• Anonym (M)

Är kopparspiral verkligen så hemskt?

Jag hade tänkt sätta in kopparspiral eftersom jag inte vill ta hormoner men nu har jag läst så många skräckhistorier om kvinnor som har mens i två veckor och andra typer av problem p.g.a. kopparspiralen så jag börjar tveka. 

Jag är 45 och har lite mens som det är. Första dagen kan det blöda en del och jag har lite molvärk. Jag kan behöva tampong de tre första dagarna sedan räcker det nästan med trosskydd. På natten har jag inga blödningar alls. Mensen pågår i ca 5-6 dagar för mig. Hur stor risk tror ni att det är då för mig att jag skulle få den typen av mardrömsmens av kopparspiral som en del kvinnor beskriver?

Jag vill alltså försöka undvika hormoner och dessutom läste jag att kvinnor över 35 ska undvika vissa hormonella preparat, t.ex. p-ring, men jag hittade ingen förklaring till det. Jag har aldrig rökt, är inte överviktig och ingen i familjen har haft blodproppar så jag vet inte om jag tillhör någon riskgrupp. 

Har ni några råd att ge mig? Jag har varit på barnmorskemottagningen men då hade jag mer eller mindre bestämt mig för kopparspiral så vi diskuterade inte några alternativ. Jag har tänkt sätta in kopparspiralen nästa vecka men nu vet jag inte längre. Har ni några råd att ge mig? Kan hormonspiral vara bättre ändå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 10:28
    Ni som har haft dåliga erfarenheter av kopparspiral - hur var er mens innan ni satte in den? Hade ni riklig mens och mycket smärtor före insättningen?

• Svar på tråden Är kopparspiral verkligen så hemskt?
  • Anonym (Kanon)

Hej, för mig har kopparspiral funkat kanon. Något ökade blödningar och någon dag extra oxå men inte så farligt tycker jag. De första menserna efter insättning var kraftiga men sedan har det liksom stabiliserats till som jag skrev ovan.

• Lena

För mig funkar det bra. Testa, du kan ju alltid ta ut den annars.

• Anonym (Mm)

Jag tänkte precis som du och ville inte ha några hormoner. Satte in en kopparspiral och blödde möjligtvis lite mer än vanligt. Det jobbiga med spiralen va att jag var och varannan dag hade molvärk och ibland hugg som gjorde jätteont. Tröttnade på att gå och ha ont och tog ut den efter ett halvår.

• Anonym (A)

Har hört om många kvinnor i år som blivit gravida trots spiral.
    En barnmorska på min ungdomsmottagning försökte som vanligt tvinga på mig spiral och tryckte på mig ett häfte om en spiral.
    På en av sidorna står det med stora bokstäver "För dig som vill bli gravid" och sedan en massa information med tips och hur viktigt folsyra är, osv, en text som helt enkelt inte passar in i ett häfte om ett skydd mot graviditet, eller gör så himla bra reklam för spiralen i sig. Texten hade liksom inte alls med spiralen och göra, inget att "använd inte detta medel om du vill bli gravid" eller någonting, bara info om vad man ska göra om man är/vill bli gravid. I ett häfte om en spiral. 
    Det stod också i häftet en lista över vad man skulle söka till barnmorskemottagning för, t.ex om man hade extrema blödningar i flera veckor, men även "om du misstänker att du är gravid". Återigen, ingen bra reklam för en spiral.

Nu har jag aldrig velat sätta in en spiral ändå, men efter det så hade jag aldrig gjort det. 

Ville mest ge dig en heads up. Detta gällde Jaydess. Barnmorskor och gynekologer i allmänhet verkar mest prata gott om spiraler och tvinga på dem på alla, så tänker att det är bra att få höra det dåliga också eftersom inget bara är bra. 

• Lena

Jaydess är en hormonspiral. MVC försöker gärna sälja in hormoner

• Anonym (M)

Tack för svar! 
    Anledningen till att jag tvekar inför hormonpreparat är dels att jag var deprimerad för ett tag sedan (äter Voxra nu) och inte vill mixtra mer med psyket, dels att jag har bröstcancer i familjen, även om jag har fått konstaterat att jag inte har själva cancergenen. Dessutom har jag migrän. Sedan verkar det inte så kul att eventuellt tappa sexlusten av hormonerna.

Barnmorskan frågade mig hur min mens var och hon trodde att det inte behöver bli så stora problem för mig eftersom jag har så lite och relativt smärtfri mens. Jag ska fundera över helgen men tar gärna del av fler erfarenheter!     

• cosinus

För mig fungerade det inte, blödde mycket och länge.

För mamma funkade det bra i väldans många år tills hon blev gravid trots spiralen.

Har vänner det både fungerat och inte fungerat för.

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2017-08-11 10:22:20 följande:

Har hört om många kvinnor i år som blivit gravida trots spiral.
    En barnmorska på min ungdomsmottagning försökte som vanligt tvinga på mig spiral och tryckte på mig ett häfte om en spiral.
    På en av sidorna står det med stora bokstäver "För dig som vill bli gravid" och sedan en massa information med tips och hur viktigt folsyra är, osv, en text som helt enkelt inte passar in i ett häfte om ett skydd mot graviditet, eller gör så himla bra reklam för spiralen i sig. Texten hade liksom inte alls med spiralen och göra, inget att "använd inte detta medel om du vill bli gravid" eller någonting, bara info om vad man ska göra om man är/vill bli gravid. I ett häfte om en spiral. 
    Det stod också i häftet en lista över vad man skulle söka till barnmorskemottagning för, t.ex om man hade extrema blödningar i flera veckor, men även "om du misstänker att du är gravid". Återigen, ingen bra reklam för en spiral.

Nu har jag aldrig velat sätta in en spiral ändå, men efter det så hade jag aldrig gjort det. 

Ville mest ge dig en heads up. Detta gällde Jaydess. Barnmorskor och gynekologer i allmänhet verkar mest prata gott om spiraler och tvinga på dem på alla, så tänker att det är bra att få höra det dåliga också eftersom inget bara är bra. 

Nej, det var ingen vidare reklam det där. I mitt fall tror jag dock inte att risken är så stor eftersom jag är 45 och inte lika fertil som när jag var yngre.  
  • Anonym (M)
    cosinus skrev 2017-08-11 10:29:21 följande:

För mig fungerade det inte, blödde mycket och länge.

För mamma funkade det bra i väldans många år tills hon blev gravid trots spiralen.

Har vänner det både fungerat och inte fungerat för.

Märkligt att det är så olika. Har du någon teori om varför det inte funkade för dig?
  • Anonym (Aldrig igen.)

Jag har bara haft problem med kopparspiralen. Först blödde jag som en gris varje mens i 4 mån. Var så illa att jag fick ha blöjor i byxorna och engångsunderlägg i sängen för annars blodade jag ner allt.

Sen när mensen blev lite mer normal(men ändå mer riklig och jobbig) så kom svedan. Det kändes som miljoner små små sprickor i hela underlivet. Det var som jag gnuggat underlivet med glasfiber. Så kändes det. Fruktansvärd smärtsamt och jag blödde även från sköra slemhinnor.

Att kissa och torka sig var en plåga. Jag grät av smärta. Sprickorna blev böttre under mensen för att sen komma tillbaka med samma kraft efter mensen.

Jag testade alla krämer man kan tänka sig. Svamp, obalans i underlivet, mjukgörande, såna där pimpetter man sprutar upp i slidan, inotyol. INGET funkade.

Jag led så länge som 2 ÅR. Innan jag under ett cellprov bad bm ta ut den. Vilket hon gjorde och jag skojar inte men problemen försvann redan samma kväll och har inte kommit tillbaka sen dess. Jag tålde inte kopparn. En månad senare var jag gravid med barn nr 5. Han är nu 10 mån och jag kommer aldrig sätta in kopparspiral igen.

Svar på tråden Är kopparspiral verkligen så hemskt?