Hjälp en f.d. "rik" att tänka ekonomiskt om mat? :/
Har haft en uppväxt där vi inte behövt tänka på pengar och föräldrarna haft inställningen att man köper ju buffelminimozzarellan istället för vanlig mozzarella då det är smidigare/gulligare i princip. Inget extremt men kunnat liksom ta det man velat ha på Ica.
Det har följt med mig upp i vuxen ålder då föräldrarna skjutit till pengar etc och jag har nästan aldrig tänkt på vad det kostar när jag handlar. Är jättedålig på det. Ingen aning om vad det mesta "ska" kosta.
Nu har vi det lite knapert ekonomiskt eftersom jag är mellan jobb och jag vill inte be föräldrarna om hjälp igen utan stå på egna ben (ja, jag och min sambos då...). Blev lite chockad då jag hörde att en bekant äter för kanske 50 kr/dag! Jag är den som handlar och handlar ofta för 4-500 kr/dag.
Men det måste ju gå att minska på detta, vet bara inte hur! Min bekanta köper tex köttbullar i storpack och det känns lite äckligt. Är dessutom allergisk mot ägg som ofta är i. Kan man äta hyfsat bra men billig mat? Jag har inget emot halv/helfabrikat om det inte är kött. Är ytterst petig med kött. Äter all fisk och kyckling men bara bra fläsk- och nötkött pga att jag är känslig med konsistens. Köttfärs går bra! Äter i princip allt vegetariskt som inte är ägg och nötter då jag är allergisk.
Nu har jag försökt handla billigt men det blir dyrt ändå! Här är två exempel på middagar (vi är två vuxna om en 9mån-bebis) när jag försökt handla billigt
Chili con carne:
1 litet paket köttfärs
Ett halvt pkt unclebens ris (i plastpåse)
2 konserver vita bönor i tomatsås - eldorado
1 pkt krossade tomater - eldorado
1 pkt blandade bönor - zeta
2 paprikor
10 st kastanjechampinjoner
1 burk majs
En gräddfil
Tomatpuré
Buljongtärningar
Kryddor
Tonfisksallad:
1 stor burk tonfisk
1 isberghuvud
1 påse blandad sallad
1 fpk körsbärstomater
1 knippe salladslök
1 burk smörgåsgurka
2 fpk ätklara avokados
1 fpk ärtskott
1 fpk dill
Kryddor
Olivolja
Vinäger
Jag har nästan ingen tid för husgöra utöver det viktigaste så kan inte odla egna ärtskott, lägga bönor i blöt och köpa avokados 1 vecka i förväg.
Så behöver mat utan dyra ingredienser... men vad är dyrt? Hjälp? Är dålig på att planera både i affären (har med mig bebisen så måste gå fort) och utanför. Kan inte storhandla pga ingen bil men nu handlar jag varje dag... var tredje hade varit trevligt. Kan ta typ 3 påsar med grejer från affären.