• Anonym (Bilk)

Större boende, priser, Sthlm Blåsut, barn nr 2

Hej,

Bor just nu i en tvåa på 57kvm, bostadsrätt innerstad. Har sambo, en treåring och ett till barn på väg. Inom kort behöver vi köpa större men frågan är vilken tidpunkt som är bättre. Tveksamt om vi får till 30% handpenning (bor nu i stan men kommer att flytta lite utanför).

-Köpläget nu, vad säger ni om det?

-Skulle ni köpt innan barn nr 2 kommer eller avvaktat en föräldraledighet? Vi kommer med all säkerhet att kunna bo billigare som vi bor nu än närvi flyttar (högre avgift samt amorteringskrav (även om sistnämnda blir som ett sparande)

- hur mycket sämre lånelöfte får en med två barn jämfört med ett?

- Skulle ni palla att bo i en tvåa med två barn så trångt? Personligen föredrar jag att bo billigare än större men klart att jag inte är sugen på att "bränna ut mej" pga lägre livskvalitet och ingen space.

- ni som bor/känner till Sthlm: vad vet ni om området kring södra sidan, ex blåsut, sandsborg, Björkhagen, Årsta, Örby, enskededalen etc.? Är det tryggt boende? Hört att det finns många ungdomsgäng i Dalens C vid Sandsborg, Bagarmossen etc. Inbrott, droger, bilbränder, psyk - stämmer det? Ni som bor där, känner ni er trygga?

Har säkert en massa fler frågor men börjar såhär.

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Större boende, priser, Sthlm Blåsut, barn nr 2
  • LFF

Nu fick vi tvillingar men vi bodde i en tvåa på 75kvm tills barnen skulle bli 2,5 år. Då flyttade vi till större. 

Vad gäller lånelöfte så kan du ju göra en snabb koll på bankernas hemsidor där du växlar mellan ett och två barn för att se hur det slår på låneutrymmet.

Vi bor i Tyresö och trivs väldigt bra. Av de områden du frågar om så är det rent generellt trygga områden. 

• Carambolan

Angående flyttdatum så tycker i alla fall jag att det är guld värt att flytta under föräldraledighet. Då behöver man dels inte känna stress över att hinna få ny förskoleplats, och dels är det smidigt att en är hemma och har mycket tid att packa/packa upp och ringa alla samtal som behövs (elbolag, försäkring, etc)

• Anonym (nej)

Jag har inte säga något om köpläget, vi går också i sådana tankar och funderingar och vågar inte köpa något av de anledningarna du räknar upp. Skulle de avråda dig från att bo i dessa områden i Söderförort, särskilt med barn. Jag bor i innerstan men har vänner som bor i dessa områden och det är allt annat än lugnt. Det räcker med att ta T-banan dit så ser du vilken typ av människor som bor där. Själv är jag rädd att åka T-bana dit. Skulle inte vilja att mina barn bor där och tvingas umgås med barnen till dessa människor. 

• Anonym (Bilk)

Tack för alla tips och råd! Värdefull input då ni räknar upp en del saker jag inte ens tänkt på. Funderar på om en kan söka lånelöfte nu, med bara ett barn. Men det kontrollerar banken vid köpetillfället, är det så? (Nu ska vi väl inte handla till marginalen heller men Sthlmspriser är ju galna).

Anonym (nej) skrev 2017-08-11 10:41:48 följande:

Jag har inte säga något om köpläget, vi går också i sådana tankar och funderingar och vågar inte köpa något av de anledningarna du räknar upp. Skulle de avråda dig från att bo i dessa områden i Söderförort, särskilt med barn. Jag bor i innerstan men har vänner som bor i dessa områden och det är allt annat än lugnt. Det räcker med att ta T-banan dit så ser du vilken typ av människor som bor där. Själv är jag rädd att åka T-bana dit. Skulle inte vilja att mina barn bor där och tvingas umgås med barnen till dessa människor. 

Intressant detta, som jag befarar. Har du några exempel på detta? Vilka områden syftar du främst på? Och vad tycker dina kompisar som bor där? Trivs de? Hur länge har de bott där?

Tänker främst på nyproducerade området Blåsut. Klientelet borde ändrats lite över tid. Det har ju varit mycket hyresrätter (är ff) över områdena men har bytts ut en del sedan nybyggena (ursäkta om jag låter som en snobb men trygghet i området är jätteviktigt för mig nu när jag har barn).

Jag tycker att områdena ärjättemysiga och trevliga dagtid, men har fått tips om att även besöka kvälls- och nattetid för att bilda mig en uppfattning. Så det har jag på min to-do-list.
  • LFF
    Anonym (Bilk) skrev 2017-08-11 12:36:49 följande:

Tack för alla tips och råd! Värdefull input då ni räknar upp en del saker jag inte ens tänkt på. Funderar på om en kan söka lånelöfte nu, med bara ett barn. Men det kontrollerar banken vid köpetillfället, är det så? (Nu ska vi väl inte handla till marginalen heller men Sthlmspriser är ju galna).

Intressant detta, som jag befarar. Har du några exempel på detta? Vilka områden syftar du främst på? Och vad tycker dina kompisar som bor där? Trivs de? Hur länge har de bott där?

Tänker främst på nyproducerade området Blåsut. Klientelet borde ändrats lite över tid. Det har ju varit mycket hyresrätter (är ff) över områdena men har bytts ut en del sedan nybyggena (ursäkta om jag låter som en snobb men trygghet i området är jätteviktigt för mig nu när jag har barn).

Jag tycker att områdena ärjättemysiga och trevliga dagtid, men har fått tips om att även besöka kvälls- och nattetid för att bilda mig en uppfattning. Så det har jag på min to-do-list.
    Det beror ju på om ni tänkt flytta eller inte. Ett lånelöfte räcker ju inte så jättelänge ändå plus att det är inte helt säkert att det går igenom om förändringarna ändrats när ni faktiskt behöver lånet. 

Nu vet jag inte när tvåan är beräknad till men om ni ska ta ett lånelöfte nu så bör ni ju ha hittat något att köpa den närmaste tiden för att villkoren för det faktiska lånet och lånelöftet ska vara lika. Att ni sen inte flyttar in förrän efter tvåan kommit är ju en annan sak Skrattande

En kollega bor vid Blåsut och trivs bra. De har en BR. 

Hur viktigt är det för dig att bo så pass nära stan ändå? Annars skulle jag ju säga att du kan kika lite längre ut, både i Tyresö ock Nacka så finns det ju väldigt fina barnvänliga områden. Det enda stället egentligen att undvika i Tyresö är ett hyresområde med sämre rykte men på det stora hela så är det en väldigt trygg kommun att bo i. Och det är bra busskommunikationer både till Gullmarsplan och även direktbussar i rusningstid till/från city (Vattugatan).
  • Anonym (Bilk)
    LFF skrev 2017-08-11 12:45:59 följande:

Det beror ju på om ni tänkt flytta eller inte. Ett lånelöfte räcker ju inte så jättelänge ändå plus att det är inte helt säkert att det går igenom om förändringarna ändrats när ni faktiskt behöver lånet. 

Nu vet jag inte när tvåan är beräknad till men om ni ska ta ett lånelöfte nu så bör ni ju ha hittat något att köpa den närmaste tiden för att villkoren för det faktiska lånet och lånelöftet ska vara lika. Att ni sen inte flyttar in förrän efter tvåan kommit är ju en annan sak 

En kollega bor vid Blåsut och trivs bra. De har en BR. 

Hur viktigt är det för dig att bo så pass nära stan ändå? Annars skulle jag ju säga att du kan kika lite längre ut, både i Tyresö ock Nacka så finns det ju väldigt fina barnvänliga områden. Det enda stället egentligen att undvika i Tyresö är ett hyresområde med sämre rykte men på det stora hela så är det en väldigt trygg kommun att bo i. Och det är bra busskommunikationer både till Gullmarsplan och även direktbussar i rusningstid till/från city (Vattugatan).

Tack för svar!

Jo rätt viktigt är det att bo nära stan. Jag reser en del i jobbet så vill hellre bo centralt samt att vi gärna vill bo nära kommunikationer så vi slipper skaffa bil.. men med två barn kan det bli tufft att vara billös, jag vet.

Men är bara i början av planer att flytta så det här med geografiska områden kan ändras..
  • Anonym (Blåsut-bo)

Jag bor i Blåsut (med barn) och här är ju jättelugnt. Själv skulle jag inte vilja bo i Dalen (Sandsborg), eftersom jag läst i tidningarna att det kan vara stökigt på helgkvällarna, man samtidigt har jag kompisar som bor där (med barn) som trivs, så vet faktiskt inte hur illa det är egentligen.

Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp är lugnt, Bagarmossen håller på att bli bättre och riktigt populärt, så jag tror att det är smart att köpa där nu innan det blir lika dyrt som områdena närmare stan. Men jag vet inte om det skulle kännas helt bra ännu...

Årsta har alltid varit jättelugnt, men senaste åren har det skrivits mycket stökiga ungdomar. Men jag sällan där själv så jag vet egentligen inte.

Men det är ju ofta så, att områden förändras över tid. Nu är det nybyggt i Blåsut så det kryllar av småbarn, men om 10-15 år när de är sysslolösa tonåringar är det säkert inte lika lugnt här

• nekocase

Du har glömt ett trevligt område; Svedmyra ????. Vi har bott här sedan 2013 och jag har aldrig trivts så bra i ett område. Och då har jag innan bott länge både i kransen, aspudden och inne i stan. Vi har två barn och bor i brf.

Fördelar:

- mycket grönt. Majroskogen är jättemysig och väldigt lättillgänglig. Planeras elljusspår här.

- riktigt bra mataffär Ica bea.

- massor av bra och lagom besökta lekparker i närområdet såsom oppundaparken, vårflodsparken, bandängen, odlarängen mfl.

- nära stan.

- bra förskolor och skolor.

- lugnt och skönt. Vi har inte märkt av mycket stök.

- en fantastisk vårdcentral (stureby vc) m BVC.

- fortfarande lite "okänt" och ganska rimlig prisnivå med stockholmsmått mätt (3:orna brukar gå för runt 3-3.5).

Nackdelar:

- inte så mycket restauranger eller hämtmatalternativ.

- ingen sjö jättenära. Finns dock flera plaskdammar i lekparker nära.

Har inte bott i de områden du efterfrågar men tycker blåsut/dalen inte är så mysiga. Vet att det är en del stök i dalen. Kärrtorp, Årsta, björkhagen känns trevligare men har ej bott där.

• Anonym (Bilk)
    Anonym (Blåsut-bo) skrev 2017-08-12 08:49:03 följande:

Jag bor i Blåsut (med barn) och här är ju jättelugnt. Själv skulle jag inte vilja bo i Dalen (Sandsborg), eftersom jag läst i tidningarna att det kan vara stökigt på helgkvällarna, man samtidigt har jag kompisar som bor där (med barn) som trivs, så vet faktiskt inte hur illa det är egentligen.

Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp är lugnt, Bagarmossen håller på att bli bättre och riktigt populärt, så jag tror att det är smart att köpa där nu innan det blir lika dyrt som områdena närmare stan. Men jag vet inte om det skulle kännas helt bra ännu...

Årsta har alltid varit jättelugnt, men senaste åren har det skrivits mycket stökiga ungdomar. Men jag sällan där själv så jag vet egentligen inte.

Men det är ju ofta så, att områden förändras över tid. Nu är det nybyggt i Blåsut så det kryllar av småbarn, men om 10-15 år när de är sysslolösa tonåringar är det säkert inte lika lugnt här

Ah, stort tack för ditt svar! Jag hade liksom lite börjat avskriva dessa områden, men ditt svar är till jättestor hjälp. Det låter riktigt bra tycker jag! Hoppas att det dyker upp lite mer butiker och caféer inom kort bara. Hur hemsk och naiv jag än kan låta så föredrar jag nog om att läsa om oroligheter i lokalpressen än måsta uppleva oroligheterna själv.. men helt säker e en ju aldrig oavsett, så är det ju.

Känner du till något om hur skolorna är? Grundskolor främst? Samt förskolor (men de gissar/hoppas jag är bättre än innerstans ändå)?
  • Anonym (Blåsut-bo)
    Anonym (Bilk) skrev 2017-08-12 09:39:45 följande:
    Ah, stort tack för ditt svar! Jag hade liksom lite börjat avskriva dessa områden, men ditt svar är till jättestor hjälp. Det låter riktigt bra tycker jag! Hoppas att det dyker upp lite mer butiker och caféer inom kort bara. Hur hemsk och naiv jag än kan låta så föredrar jag nog om att läsa om oroligheter i lokalpressen än måsta uppleva oroligheterna själv.. men helt säker e en ju aldrig oavsett, så är det ju.

Känner du till något om hur skolorna är? Grundskolor främst? Samt förskolor (men de gissar/hoppas jag är bättre än innerstans ändå)?
    Den enda skola jag har erfarenhet av är Enskede byskola, som vi är mycket nöjda med. Jag kan rekommendera att ni ställer ert barn i kö där om ni flyttar till Enskede-trakten, så har ni ju ett par år på er att kolla in det närmare och fundera. De kommunala skolorna ska också vara bra, både Hammarbyskolan, Björkhagen, Enskede och Stureby. Friskolan Raketen i Björkhagen är väldigt populär, men där har man nog ingen chans att komma in om man inte stått i kö sedan födseln :) 

Den allra närmaste här (Hammarbyskolan Södra, hette tidigare Nytorpsskolan) var riktigt dålig för några år sedan, det var därför vi valde en friskola istället. Men på senare år, sedan de slogs ihop med Hammarbyskolan och fick samma rektor, så har den visst blivit bra. 

Förskolorna har jag sämre koll på, det var några år sedan vi hade barn där, och det kan ju ändras ganska fort. Men tänk i alla fall på att Blåsut visserligen tillhör stadsdelen Enskede/Årsta/Vantör, men stadsdelen Skarpnäck ligger bara på andra sidan gatan, så det är bra att kolla in alternativ i båda områdena. 
Svar på tråden Större boende, priser, Sthlm Blåsut, barn nr 2