Karusellyrsel
Hej,
Hade riktigt svullna halsmandlar i en vecka (feber någon dag), följt av mindre besvär en vecka men fortfarande onda och svullna och en riktig torr rethosta. Den tredje veckan började hostan gå över till att vara slemhosta men halsen började kännas ännu lite bättre.
På onsdagen den tredje veckan vaknade jag och skulle på toaletten, detta gick inte då hela rummet började snurra och mina ögon gick runt runt. Fick slänga mig tillbaka i sängen för att inte ramla.
Slutade med att jag ringde vårdrådgivningen som sa att jag skulle ringa vårdcentral, och om det blev värre åka till akuten.
Sagt och gjort, dagen efter blev det ett besök på vårdcentralen där jag blev undersökt av en sjuksyster (blodtryck, tittade om jag hade vatten bakom trumhinnan då jag sa att det knastrar lite i öronen emellanåt). Hon sa att det förmodligen är vatten bakom trumhinnan som är orsaken, och att det hela kommer efter att jag haft en ordentlig förkylning.
Fick rådet att införskaffa Nasonex (nässpray med kortison) för att påskynda processen att få bort vattnet.
Nu har det gått 2 veckor och det har inte blivit särskilt bättre. Ringt till vårdcentralen för att höra om det är vanligt och de säger att jag ska försöka vänta ut det, att det är lägesförändring som utlöser attackerna och att det är vattnet som påverkar.
Jag får fortfarande karusellyrsel under 3-10 sekunder varje gång jag lägger mig på rygg eller höger sida. Vänster sida inga symptom. När jag sätter mig upp blir jag väldigt yr, dock inte så illa så att hela rummet snurrar men blir lite illamående. Har filmat mig själv när jag får en attack och mina ögon rycker, så antar att det är det som kallas rotatorisk symptom. Kan försöka spänna ögonen och fokusera på en punkt i rummet vilket gör att karusellyrselattacken snabbare går över, ibland går det dock bättre och ibland sämre..
Så fort jag sitter/står är det inga problem, kan känna mig lite småyr emellanåt, men om jag lutar huvudet så långt bakåt börjar det snurra.
Någon som haft liknande lindriga symptom?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 14:18
Kan tillägga att jag inte har några förkylningssymptom längre sen några dagar.