• Tipptopp

Vagga el. spjälsäng ? Hur bäddar ni till bebisen?

Kommer ni att använda vagga el. spjälsäng till den nyfödde ? Och hur kommer ni att bädda, -har ni täcke med påslakan, -eller har ni lapptäcke, eller nåt annat gulligt ? Kom gärna med förslag och bilder..

kram på er

• Svar på tråden Vagga el. spjälsäng ? Hur bäddar ni till bebisen?
  • Jennaz

Titta i mitt bildgalleri. Vi valde vagga till den första tiden!

• Mickis74

Spjälsäng bäddat med spjälskydd, lakan o täcke med påslakan. Visserligen används inga täcken nu i värmen, men dom finns i sängen i alla fall.

• mimmi76

Hallå! Vi har valt att ha min gamla vagga som jag + många i min släkt legat i den första tiden, där har jag bäddat med kudde, filt och påslakan. Sedan om nån månad eller så så blir det spjälsängen.

• anna25

Vår bebis ska bo i en gammal mangelkorg den första tiden. I den har jag och mina tre syskon, samt min mamma(!) också sovit när vi var små. Tycker att den är praktisk eftersom man kan ta den med sig runt i huset och ha den bredvid sängen på natten.
    Jag har sytt ett mjukt foder till den. Sen har vi en skumgummimadrass med lakan, och istället för täcke har vi överlakan och fleecefilt. Och så en liten tunn kudde.

• 2a Barnet

Hej! Vi ska ha våran korg som har gått i många generationer. Det är en oval korg som har sänghimmel. Så innan vi kommer hem från bb så brukar min mor bädda rent den. Så det brukar vara lite folk när man kommer hem. Tradition. Som varar.

• Tipptopp

En fråga, -skall spjälskyddet sitta runt hela sängen, eller bara uppe vid huvudet ?

• Susanne P

Vi har en spjälsäng som jag själv ska sy himmelsäng och spjälsängskydd till...
    Sängen har varit min och min brors så den är sedan 1976, brun och fin... lite skavanker men det hör till.

• Mickis74

Spjälskyddet ska runt hela sängen.......

• Skruttet

Vi ska till en början ha en korg med hjul på som min sambo sov i då han var liten - den är jättefin och praktisk, man kan ta med sig den vart man än går (inte för att vår tvåa är sååå stor men ändå... )!

• mamy

Har köpt en babykorg som är "klädd" inuti och har en liten madrass. I den kommer vi ha lakan, en mjuk filt och eventuellt en liten tunn kudde om jag hittar någon.

• H2O

Både och parallellt faktiskt, samt i vår egen säng antar jag.

Fast ist för vanlig vagga så blir det en korg som vi skall fixa till lite mysigt, blir nog fleecefilt med lakan och liten tunn kudde vi bäddar med, nog för varmt med täcke. Korgen skall vi hänga i takbjälkarna så att bebis kan svänga fritt och vagga sig själv till ro! Den skall vi ha på övervåningen så bebbe har ngnstans att sova när mamma vill somna framför ngn bra såpa på TVn (istället för att baka bullar, virka, städa och sånt som ALLA andra mammor gör )

Spjälsängen får stå i barnrummet där vi hoppas att bebis vill sova åtminstone ibland...

• Tipptopp

Någon som vet bra internet sida där man kan köpa sängkläder till bebisens säng, -eller bra sida med gulliga tyger ?

• Helena 82

Vi kommer att ha en vagga som hänger fast i taket den första tiden! Efter tre fyra månader blir de en vanlig spjälsäng!
    Någon som vet ifall måtten på kuddar och täcke är samma som till barnvagn?

• Pixie Bean

Det finns en slags baby hammock som hanger fran ett stativ och ska vara jattebra for nyfodda eftersom de ligger som de gor i magen. Sags vara bra for att fa dem att sova och inte bara grata hela natterna! Titta pa www.babyhammocks.com
    De saljs i Sverige pa ett antal stallen, men ar betydligt billigare i England. Jag har tankt kopa en san, men har langt pa mig an... De ar valdigt populara i Australien och borjar synas mer i England ocksa. Om nagon kanner nagon som provat vore det kul att hora. Fick information fran foretaget som saljer dem har och tjejen dar sa att bada hennes bebisar hade trivts jattebra med hammock, men det ar klart att hon sager det.

Svar på tråden Vagga el. spjälsäng ? Hur bäddar ni till bebisen?