• Anonym (TS)

Hjälp en f.d. "rik" att tänka ekonomiskt om mat? :/

Har haft en uppväxt där vi inte behövt tänka på pengar och föräldrarna haft inställningen att man köper ju buffelminimozzarellan istället för vanlig mozzarella då det är smidigare/gulligare i princip. Inget extremt men kunnat liksom ta det man velat ha på Ica.

Det har följt med mig upp i vuxen ålder då föräldrarna skjutit till pengar etc och jag har nästan aldrig tänkt på vad det kostar när jag handlar. Är jättedålig på det. Ingen aning om vad det mesta "ska" kosta.

Nu har vi det lite knapert ekonomiskt eftersom jag är mellan jobb och jag vill inte be föräldrarna om hjälp igen utan stå på egna ben (ja, jag och min sambos då...). Blev lite chockad då jag hörde att en bekant äter för kanske 50 kr/dag! Jag är den som handlar och handlar ofta för 4-500 kr/dag.

Men det måste ju gå att minska på detta, vet bara inte hur! Min bekanta köper tex köttbullar i storpack och det känns lite äckligt. Är dessutom allergisk mot ägg som ofta är i. Kan man äta hyfsat bra men billig mat? Jag har inget emot halv/helfabrikat om det inte är kött. Är ytterst petig med kött. Äter all fisk och kyckling men bara bra fläsk- och nötkött pga att jag är känslig med konsistens. Köttfärs går bra! Äter i princip allt vegetariskt som inte är ägg och nötter då jag är allergisk.

Nu har jag försökt handla billigt men det blir dyrt ändå! Här är två exempel på middagar (vi är två vuxna om en 9mån-bebis) när jag försökt handla billigt

Chili con carne:

1 litet paket köttfärs

Ett halvt pkt unclebens ris (i plastpåse)

2 konserver vita bönor i tomatsås - eldorado

1 pkt krossade tomater - eldorado

1 pkt blandade bönor - zeta

2 paprikor

10 st kastanjechampinjoner

1 burk majs

En gräddfil

Tomatpuré

Buljongtärningar

Kryddor

Tonfisksallad:

1 stor burk tonfisk

1 isberghuvud

1 påse blandad sallad

1 fpk körsbärstomater

1 knippe salladslök

1 burk smörgåsgurka

2 fpk ätklara avokados

1 fpk ärtskott

1 fpk dill

Kryddor

Olivolja

Vinäger

Jag har nästan ingen tid för husgöra utöver det viktigaste så kan inte odla egna ärtskott, lägga bönor i blöt och köpa avokados 1 vecka i förväg.

Så behöver mat utan dyra ingredienser... men vad är dyrt? Hjälp? Är dålig på att planera både i affären (har med mig bebisen så måste gå fort) och utanför. Kan inte storhandla pga ingen bil men nu handlar jag varje dag... var tredje hade varit trevligt. Kan ta typ 3 påsar med grejer från affären.

• Svar på tråden Hjälp en f.d. "rik" att tänka ekonomiskt om mat? :/
  • Lena

Koka egna bönor
    Köp billigare ris
    Köp vanliga champinjoner
    Köp inte ärtskott ät vanliga ärtor istället

Du har tid att laga mat som tar tid bara du planerar. Lägga bönor i blöt och koka dem tar inte många minuter aktiv tid. Sen fryser du in i lagom stora påsar.

Gör en matsedel för veckan och veckohandla så blir det mycket billigare.

• Vjuklöpp

Köp inte köttbullar utan gör dem själv. Byt då ut hälften av köttet mot linser.

Ärtsoppa. Rotfrukter och kål av olika sorter är bra och billig mat. Köp rotfrukter på hösten/vintern och färska grönsaker under sommaren. Planera maten och se till att inget slängs i onödan. Paj, pizza, piroger och crepes är bra mat att lägga rester i/på.

Om det blir över lite makaroner en dag - lägg i påse i frysen. En annan dag får du lite sås över och tillsammans blir de en matlåda.

Baka eget bröd.

Kolla hyllan för varor med kort datum. Där kan man göra spännande fynd och upptäcka nya matvaror!

Skippa köttet och ät baljväxter istället.

Välj fullkornsprodukter som verkligen mättar istället för fluffiga bröd och flingor som man måste äta massor av för att bli mätt.

Ät gröt.

Gå in för att bli riktigt bra på att laga mat. Köp vegetariska kokböcker tex.

Och angående avokado. Det är svindyrt. Vi köper det kanske en gång om året. Tex idag då vi ska prova att panera!

• Fjäril kär

Vanlig enkel husmanskost är det billigaste sättet att äta vettigt för mindre pengar. Lasagne, spagetti och köttfärssås, soppor, pajer, gratänger, kalops, falukorv och stuvade makaroner, hemgjorda köttbullar, pannbiff med lök och potatis, lax i ugn, pannkakor osv osv

Sen gäller det också att lära sig använda alla ingredienser på mer än ett sätt. Lära sig att ta vara på rester och inte handla/laga ny mat varje dag. Det sänker också kostnaden.

Skippa också allt extra vid handling. Det behövs inte en massa olika pålägg, färdigmat, risifruttis, röror, tapas, kex, snacks, fikabröd, läsk osv varje gång man handlar.

Ge barnet av er egen mat och skippa färdig burkmat. Det kan man ge vid särskilda tillfällen istället.

Och självklart räknas inte dagcremer, hårfärg, mascara, värmeljus etc som matvaror ...

• Fjäril kär

Planera era måltider några dagar framåt , skriv inköpslista och handla utefter det.

( vår familj äter tex detta i veckan: Korv i ugn med hemgjort potatismos, kycklinggryta med ris, egna potatisbullar med stekt bacon o lingonsylt)

Välj större förpackningar , de kostar mindre. Tex 2 kg ris, 1 kg makaroner, storpack köttfärs,

Bunkra upp ordentligt hemma med basvaror emellanåt. Tex ris,pasta, ett flak med krossade tomater, bönor, havregryn, övriga konserver och andra torrvaror (mjöl, gryner etc)

På så sätt har ni alltid en grund hemma och kanske bara vissa dagar behöver köpa 2 paket bacon .

• Anonym (ekonomi)
    Anonym (TS) skrev 2017-08-10 15:55:00 följande:

jag har nästan aldrig tänkt på vad det kostar när jag handlar. Är jättedålig på det. Ingen aning om vad det mesta "ska" kosta.

Jag är den som handlar och handlar ofta för 4-500 kr/dag.

Nu har jag försökt handla billigt men det blir dyrt ändå! 

Jag har nästan ingen tid för husgöra utöver det viktigaste så kan inte odla egna ärtskott, lägga bönor i blöt och köpa avokados 1 vecka i förväg.

Så behöver mat utan dyra ingredienser... men vad är dyrt?

Kan inte storhandla pga ingen bil 

Jag var i liknande situation en gång. Hade aldrig behövt fundera över pengar, visste inte vad något kostade, vad saker var värt, vad som menades med att "ha råd", eller vad som menades med att "om pengarna räcker". Men det "funkade" -  tills pengarna tog slut och jobbet också, och jag plösligt helt sjukskriven under lång tid. Fick pengapanik, blev tvungen att vända mig till socialen och leva på en helt annan ekonmisk nivå. 

Jag har inte heller någon bil, men storhandlar var tredje, fjärde vecka och äker buss hem, men jag är ensam i hushållet. Kanske kan det funka med att storhandla en gång i veckan för er? Stor "dramaten"-väska och ryggsäck? 

Lite svårt att råda då jag inte vet vad du faktiskt har råd med? Har ni kollat upp hur mycket som får gå till mat i månaden? Är ju lite onödigt att ta i mer än man behöver, menar jag. Speciellt när man är ovan vid situationen. Att över huvud taget göra en förändring är jobbigt nog. 
  • Anonym (ekonomi)
    Vjuklöpp skrev 2017-08-10 16:29:46 följande:

Kolla hyllan för varor med kort datum. Där kan man göra spännande fynd och upptäcka nya matvaror!

Det där är riktigt bra tips! Speciellt när man är ovan vid att planera, eftersom sakerna där måste användas samma dag eller nästa.

(Själv har jag just nu lammfärs till halva priset som jag  skall göra biffar av nu.Glad Skulle inte kommit på den idén om jag inte hittat det i "ät-snart-disken".)
  • Lena

Vi är fyra i familjen och handlar majoritet ekologiskt men få halv- och helfabrikat och inget enbart för märket. Vi handlar för 1000-2000kr 1-2 gånger per vecka. I detta räknas luncher för de vuxna då vi har matlåda till jobbet, hemmagjord lunch för en vecka kostar som en lunch ute!

• Anonym (Yllet)

Om ni kan låna bil av någon en gång i månaden eller varannan vecka så tycker jag du ska lära dig att handla basvaror på det viset istället, och ta hem större förpackningar som de skriver ovan.

Lär dig laga storkok av köttbullar och köttfärssås och frysa in, köp kött på erbjudande och frys in, lär er gilla pannkakor och bacon eller fläskpannkaka i ugn nån gång i veckan, gör en linssoppa med hembakt bröd (grymt gott på vintern!) osv. 

Gå in på ica.se, välj recept och sök på "billig" så får du upp 1500 recept-se om något passar?

(alla recept i listan är inte billiga men de flesta nämner ordet för att de är det)

• Anonym (matmonster)

Om det inte är akut kris vore det bästa om du börjar med att skaffa dig någon sorts överblick över matkonsumtionen. Spara alla kvitton under en månad. Eller skaffa någon app. Och gå sedan igenom det i efterhand. Räkna för kostnader för restaurangbesök, fika ute och hämtmat till att börja med. Försök bena ut från kvittona vad som kostar onödigt mycket. Jämför också matkostnader med konsumentverkets siffror.

Kanske göra det till en kul att få ner matkostnaderna. Nästan som en sport eller hobby. Läsa på nätet. Planera matlistor och inköp. Tävla med dig själv.

• Anonym (matmonster)

Saken är dock den att bra mat kostar. En påse chips kan man hitta för 10 spänn medans en påse ekologiska bananer kostar 30.. Har man råd tycker jag att man kan kosta på sig bra, hälsosam och ekologisk mat. Men man kan spara på onödiga kostnader.

Har själv för höga matkostnader men här kommer mina fyra råd.

1) Välj affär med omsorg. Stormarknader är bäst. De har både bättre och billigare sortiment. Det kan skilja flera hundra hundra per matkasse beroende på vilken man affär man handlar i. Tycker själv att ica maxi och willys är bäst.

2) Köp storpack. Ju större desto billigare. Köp bautapaket köttförs, dela i mindre delar hemma och frys ner. Köp 1kg köttbullar istället för 500g. Gäller för i princip allt.

3) Nappa på erbjudanden. Köp på dig en massa köttfärs om det är på extrapris. Gäller att man har förvaring hemma och är lite anpassningsbar gällande vad man sedan lagar för mat hemma.

4) Laga storkok eftersom det är billigare. Behöver inte vara extremt men man kan alltid laga för mycket mat. Rester kan man frysa ned i matlådor eller ta med som matlåda till jobbet.

• Anonym (M)

Av de exempel du nämnde, skippa några av ingredienserna. Chili con carne är ett bra storkok, så köp en större förpackning köttfärs och använd burkchampinjoner. Köp en stor förpackning ris, istället för portionsförpackning.

I salladen, använd vanliga tomater, bara isbergssallad och ingen påse blandad sallad, en god dressing istället för dill och ärtskott, bara en avokado och lägg till några kokta ägg istället.

• Anonym (Beatrice)

Av exemplen ovan du nämner så kan jag tänka make it simple. Det behövs inte en massa special-ingredienser för en vanlig tonfisksallad eller chili con carne.

Köttfärs, lök, vitlök, krossade tomater, vita bönor, en röd chilipeppar

Tonfisk i vatten, isbergssallad, tomater, gurka, gröna ärtor, kokta ägg, ev lite kokt ris. Gör en enkel dressing på crème fraiche och thai sweet chili sås.

Förenkla maten så sparar du mycket pengar.

• FuckGoggleAskMe

Tror mina recept på detta är billigare, och goda. Små förändringar kan betyda mycket i pris. Chili con carne: 1 litet paket köttfärs Ett halvt pkt unclebens ris (i plastpåse) BAMSESÄCK BASMATIRIS 2 konserver vita bönor i tomatsås - eldorado 1 pkt krossade tomater - eldorado 1 PKT TOMATKONCENTRAT 1 pkt blandade bönor - zeta 1 PKT VAR AV RÖDA BÖNOR, LINSER, BRUNA BÖNOR ETC ETC 2 paprikor 1 GRÖN PAPRIKA 1 MOROT 1-2 LÖK 10 st kastanjechampinjoner NEJ 1 burk majs En gräddfil NEJ Tomatpuré Buljongtärningar Kryddor EN SKVÄTT SOYA Tonfisksallad: 1 stor burk tonfisk 2 KOKTA ÄGG 1 isbergshuvud NEJ, BARA LITE 1 påse blandad sallad NEJ 1 fpk körsbärstomater 1 knippe salladslök GUL LÖK 1 burk smörgåsgurka NÅGRA SMÖRGÅSGURKOR ELLER KAPRIS 2 fpk ätklara avokados NEJ 1 BURK HARICOTS VERTS 1 BURK MAJS 1 MOROT 1 fpk ärtskott NEJ 1 fpk dill NEJ Kryddor Olivolja Vinäger

Svar på tråden Hjälp en f.d. "rik" att tänka ekonomiskt om mat? :/