• Kexmonstret

Antal lektioner på körskola

Hej!

Jag är i färd med att ta körkort och har aldrig kört förut. Ni som enbart har kört på körskola, ungefär hur lång tid tog det innan ni tog erat körkort och ungefär hur många lektioner tog ni? :)

• Svar på tråden Antal lektioner på körskola
  • Anonym (Marre)

Jag är i vevan att ta körkort. Köpte det största paketet på 30 lektioner -> 15 körtillfällen. Hade ingen körvana och kör bara på skolan. Jag är lättlärd och har mycket av körningen redan i mig. Men fick ändå köpa 10 dubbellektioner extra då alla moment inte hanns med. Tycker att de har dragit ut på det alldeles för mycket men måste ha mitt körkort så hade inget annat val. Onödigt dyrt men men.

• Ann-Louise

Min dotter tog precis körkort och körde nästan uteslutande på körskolan. Hon fick ta 23 lektioner (55 min/styck) och göra två uppkörningar innan hon klarade det.

• student2013

Jag tog mitt körkort för nästan 2 år sen blev 30 körlektioner på körskolan och 2 uppkörningar. Hade en körlektion innan varje uppkörning. Mina var på 40 min styck. Det blev inte billigt. Men nu är det knappt 1 månad kvar till min provtid är slut :)

• Carambolan

Jag körde enbart på körskola och tog 25 lektioner. Körde manuellt. Gissar att jag hade klarar det på 15 om jag tagit automatkort.

• Anonym (jordgubben)

Jag tog 60 lektioner, 55 min styck. Tyckte att det var alldeles för många, hade trott att det skulle bli ca 30 lektioner när jag började men min körskola tryckte hela tiden på för att jag skulle ta fler och fler lektioner. Hade aldrig suttit bakom ratten innan och körde endast på körskola. Klarade uppkörningen på första försöket.

• Anonym (Janna)

Jag tog 10st 100 minuters -lektioner. Sen körde jag upp och klarade på första försöket.

• Vjuklöpp

30 - 40 lektioner på ett par, tre månader. Det var under tidspress och skitnervöst. Men jag klarade första uppkörningen. Det hade varit bättre för inlärningen att sprida ut det över tid. Men omständigheterna tillät inte det.

• Vjuklöpp

Min körskola sa att äldre (25 +) förare oftare behöver fler lektioner än yngre och att det beror på en större riskmedvetandet som gör en feg och försiktig. Å andra sidan är de äldre förarna säkrare förare när de väl är klara.

• Anonym (K)

Jag gick en intensivkurs i Falun men det är 12 år sedan nu. Hade kört lite innan men mest på en stor parkeringsplats och på en vändplan så att köra i riktig trafik var nytt för mig. Jag tog 20 lektioner (55 min) på 8 dagar och en månad senare åkte jag upp till Falun igen för uppkörning. Tog en extra lektion dagen innan uppkörningen och ytterligare en lektion samma dag som uppnörningen eftersom jag inte hade kört på en månad då. Klarade uppkörningen på första försöket så effektiv tid tog det 10 dagar och 22 lektioner. Under de 10 dagarna ingick såklart även halkbana, teorilektioner och teoriprovet. Jag kan verkligen rekommendera intensivkurs!

• volvo142

10 60 mins lektkioner + risk1an och risk2an, plus 3 teori lektioner 60 min. Med andra ord starpaketer exakt. 
    Men jag hade jag kört med mina föräldrar från att jag var 16 till 19 år och pluggade mycket hemma.
    Hur lång tid det tog är svårt att säga, eftersom att jag pluggade, ochj körde i  perioder när jag helt enkelt hade ork..  satte min fot på körskolan på 18års dagen, tog körkortet några månader innnan 19årsdagen. så jag var väl en "seg jävel" men tillslut så Skrattande

Svar på tråden Antal lektioner på körskola