• Ananazz

IBS?

Obs! Vissa detaljer kan vara äckliga så kom ihåg det!

Har jag IBS?

Magont, förvärras då jag äter lättas efter toabesök.

Lite illamående på dagen förvärras stort efter kl 21/22 på kvällen.

Gasig mage (rapar fiser hela tiden ;c)

Upplåst mage känsla.

Sura uppstötningar halsbränna..

Lös avföring men oftast hård i magen.

Känner aldrig att jag riktigt är färdig efter toabesöken.

Har kollat upp gluten, laktosintolerans men är rätt säker på att det inte är det men vem vet.

Har alltid känt att magen varit jobbig men sedan jag för första gången blev magsjuk i mars så blev allt 1000 gånger värre och sedan mår jag inte så bra just nu heller mentalt. Blev skiträdd för magsjuka o att spy (är fortfarande det men aa..)

Min mamma tror det är stress.. har aldrig haft jobbiga kroppsliga problem innan som dessa..

Min mamma lider av uppblåst mage har jag märkt, vet att min pappa lider av halsbränna... kanske är det reflux som skapar alla symptom??? Hmm

Min mage blev iallafall helt förstörd efter msjukan..

Har jag ibs tror ni??? Eller??

Något tips då jag mår super super illa på kvällen?

Meh hoppas ingen tkr ha e jobbig postar 2 trådar på 2 dar xD

• Svar på tråden IBS?
  • Aktieviking

Hej,

Jag har själv IBS och känner igen mycket av det du skriver. I mitt fall så hjälpte det att motionera mer då jag är överviktig (det tar emot när magen är orolig men besvären blev lindrigare som följd!). I mitt fall var halsbrännan värst, och tycker att Losec (Omneprazol) hjälper bäst. Andra märken fungerar också men Losec har fungerar absolut bäst då halsbrännan försvinner helt, åtminstone för mig. 

Det som i särklass har hjälpt mig mest är dock att tänka på vad jag äter. Det jag rekommenderar är att du testar att följa FODMAP-systemet. Det beskriver vad man OFTAST kan och inte kan äta när man lider av IBS. Vad man är känslig mot varierar från person till person, men till en början kan det vara bra att följa systemet strikt och ifall det hjälper testa vad som fungerar och vad som inte fungerar för just dig. 

I mitt fall är min mage extra känslig mot gluten, laktos och lök. Därför har jag lagt om min kost helt för att undvika dessa på daglig basis. Följer jag detta nog så kan jag "slarva" och äta typ en muffins med gluten ibland utan större problem, men ifall jag slarvar för mycket (typ äter en hamburgare med lök och gluten) så kommer problemen tillbaka ganska fort igen...

Eftersom IBS finns i olika grader och vissa saker inte fungerar för alla så kan jag inte lova att mina knep fungerar för dig, men det kanske är värt att testa? Ifall du märker att dina symptom inte är märkbart mycket bättre inom 2 veckar av regelbunden motion och FODMAP-diet så är det nog bäst att gå till vårdcentralen... 

Information om FODMAP hittar du här: magkliniken.se/fodmap-lista-kosten-som-loser-magbesvar-och-ibs/

Lycka till! 

Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • Ananazz
    Aktieviking skrev 2017-08-10 23:00:35 följande:

Hej,

Jag har själv IBS och känner igen mycket av det du skriver. I mitt fall så hjälpte det att motionera mer då jag är överviktig (det tar emot när magen är orolig men besvären blev lindrigare som följd!). I mitt fall var halsbrännan värst, och tycker att Losec (Omneprazol) hjälper bäst. Andra märken fungerar också men Losec har fungerar absolut bäst då halsbrännan försvinner helt, åtminstone för mig. 

Det som i särklass har hjälpt mig mest är dock att tänka på vad jag äter. Det jag rekommenderar är att du testar att följa FODMAP-systemet. Det beskriver vad man OFTAST kan och inte kan äta när man lider av IBS. Vad man är känslig mot varierar från person till person, men till en början kan det vara bra att följa systemet strikt och ifall det hjälper testa vad som fungerar och vad som inte fungerar för just dig. 

I mitt fall är min mage extra känslig mot gluten, laktos och lök. Därför har jag lagt om min kost helt för att undvika dessa på daglig basis. Följer jag detta nog så kan jag "slarva" och äta typ en muffins med gluten ibland utan större problem, men ifall jag slarvar för mycket (typ äter en hamburgare med lök och gluten) så kommer problemen tillbaka ganska fort igen...

Eftersom IBS finns i olika grader och vissa saker inte fungerar för alla så kan jag inte lova att mina knep fungerar för dig, men det kanske är värt att testa? Ifall du märker att dina symptom inte är märkbart mycket bättre inom 2 veckar av regelbunden motion och FODMAP-diet så är det nog bäst att gå till vårdcentralen... 

Information om FODMAP hittar du här: magkliniken.se/fodmap-lista-kosten-som-loser-magbesvar-och-ibs/

Lycka till! 

Jo hört tidigare om FODMAP diet eller liknande men noll chans att jag kommer få pröva det..

Mina föräldrar gillar att styra vad jag äter och har försökt utesluta mat tidigare pga jag trodde jag var gluten laktos mm men nejnej det får ja nt. De tror allt är tjafs, i mitt huvud stress, kommer nog inte få göra det om jag nt får det bekräftat av en doktor.. vill inte åka dit pga varit på närmaste vc redan 3 ggr pga olika saker de senaste 4 månaderna :')..

Men tack för ditt svar.
  • lavernsolomon

Hej!

Det låter faktiskt som att det skulle kunna vara IBS. IBS är lurigt då det kan ha svårfångade symptom och orsakas av en hel aveny av faktorer. Som personen ovan säger har motion visat sig vara effektivt vid IBS, vad som också kan vara bra är att skriva en dagbok över det du äter för att evt kunna hitta vad som orsakar symtomen.

Annars finns det receptbelagda läkemedel som tex Mebeverin som lindrar sammandragningar i matsmältningssystemet. Jag skulle rekommendera att du prövar ta Mebeverin ett tag för att se om du får symtomlindring, du kan få ditt recept över nätet om du inte vill gå till din husläkare: https://se.treated.com/ibs/mebeverin 

Magkliniken har en bra självhjälpsguide på 8 veckor som du kan göra online. Denna vet jag har hjälpt många. https://kurs.magkliniken.se/8-veckor-till-en-lugnare-mage-online/

Lycka till!

Svar på tråden IBS?