande högre livskvalitet och dessutom ökad levnadslängd för den med brist som behandlas är påhittad.
Svar på tråden Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?