Är kopparspiral verkligen så hemskt?
Jag hade tänkt sätta in kopparspiral eftersom jag inte vill ta hormoner men nu har jag läst så många skräckhistorier om kvinnor som har mens i två veckor och andra typer av problem p.g.a. kopparspiralen så jag börjar tveka.
Jag är 45 och har lite mens som det är. Första dagen kan det blöda en del och jag har lite molvärk. Jag kan behöva tampong de tre första dagarna sedan räcker det nästan med trosskydd. På natten har jag inga blödningar alls. Mensen pågår i ca 5-6 dagar för mig. Hur stor risk tror ni att det är då för mig att jag skulle få den typen av mardrömsmens av kopparspiral som en del kvinnor beskriver?
Jag vill alltså försöka undvika hormoner och dessutom läste jag att kvinnor över 35 ska undvika vissa hormonella preparat, t.ex. p-ring, men jag hittade ingen förklaring till det. Jag har aldrig rökt, är inte överviktig och ingen i familjen har haft blodproppar så jag vet inte om jag tillhör någon riskgrupp.
Har ni några råd att ge mig? Jag har varit på barnmorskemottagningen men då hade jag mer eller mindre bestämt mig för kopparspiral så vi diskuterade inte några alternativ. Jag har tänkt sätta in kopparspiralen nästa vecka men nu vet jag inte längre. Har ni några råd att ge mig? Kan hormonspiral vara bättre ändå?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 10:28
Ni som har haft dåliga erfarenheter av kopparspiral - hur var er mens innan ni satte in den? Hade ni riklig mens och mycket smärtor före insättningen?